• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Siabellon
    Shannara skrev 2008-01-30 17:55:01 följande:
    Jag käkar omega3-kapslar och har för mej att det ska va nyttigt för bebin...
    Okej, jag ska kolla på apoteket också. jag tror också att det bara är av godo men jag har för mig att jag stod o läste på en burk att man ska undvika att äta det om man ammar. men jag kan ha blandat ihop det, hjärnan är ju inte i tiptop nuförtiden...
  • Finulen

Såg att ni skrev om oljan. Jag har börjat ge min 1- åring med sömnsvårigheter den oljan. Finns på hälsokost och den heter eye-q. Finns med vanilj och citronsmak. Vi har citron ach killen älskar den! Kappslar till större barn och flytande för mindre.

• Tozza
    Josefine85 skrev 2008-01-30 19:38:02 följande:
    Hallå Hallå alla trötta.Längesen man skrev här nu!Har nu fått Theralen utskrivet av läkaren igår. 4 droppar ska han ha innan läggdags. Var nervös igår kväll när han skulle få. Han fick sova med mej för ja va lite nojig :)Han vakna till några ggr under natten.. men inge skrik å gap eller så. Får se hur det går inatt. Han ska få sova i sitt rum. Kommer nog smyga in där några ggr och kolla så allt är bra :)
    Oj det var mkt, fick ni börja med 4 droppar direkt (går det kanske på vikt osv och inte på ålder?) Jag var med skit nervös första nätterna Alizia fick theralen, sprang som en tok in och kollade till henne, och hon sov som en stock Skrattande
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • didilej

Ni som fått sömnmedicin till era barn - hur har era nätter sett ut före medicinen? Vilka sovmetoder har ni försökt använda före ni blev tvungna att ta till t.ex. Theralen? Hur gamla har era barn varit?

• Josefine85
    didilej skrev 2008-01-31 06:14:18 följande:
    Ni som fått sömnmedicin till era barn - hur har era nätter sett ut före medicinen? Vilka sovmetoder har ni försökt använda före ni blev tvungna att ta till t.ex. Theralen? Hur gamla har era barn varit?
    [/citat]

Nätterna har vait så gott som sömnlösa. Försökt med ALLT.. då menar jag ALLT! Dagarna var bara pip & gnäll. Tillslut orkar man inte mer. är ensam på nätterna och dagarna för sambon jobbar ständig natt.. När man tillslut inte orkar med vardagen så kan det vara så att man får Theralen utskriven av barnläkaren. Loke är 7 månader och i minsta laget för att få Theralen.
    Detta är verkligen sista utvägen nu.. hoppas för allt i världen att detta ska hjälpa honom att sova gott.
    Tozza skrev 2008-01-30 22:24:19 följande:
    [citat]
    Oj det var mkt, fick ni börja med 4 droppar direkt (går det kanske på vikt osv och inte på ålder?) Jag var med skit nervös första nätterna Alizia fick theralen, sprang som en tok in och kollade till henne, och hon sov som en stock
    Ja, jag tyckte också det lät mkt. Men han väger nästan 9 kg.
    Ja, man blir lite nojig faktiskt. Nu har vi privat i 2 nätter och denna natt vaknade han inte förrns 4 första gången :)
    Skönt att det inte verkar ge några biverkningar som typ slöhet på dagarna... Han är som vanligt på dagen.. bara mindre pipig eftersom han inte är så trött.
  • 3hjärtan
    didilej skrev 2008-01-31 06:14:18 följande:
    Vår dotter m sömnstörning är drygt ett år. Hennes "avvikande" beteende började redan vid 5 mån ålder. Innan dess hade hon sovit illa, så som man förväntar sig av bebbar; åt var o varannan timme, vaknade stup i ett, kunde ibland sova liite längre, kunde ibland somna helt av sig själv i sin säng, ibland buffade vi henne så att hon somnade etc. Vi kämpade på med vetskapen om att barn kan vara knepiga med sömnen (Har tre barn, en på 3o så tvillingar på dryga 1). Vid 5 mån ålder började hon övergå till att vara mer vaken o skrikande nattetid än sovande. Vi sökte läk flera ggr då vi var övertygade om att hon måste vara SJUK! M dagtid var hon som vilken bebbe som helst. Månaderna gick o efter en tid tog vi upp problemet på BVC. Hon skrek hysteriskt i tim varje natt. Var otröstlig. Vi testade samsova men helt utan förbättring. Vi var o är noga med att hålla på rutiner, koncekventa vid läggning, o kämpade massor med olika "sovmetoder". Till sist gick vi på knäka, inget blev bättre o vi sov knappt ingenting. Karaktären på problemet har varierat allt ifrån att hon vaknat varje halvtimme - varje timme - kämpat med att få henen o somna om i sin säng på "egen" hand för att hon sedan vaknade igen m illvrål efter 40 min - till att hon varit vaken o skrikit i timmar etc. Till sist fick vi träffa en barnpsykolog, för stöd o peppning. Hennes råd var inte direkt ngt nytt m vi fick lite ny kraft...som räckte ett litet litet tag... MEN INGET GJORDE ATT TJEJEN SOV MER!!! Hua, mår dåligt när jag tänker
    på det...

Nåja, efter olika turer hos läkare på såväl VC som Barnkliniken plus träffar m psykolog, tester på Allergicentrum mm fick vi testa Theralen under en 3v-period när hon var ca 10 mån. Vi fick sova den första perioden men sedan förstördes förstås allt pga av SJUKA BARN, as usual... Sedan stretade vi på m utan förbättring, rakt ner i avgrundshålet igen. Sedan jul har hon nu fått Theralen "stadigt" o det funkar ok. Sover inte som en stock, kan vara vaken ett par tim per natt etc - men ändå ENORM skillnad. Just nu håller vi oss över ytan tack vare medicinen. Har klartecken från läk att det är ok att ge ca 3 mån men vi väntar också på att vidare utredningar ska göras. Dock tror jag eg inte det är ngt med fel på henne...vi får väl se...

Undrar också över mängden droppar som nämns här ovan. Vår tjej är alltså drygt 1 år o väger strax över 10kg. Hon får 4 droppar. Men vi började m 1-2 droppar o har sedan fått öka på dosen...
  • Mamamekko

Hmmm...vill bara säga att jag är glad att jag hittat till denna tråden. Skönt och läsa om andra som har barn som inte sover!
    Har en liten kille på snart två år som tyvärr inte sover särskilt bra...

Men...Första året tyckte jag att man kunde räkna med krångliga nätter, innan rutiner satt sig ordentligt, och utvecklingsfaser gåtts igenom.
    Kan tyvärr bli lite ledsen över de som skriver om småttingar på ett par månader som inte sover, ja menar herregud, man kan inte kräva det av så små.
    Även om det såklart finns de som sover natten igenom redan då, då är det ju bara att gratulera =).
    För de flesta så vänder det ju med sömnen, iallafall efter första året.
    Självklart kan man ju ta till sig tips och så för att anlägga en god nattsömn för de små.
    Men att köra sömnkurer på en tremånaders bebis, som bara vill va nära mamma/pappa tycker jag är ledsamt.
    Passa på att ha dem nära medans de är små, bebistiden går ju så himla snabbt!
    Och jag vet vad jag pratar om ang. att sova dåligt, och jag försöker intala mig att det kommer ju att vända tids nog, även om ja går under av sömnbrist snart... Har som tur är en underbar sambo som i den mån han kan (pluggar borta på veckorna, så är själv med två småttingar dygnet runt) Har nog läst alla sömntips som finns tror jag, och tagit till mig de bitar som passat oss. Men skulle aldrig när lillen var runt några mån förväntat mig att få sova hela nätter... Hoppas att jag inte gör någon upprörd med detta inlägg, för självklart finns det bebisar som ALDRIG sover. Men jag tror ju på att de bästa för dem är mycket närhet. Jag förstår inte den stressen att låta barnen lära sig somna själv så fort som det bara går, och helst i eget rum. (funkar det utan problem, så visst, men att träna dem och tvinga dem till att somna själva, i egen säng/rum, är en helt annan sak) Varför bråka med en liten bebis, som uppenbart inte vill sova själv, tids nog lär de sig det med, varför sån brådska?? Har en liten tjej på 3 mån,som mellan 00-06 snuttar mest hela tiden (ammar). Men jag tänker att det kommer ju att vända sen... Och jag tycker att diskussionen ang. sömnmedel till barn är skrämmande! Om barnet ifråga verkligen ALDRIG sover, och mår fysiskt dåligt utav det kan det kanske vara en utväg (en absolut sista utväg)
    Tycker tyvärr att föräldrar idag har alldeles för höga krav ang. hur barn skall fungera, de ska helst inte störa ens liv för mycket, utan allt ska flyta på problemfritt... Tyvärr är det ju inte riktigt så...
    OBS! Har inte läst alla inlägg i tråden, och alla problem är ju självklart relativa, vill inte trampa någon på tårna med detta inlägg, bara reflektera över att många små bebisar kommer att lära sig sova bättre, tids nog!
    Och tips till bättre nattsömn är ju självklart inte fel, för många gånger kan ju små förändringar göra underverk. Men gillar inte när man låter bebisar/barn gråta sig till sömns, bara för att de ska lära sig somna själva... Varför så jobbigt att ligga bredvid en stund tills de somnar?

• didilej

Mamamekko - Tycker att du har många insiktsfulla åsikter. Jag tycker också att det är skrämmande att sömnmedel verkar bli vanligare/mera accepterat. Det FINNS säkert tillfällen då det är befogat men att börja se det som ett alternativ bland alla andra metoder känns ja - skrämmande. Det var därför jag ställde frågan tidigare i tråden - för att förstå HUR jobbiga nätterna skall vara för att läkare skall skriva ut medicin. Det här är inte ett påhopp mot er som använder sömnmedicin - skulle det ha funnits en annan utväg skulle ni säkert ha valt den! Frågan var helt enkelt ställd för att jag skulle förstå omständigheterna bättre.

• Ipomea

Fick ett tips igår som jag vill dela med mig:
    Min kusin hade läst in nån veckotidning om en kvinna som hade fått tipset från nån mormor eller hur det var.
    När barnet inte kan sova ska man ta en kam eller borste och dra lite lätt på barnets arm/panna/kind eller var som det nu kan tänkas kännas skönt.. Jag har (peppar peppar) inte testat för sonen sov RÄTT ok i natt, även om jag ammade honom en 2-3 gånger, (vilket jag ju inte ska behöva då han är så stor..)
    I alla fall kan man ju testa detta. Jag har letat fram en sån där massage-borste med grova piggar i gummi som jag har lagt bredvid sängen.

• michiara

idag är den lyckligaste dagen på länge. Min dotter som sovit max 4  timmar per kväll och vaknat cirka 00 varje natt har äntligen vänt lite på sömnen efter vi började med Theralen igen. Visst hon vaknar men inte kl 00 och inte varje natt. Men idag kom beviset på att hon mår lite bättre.. hon har gått upp 2 kg sedan början på jan dvs när jag fick Theralen utskrivet.. hennes mörka ringar runt ögonen är borta och hon är inte lika håglös längre. Hon väger självklart väldigt lite fortfarande eftersom hon har sitt grundproblem men hon har gått över 20 kg-s sträcket iaf

~~ varför ska livet alltid vara så svårt ~~
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!