• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest

Jag tycker att alla som inte får tillräckligt med sömn har rätt att klaga och att man även kan försöka styra mindre barns sömn lite. Att kräva att ett litet barn ska sova hela natten är kanske lite drastiskt, men att inte behöva amma 6 timmar på natten kan man faktiskt begära tycker jag. Min svanskota skadades under min sista förlossning så det finns inte en chans att jag kan sova samtidigt som jag ammar, det gör för ont. Som tur är så sover lilla snusan ganska bra nu.

Trebarnsmamma på heltid
  • Britha

Theo vaknade bara en gång i natt och det var 04:45 och somnade om 05:30, sovde sedan till 07:30. Vilken underbar natt!! Hoppas att det är på väg åt rätt håll.
    Barn psykolog samtalen hjälpte verkligen.

• michiara
    Britha skrev 2008-02-02 14:09:04 följande:
    Theo vaknade bara en gång i natt och det var 04:45 och somnade om 05:30, sovde sedan till 07:30. Vilken underbar natt!! Hoppas att det är på väg åt rätt håll.Barn psykolog samtalen hjälpte verkligen.
    vad sa psykologen då
    ~~ varför ska livet alltid vara så svårt ~~
  • Josefine85

Loke har sovit super sen vi började med Theralen. Bara vaknat en gång per natt (olika tider från dag till dag) och sen velat gå upp kl 6 :)

Han är så pigg och glad om dagarna nu :) Pratar MASSOR vilket han INTE gjorde innan.. Då var det bara GNÄLL GNÄLL OCH ÅTER GNÄLL!

Jag är nog världens lyckligaste mamma nu :)

Ska fortsätta med theralen t.om tisdag, sen får vi se om det funkar lika bra utan :)

• Britha
    michiara skrev 2008-02-02 14:14:52 följande:
    vad sa psykologen då
    Det var en blandning av att vi började föra sömndagbok och se hur vi hanterade olika situationer, till att se hur mycket han sover på dagen, vars han sover bättre, att vi har samma rutiner (både jag och sambon), att han får ett eget rum (eftersom vi stör varandra när vi sover, sambon snarkar något enormt) till att få råd och tipps av psykologen. En chans att prata av sig och få ny energi till att ta nya tag. Rutiner är a och o!!
  • Lovis 1

3hjärtan: Måste bara skriva att jag tycker att ditt inlägg var väldigt bra o fångade vår sitation på ett bra sätt... Jag har det som du i princip "noll chanser" att få sova i kapp sin missade sömn samt ett barn som nästan bränner ut mig... (jobbar ju heltid o måste vara jävligt pigg o fräsch 9 h per dag pga krävande jobb).

Eftersom vår 19 mån dotters sömnvanor är "ad hoc".. som rena rama lottospelningen, med många dåliga nätter ur sömnsynpunkt, men öven en del bra emellan, så känner väl jag att jag kanske inte "hör hemma" här i sömn-tråden fullt ut... men jag vill ju gärna få henne o sova "hyfsat hela natten" med endast 1-2 uppvaknande helst. (som minst har vi 3 uppvakande på en natt men det räknas som lyx-natt, dock somnar hon om fort fast hon kan vakna lika fort igen ...)

Så jag spanar vidare i tråden efter tips....

Leia, min älskade lejonunge
  • Applemum

Tillbaka efter en helg i Barcelona !!!
    Hade ju kunnat sova hela helgen... Hur som helst var det ljuvligt att slippa fokusera ALLT på Hjalmars sömn. Redan efter första natten saknade jag dock Hjalle å Majken så det värkte i bröstet! Vilken tortyr det måste vara att vara skild! Hjalmar har hållt morfar vaken en timme varje natt. Hoppas verkligen att vi kan hitta tillbaka till flytet som vi hade innan resan!
    Tråkigt med fler sömnlösa till tråden ! Men välkomna ska ni vara!

• Mamasnest
    Applemum skrev 2008-02-03 20:50:59 följande:
    Tillbaka efter en helg i Barcelona !!!Hade ju kunnat sova hela helgen... Hur som helst var det ljuvligt att slippa fokusera ALLT på Hjalmars sömn. Redan efter första natten saknade jag dock Hjalle å Majken så det värkte i bröstet! Vilken tortyr det måste vara att vara skild! Hjalmar har hållt morfar vaken en timme varje natt. Hoppas verkligen att vi kan hitta tillbaka till flytet som vi hade innan resan!Tråkigt med fler sömnlösa till tråden ! Men välkomna ska ni vara!
    Du sov väl inte bort allt kul man kan ha där? Skönt att ni hade det bra.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Britha

Theo sov hela natten i natt, hoppas det håller i sig och att han får fortsätta vara frisk (har astma som blir värre på natten).

• Josefine85

Loke har sovit sin första HELA natt :D :D :D

Somna kl 19.45 och vakna 7 :D

Känner mej pigg som en mört :P Ny människa :)

Hoppas ni alla andra trötta också får sova snart!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!