Jag förstår mycket väl vad det innebär att aldrig få sova mer än MAX 2 timmar i streck. Är så j-a trött ska gudarna veta.
Och jag menar inte att man bara ska bita ihop, men att klaga över bebisar på några månader tycker jag man kan lugna sig med...
För oftast blir det ju bättre med tiden, och visst kan man kan ta till sig sömnråd som säkerligen kan hjälpa.
Men...Tror att det sunda förnuftet är det bästa. Försöka läsa av vad MITT barn vill. Alla barn är olika. Vissa trivs jättebra med att samsova, vissa inte. Vissa somnar själv, andra behöver hjälp. Det märker man ju. Men folk som skriver om sina bebisar som bara skriker vid läggdags, bara kan somna vid bröstet etc. och behöver tips om hur de ska få dem att somna själva, på eget rum, tycker jag är ledsamt att läsa om. De skriker inte för att de trotsar i den åldern, de skriker för att de vill upp, gungas till sömns, ammas till sömns, whatever. Och då tycker jag man ska tillgodose de behoven. Förstår verkligen inte stressen med eget rum och somna själv när det gäller små barn. Och särskilt inte när man har barn som vaknar stup i kvarten hela nätterna, då är det väl mycket smidigare att ha barnet i samma rum?? Om man ändå blir väckt, och det uppenbarligen inte fungerar med sömnen efter några veckor i eget rum, då kanske man ska ha barnet hos sig istället, så slipper man springa hela nätterna, och kanske blir även barnet lugnare av att ha mamma/pappa i samma rum.
#Funkar inte eget rum, flytta in barnets säng bredvid er, så slipper ni iallafall springa upp vid varje pip!
#Vill barnet somna i famnen/vagnen/vid bröstet, så låt det göra det, istället för att bråka på annat vis, som kanske tar längre tid, tids nog så kommer barnet säkert vilja somna i sin säng!
#om ni tycker det är trångt att samsova, men barnet sover bättre med er, men inte ni, köp en extra sängmadrass, så har ni stor plats att trängas på!
# Jag har märkt att lillen oftast är törstig när han vaknar på natten, så en nappflaska med vatten kan många gånger fungera istället för välling...
#lyssna till ert hjärta, vad känns bäst för er? jag ångrar att ja tog åt mig för mycket råd av alla första året, att ja inte såg helt till min bebis behov, utan mer hur det skulle vara enl. normen....