• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • VASL

Vet inte om jag hör hemma på denhär tråden men tänkte fråga er lite om råd. Jag har en kille som är 6 mån. Fram till det att han var 3 mån sov han väldigt bra. Han somnade utan gnäll och gråt då man la ner honom i spjälsängen och han fick mat var fjärde timme. Inga som helst problem.Men efter 3 mån hände nåt. Han ville absolut inte sova. Direkt man la ner honom i spjälsängen började han gnälla och gråta. Trots att han var jätte trött. Han gnäller och gnyr tills han somnar av utmattning. Detsamma gäller på dagen då jag lägger honom för att vila middag. Under natten så vaknar han med ett skrik och man måste snabbt upp för att viska lugnt till honom att mamma och pappa är här då somnar han om utan att vakna till ordentligt. Detta händer ca 2-3 ggr per natt. Han får mat (200 ml NAN2) en gång per natt. Är det mardrömmar han har? Är han otrygg? Har han ont nånstans? vad kan jag göra för att han skall sova lugnt en hel natt? Till saken hör att han vid 5.5 mån ville sova på sidan eller magen och han blir jätte ledsen då han inte han vända sig ordentligt i sin spjälsäng. Han kan börja gråta i sömnen då han inte kan vända sig på sidan utan måste ligga på rygg.

• VASL

didilej - Tack för tipset! Skall testa och se ifall det blir bättre.

• mammami0305

Hej har två barn en tjej på 4½ och en kille på 2½.
    Tjejen sover bra nu på nätterna ropar mellan 0-3 gånger..inatt kom hon in till mig utan att ropa.

Men hennes lillebror *suckar* han somnar numera lätt på kvällen nattar han vid sju efter att ha ätit gröt...lägger honom i hans säng och sätter på ljudsaga...oftast somnar han på nån minut,han ligger iallafall kvar...MEN han vaknar ca 5-10 gånger per natt...en del gånger somnar han lätt om efter att fått napp och snutte men vissa nätter VÄGRAR han,
    han vill titta på tv...leka mm mm och blir stört arg...det slutar med att han väcker storasyster som står och gråter och inte vill ligga i sin säng tills han somnat (hon blir störd av honom och han av hennes gråt) sen har man två barn vakna resten av natten!!

Jag och barnens pappa är skilda och han förstår inte riktigt vikten med att ha fasta rutiner och göra lika så jag blir lite motarbetad vilket gör allt svårare.

slutade med välling för en månad sen det gick bra,men han ropar ibland efter det ff.
    men han sover inte bättre för det.

Desutom har jag jättesvårt att somna om så för varje gång han vaknar så tar det en halvtimme-timme för mig att somna och det lagom tills han vaknar igen.

Men i morgon så kilar jag till hälsokosten för att köpa Omega3 :D

Tack för tips och råd nu har jag fått gnälla av mig

• 3hjärtan
    VASL skrev 2008-02-04 08:26:03 följande:
    Vet inte om jag hör hemma på denhär tråden men tänkte fråga er lite om råd. Jag har en kille som är 6 mån. Fram till det att han var 3 mån sov han väldigt bra. Han somnade utan gnäll och gråt då man la ner honom i spjälsängen och han fick mat var fjärde timme. Inga som helst problem.Men efter 3 mån hände nåt. Han ville absolut inte sova. Direkt man la ner honom i spjälsängen började han gnälla och gråta. Trots att han var jätte trött. Han gnäller och gnyr tills han somnar av utmattning. Detsamma gäller på dagen då jag lägger honom för att vila middag. Under natten så vaknar han med ett skrik och man måste snabbt upp för att viska lugnt till honom att mamma och pappa är här då somnar han om utan att vakna till ordentligt. Detta händer ca 2-3 ggr per natt. Han får mat (200 ml NAN2) en gång per natt. Är det mardrömmar han har? Är han otrygg? Har han ont nånstans? vad kan jag göra för att han skall sova lugnt en hel natt? Till saken hör att han vid 5.5 mån ville sova på sidan eller magen och han blir jätte ledsen då han inte han vända sig ordentligt i sin spjälsäng. Han kan börja gråta i sömnen då han inte kan vända sig på sidan utan måste ligga på rygg.
    Utan att för den skull kunna ge dig några direkta råd kan jag säga att det ni/din son "går igenom" nog är helt naturligt...han har blivit lite mer medveten och kommit på att han har en egen vilja och vill då förstås visa det. Det är inte längre jätteskoj att bli nedlagd i sin spjälsäng, kanske direkt ifrån mammas eller pappas goa famn etc. Detta behöver ju dock inte betyda att det INTE kommer att funka igen snart...men...kanske är det så att ni i ngn mening kommer att få förlika er med att han inte kommer vilja "sova lugnt en hel natt" på ett litet tag - långt ifrån alla småttingar gör ju det. Om ni själva tycker att det är ett alt kan man ju alltid testa samsova (om ni inte redan gjort det). Många barn som gör som du beskriver brukar tycka det är ganska mysigt att komma o sova bredvid mamma o pappa.

Vill man att barnet ändå ska sussa gott i sin säng kan man ju prova ngn "sovmetod" - det finns en uppsjö! Det finns också lika många åsikter om vad som är "rätt" eller "fel"! Vissa tycker ju att 5-minutersmetoden är ett bra sätt medan andra tycker det är supergrymt. Vissa följer med goda resultat Anna Wahlgrens råd medan andra tycker att man ska låta barnet "ha sin egen gång" och förlita sig på att det löser sig så småning om. Det döljer sig ju en massa bra tips o råd här i tråden, men jag förstår att det är MYCKET att läsa för en NY i tråden. DOck vill jag minnas att det för inte allt för länge sedan gjordes en liten sammanfattning av ngn av de mest aktiva här, hmmm minns inte vem...

Personligen tror jag att det finns goda förhoppningar om att det så småningom löser sig med er son men att det kanske kräver lite envishet från er sida om ni verkligen vill att han ska sova "själv". Små barn har ju, precis som vi andra, en ypperlig förmåga att vänja sig vid saker o sedan köra på i invanda mönster, om man inte hjälper dem att "bryta" dessa...o det beror ju i slutänden helt på vad man själv tror på o vill göra.
    Vi har personligen ett kaotiskt år bakom oss med tvillingar på 1 år - varav den ena haft STORA sömnproblem sedan 5 mån. ålder o den andra började strula rejält omkring 10mån-ålder (dock hade ingen av dem sovit HEL natt innan o ej heller ännu). Tjejen som bara strulat sedan 10mån har med vår hjälp lagt sig till med nattliga ovanor...den senaste i raden sedan någon månad tillbaka; vakna vid tolv-halv ett (om inte förr) o hysteriskt skrika tills hon får komma upp, in till dubbelsängen OCH få välling - då KAN hon somna om i bästa fall! Detta är ju verkligen inte optimalt! Hon behöver eg inte äta nattetid, förmodligen stör det bara sömnen att hon lärt sig att magen "behöver" lite välling. Hon etablerade denna vana i o med att hon var sjuk i vattkoppor o hade hemsk klåda på natten. Nu är det bara VI som föräldrar som kan bestämma att vi ska ändra på denna dåliga vana - om vi bara orkade! Just nu gör vi valet att låta henne hållas (av en massa olika skäl - främst pga av nattliga problem med den andra tjejen - man får ju välja sina fajter). Detta var bara ett ex på att barn snabbt vänjer sig vid nya grejer o kanske inte i första taget själva bestämmer sig för att sluta...

Snurrigt värre! hOPPAS DET LÖSER SIG FÖR ER!
  • camizz

vasl: ja tror han behöver närhet så var min son med.. man får ta dom som dom är. er son är ju inte direkt gammal. min son som fyller ett snart sover hos oss vissa nätter än, men det är väldigt sällan nu. tyvärr äter han gärna på natten än men vi tränar för att få slut på det... lycka till

Elvis 070227 Elvis ska bli storebror 3/5 -2008 :)
  • Applemum

Kopierat (å rättat ) från tidigare sammanfattning...
    Det finns både yngre och äldre barn representerade i tråden.

Tipsen är många här (men tråden är lång...)

Ska försöka sammanfatta ngt *hoppas jag inte missar ngt*
    -rutiner
    -lugnande te (jag ger Hjalmar hälsokostte Kvällsro som finns i mataffären)
    -undvik alla typer av socker. Absolut inget socker och inga mängder av frukt. Särskilt inte på em.
    -mycket utevistelse med rörelse (säkert får ditt barn det på förskolan)
    -Omega 3 tillskott, enligt endel forskare verkar det lugnande på hyperaktiva barn och fungerar även på sömnsvårigheter. För endel barn har det helt blivit bra med Omega 3. (eskimokids t ex finns på hälskokosten, kan ges från ett år ). ( fler i tråden har testat det med övervägande positivt resultat)
    -gör alltid samma sak vid nattliga uppvak. alltid, alltid alltid.
    på Anna wahlgrens sida finns det en tråd för hur man använder shn kuren med stora barn. Man kan även köra shn på småbarn (fast jag tycker att man INTE ska lägga barnet på mage)
    -lyssna och tala med ditt barn. Nu är det natt, nu ska du sova.
    -Gör sängen till en plats barnet gillar.

Michiara har/har haft det jätte tufft med sin tjej som är i skolåldern. Min son e snart 20 mån.

didilej har berättat om tassmetoden som verkar jätte bra. Jag tycker också att sova hela natten metoden a la AW sympatiserar med mina modersinstinkter.Det är INGEN gråtmetod. Jag lämnar aldrig min pojke gråtandes. Jag kommunicerar hela tiden med honom genpm ramsan. Bekräftar honom och tar på honom. Jag har iof bara gjort metoden nu när han är ganska stor och om jag haft ett litet barn hade jag inte velat lägga barnet på mage som AW tycker. hjalmar är snart 20 månader så han "buffas" när han ligger på sidan eller på rygg. Min "buffning" går till så att jag lägger handen på hans höft och gungar honom rytmiskt. Men nu när han hosta och känt sig ynklig har jag istället klappat om hans kind. *älskade lilla gubben*

Angående metoder
    Det bästa är att man med en metod slipper tänka å resonera mitt i natten (har gjort mig å min sambo osams och oss otydliga mot Hjalmar). En metod kan ge en självförtroende och ett konsekvent handlande. Mamasnest förklarade det så bra . Man kan ju givetvis kombinera olika metoder å skapa sig sin egen (kanske allra bäst bara man kommit på vad man gör i alla lägen som om barnets skulle kräkas, fortsätta gråta, få feber etc. ) En viktig signal för barnet är ju att mamma/pappa känner sig trygga i hur man hanterar nätterna.

Några med yngre barn i tråden har STORA problem som KAN bero på allergier, reflux, astma, eller andra handikapp eller sjukdomar så därför bör man ALLTID berätta om sömnproblemen för bvc. Helammande barn kan behöva äta med jämna mellanrum och vaknar lätt många gånger per natt. (jag ammar i sängen, min onda rygg och för att jag är trött gör att jag låter Rut sova i min säng) Under tillväxt perioder kan uppvaken hos ett spädbarn blir ryyyysligt många. Detta är ngt som jag dessvärre tror att man måste acceptera. Med ersättning kan barnet klara sig ngt längre fast å andra sidan finns det ju ett närhetsbehov hos alla barn *hoppas verkligen att ni inte uppfattar mig som en hysterisk mamma som förespråkar samsovning och amning tills våra telningar närmar sig myndighetsdagen ni vet de som ÄLSKAR ATT GÖRA PÅHOPP I EN TRÅD SOM DENNA

Det finns sömnkliniker i Malmö och på Danderyd (har jag hört). Om man inte blir bemött på allvar på bvc (tyvärr händer det) så ska man inte ge sig utan kanske försöka kontakta ngn annan läkare eftersom det finns hjälp att få.

Ingen förälder vill ge sitt barn sömnmedel men ibland kan det vara ett sätt att bryta en nedåtgående spiral och mönster. Theralen är ett sömnmedel exempelvis och det finns fler med erfarenheter av detta i tråden.

OBSERVERA Att ingen i tråden (mig veterligen) misshandlar sitt barn. Utan tråden är till för oss som vecklar ut-och-in på oss själva trots månader av sömnbrist för att ge våra barn den vila DE behöver för att utvecklas som de ska. och det finns faktiskt barn som BEHÖVER HJÄLP ATT HITTA SIN SÖMNRYTM.

Kram kram kram.

• mammami0305
    mammami0305 skrev 2008-02-04 20:38:56 följande:
    Hej har två barn en tjej på 4½ och en kille på 2½.Tjejen sover bra nu på nätterna ropar mellan 0-3 gånger..inatt kom hon in till mig utan att ropa.Men hennes lillebror *suckar* han somnar numera lätt på kvällen nattar han vid sju efter att ha ätit gröt...lägger honom i hans säng och sätter på ljudsaga...oftast somnar han på nån minut,han ligger iallafall kvar...MEN han vaknar ca 5-10 gånger per natt...en del gånger somnar han lätt om efter att fått napp och snutte men vissa nätter VÄGRAR han,han vill titta på tv...leka mm mm och blir stört arg...det slutar med att han väcker storasyster som står och gråter och inte vill ligga i sin säng tills han somnat (hon blir störd av honom och han av hennes gråt) sen har man två barn vakna resten av natten!!Jag och barnens pappa är skilda och han förstår inte riktigt vikten med att ha fasta rutiner och göra lika så jag blir lite motarbetad vilket gör allt svårare.slutade med välling för en månad sen det gick bra,men han ropar ibland efter det ff.men han sover inte bättre för det.Desutom har jag jättesvårt att somna om så för varje gång han vaknar så tar det en halvtimme-timme för mig att somna och det lagom tills han vaknar igen.Men i morgon så kilar jag till hälsokosten för att köpa Omega3 :DTack för tips och råd nu har jag fått gnälla av mig
    en skitnatt,lilla vaknade ett och vägrade somna om...jag gav upp och satte på film i hans rum efter en timme...han somnade inte förren tre...då vaknade stora istället...kom till min säng.så halv fyra fick jag somna (totalt 5 timmar sömn för mig) Barnen vaknade ett par gånger innan ett åxå. hade lite panik då jag skulle vara på möte kl 9,jag har turen så jag är ledig varannan vecka (då jag har barnen)  så jag kan oftast sova på dagen.

Har nu köpt Eye Q och ska köra igång!!
  • Laban81

Hej hej!
    Ny här...
    Hur funkar/ vad exakt är Theralen?
    Har aldrig hört talas om det.

Fick genom BVC utskrivet Atarax, (detta gav dock ingen effekt alls på vårt "energiknippe")
    Är Atar. och Ther. ungefär samma sak?

Leo 980405 & Lukas 070303
  • Laban81

Hej igen..
    Har googlat lite, så nu vet jag vad det är. Glad

Leo 980405 & Lukas 070303
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!