• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • inoka

Jag har haft 2 barn med jätte sömnproblem men nu är de 4 och 5 år gamla och sover äntligen natten igenom MEN jag vet hur det var ett par år utan ngn sömn..och nu väntar jag tredje och fasar lite för att gå igenom det igen..
    Men en sak som hjälpte vår lilla på 4 när inget annat hjälpte var att vi låg inne i hennes rum på en madrass på golvet. Varje gång hon vakna la jag handen på hennes och så vissa nätter funka det medans det var ramaskrik andra..tror det tog 1 månad innan hon faktiskt sov nätterna relativt bra. Kanske vakna 4 av 7 nätter vilket för oss var jätte bra.
    Sonen hade sömnepilepsi fick vi reda på för ett år sen det är därför han inte sovit på nätterna så där var ju en annan sak.
    Vet inte om vårt tips kan vara till ngn hjälp eller ngn annan redan skrivit det men annars så testa om ni har ork.
    Annars så kämpa på och tro på att det kommer släppa en dag och de sover som änglar..
    Då konstigt nog minns man inte hur jobbigt det var.. så var det för mej i alla fall. Annars hade jag aldrig vågat mej på en trea Skrattande

• Applemum

Hej på er.
    Hjalmar har sovit bättre i natt med bara två uppvak! Rut blir ju allt äldre och jag börjar på allvar bäva för att det ska bli samma sömnlösa historia m henne. Men jag tror faktiskt att hon verkar vara av en annan "sovtyp".

• 3hjärtan

Åhhh Back to reality! Nellie var vaken mellan 23 och 04.30 inatt!!! Då är vi där igen - tänker att hon måste ha ont, ngt måste ju vara fel! Varför vill/kan inte en 1-åring sova!!! Inte heller sov hon ikapp på morgonen...tas förhoppningsvis igen idag, hmm... Allt detta TROTS Theralen! Det är inget dundermedel om nu ngn trodde det...vill väl inte det heller, men...

• inoka

3hjärtan: Jag jobbar visserligen med dementa men vi ger ju även dem theralen och har du samma dos för länge hjälper den tillslut inte utan man måste höja..kanske är så med barn med?

• Tvillingmamma2007

Godmorgon tråden!

Michiara:
    Grattsi i förskott på 30-års dagen och skönt med barnledigt! Själv fyller jag nästa helg men får inge barnledigt.

Här har ena killen haft feber i 3 dagar och varit lite gnällig. Igår kväll ville matvraket inte ka kvällsgröten heller så jag såg fram emot ännu en härlig natt MEN tro´t eller ej grabben sov som en stock från läggning kl 20 till väckning kl 7.30! Ojojoj så att trycka i dem mat behöver definiitivt inte vara lösningen på sömnproblemen iaf och detta är inte första gången det är såhär för oss, weird. Andra killen som även åt av brorsans grötportion var jätteorolig på kvällen och sov dåligt på natten tom fast han fick ligga i vår säng.

Idag på morgonen har killen som sov bra haft diarée stackarn och den andre blivit jättesnorig, suck, sambon som inte kommer hem förrän kl 23 ikväll heller! Har haft en lite hellfm då diarée killen bajsade ner sig totalt så det krävdes avduschning och då började ju den andra skrika hejdlöst såklart så det blev roligt...måste berätta också att duschslangen slet sig så att vi alla 3 blev sjöblöta not so nice! Nu sover de iaf ute i vagnen.

• Laban81

Ville bara skryta lite om min Lukas. Han har sovit inatt!! SOVIT?! (vilket främmande ord)
    Gissa vem som INTE gjorde det...
    Jag kunde bara inte somna.

Han somnade ju trots allt kl 20 och vaknade inte förrän 02. Glad
    Somnade om, efter att ha väckt både bror och pappa, kl 03.
    Vaknade och va JÄTTEHUNGRIG runt 7.

Och dumma lilla jag KAN INTE sova.
    Fan! Det var ju många timmar jag gick miste om.
    Tror inte det blev mer än 3 timmar för min del inatt igen då.

Sammanlagt 12 timmar på 4 dygn nu. 

Det ska kännas att man lever...

Leo 980405 & Lukas 070303
  • Laban81

Vill nån förresten in på min sida och titta så är det bara att hojta till.
    Så lägger jag till er i min adressbok. Glad

Leo 980405 & Lukas 070303
  • Josefine85
    inoka skrev 2008-02-07 09:50:48 följande:
    3hjärtan: Jag jobbar visserligen med dementa men vi ger ju även dem theralen och har du samma dos för länge hjälper den tillslut inte utan man måste höja..kanske är så med barn med?
    Jag tror det är så som du säger. Vi har gett Loke theralen i en vecka och 2 dagar. Han har fått 4 droppar. Första nätterna gick det ganska bra, men nu känns det som att det inte räcker ända fram. Han han kan vakna vid 4.30 på morgonen och knöla fram till ca 6 då han vill upp.
    Ska ringa och prata med BVC i morgon och höra vad de säger. Vi ska ju halvera dosen nu egentligen. Men jag vill verkligen inte gå igenom samma helvete som vi hade innan igen.
  • 3hjärtan
    Josefine85 skrev 2008-02-07 11:50:10 följande:
    Jag tror det är så som du säger. Vi har gett Loke theralen i en vecka och 2 dagar. Han har fått 4 droppar. Första nätterna gick det ganska bra, men nu känns det som att det inte räcker ända fram. Han han kan vakna vid 4.30 på morgonen och knöla fram till ca 6 då han vill upp. Ska ringa och prata med BVC i morgon och höra vad de säger. Vi ska ju halvera dosen nu egentligen. Men jag vill verkligen inte gå igenom samma helvete som vi hade innan igen.
    Det stämmer säkerligen! Vi har ju gett T i 2 olika omgångar, först för för ett antal mån sedan under en 3v-period o nu sedan strax före jul. Dosen har höjts i takt med att hon blivit större. MEN hur stor effekt ska man förvänta sig att det SKA ha?

Ta absolut inte illa upp nu Josefine85; men...jag tänker att om vår tjej skulle vakna halv fem o sedan böka fram till sex så är det en så enorm förbättring att jag tänker att vi inte skulle kunna sträva efter att "medicinera" bort det problemet - alltså att det kanske inte ens är möjligt. Kanske är det inte heller så du menar...att du vill höja dosen för att han ska sova HELA nätter!? För är det möjligt? Vad jag har förstått så är väl T just en "insomningsmedicin" som inte "ska" räcka hela natten? Vår tjej har bara sovit bra fram till strax efter midnatt - med ett par FÅ undantag då hon sovit ända till halv fem utan större bekymmer tidigare under natten. Vi har försökt "nöja" oss med det o sedan på andra bökig sätt fått henne att sova lite till - dock såååå oroligt o sååå lättväckt! Det funkar ok nu när vi lägger oss bredvid henne...men hon vaknar ändå till hela tiden o om man inte förösker lugna henne blir hon klarvaken o hysterisk. Absolut inget bra läger, men bättre...

Jag menar inte detta som kritik utan mer undrar jag VAD andra FÖRVÄNTAR sig av medicinen- vilka förhoppningar borde man kunna ha? Förstå mig nu också, ni som ev läser detta med kritiska ögon; det finns en bakgrundshistoria som lett fram till att vi ser Theralen som vår enda räddning!

Så egentligen menar jag/undrar jag; VAD KAN MAN FÖRVÄNTA SIG AV MEDICINEN? Borde den funka så att den ska räcka längre än bara till ett-tiden så att vi borde höra med läk om att höja dosen? Eller ska man se dn just som en insomningsmed som räcker så länge den räcker? Alltså, eg är det ju inte specifikt insomningsmed vi behöver. Problemet är ju just att hon sover sååå ryckigt o osäkert, vaknar stup i ett , mkt ledsen etc.

PS. Vår dotter är drygt 1 år, väger drygt 10 kg och får 4 droppar. DS.
  • 3hjärtan
    Josefine85 skrev 2008-02-07 11:50:10 följande:
    Jag tror det är så som du säger. Vi har gett Loke theralen i en vecka och 2 dagar. Han har fått 4 droppar. Första nätterna gick det ganska bra, men nu känns det som att det inte räcker ända fram. Han han kan vakna vid 4.30 på morgonen och knöla fram till ca 6 då han vill upp. Ska ringa och prata med BVC i morgon och höra vad de säger. Vi ska ju halvera dosen nu egentligen. Men jag vill verkligen inte gå igenom samma helvete som vi hade innan igen.
    Det verkar som så väldigt kort tid att köra med Theralen...först ca 2 v för att seda trappa ner dosen?! Vi fick råd/ordination om att köra minst 3v för att om möjligt kunna bryta en neg cirkel. För kort tid gör kanske ingn nytta. För oss gav 3v inga resultat...så nu är vi där igen... Bara det att detta med medicin eg bara känns som konstgjord andning. VI MÅSTE JU FÅ DET ATT FUNKA ÄNDÅ!!!

Lycka till!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!