• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Danna80

Åh jag har hittat en tråd för mig... Albin har aldrig sovit hela nätter... en bra natt vaknar han 1-2 gånger... nu den senaste tiden har han vaknat kl 2 men vägrat somna om så vi har nattvandrat i 2 timmar... jag känner mig som en zombie... längtar sjukt efter en natts sömn... Albin är 21 mån nu men jag hoppas fortfarande på under...

• Applemum

välkommen danna80 å alpha !
    danna80 din son e i samma ålder som min lilla vakenkille . vi har precis lyckats bryta ett helgalet nattmönster... har tre barn varav hjalle helt klart varit knepigast... lilla rut e iof bara 4 månader men verkar ha en helt annan dygnsrytm än vad han hade som bebis.

• Mamasnest

Ju mer jag tänker på det så vaknar faktiskt min 2-åringe också i stort sett varje natt och behöver lite hjälp att soman om. Jag tänker inte på det längre och hon somnar ju om så fort man stoppar om henne så ibland minns jag inte att jag har varit uppe och sprungit på natten med henne.
    Mycket värre är det med min yngsta eftersom det tar längre tid för henne att somna om. Jag har ingeting emot att natta om barn på natten, men jag vill helst inte amma 10 ggr.

Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

Hjalmar har sovit hela natten!!!! Vaknade kl halv 8?!
    ...men...
    lilla rut som ju e en riktig liten knubbis måste ökat i vikt ytterligare i natt. Hon har ätit, ätit, ätit...
    iof störde hon mig i natt, men annars tänker jag mig att hon får äta när hon vill. Jag hänger lite i en stockholmstråd å många bebisar där sover hela nätterna å äter regelbundna tider. Vet inte om det beror på Hjalle men här är det ingen ordning på Ruts rutiner. Hon äter när det passar Hjalle eller mig å antagligen är det lite ofta eftersom hon liknar mer en flytboj än en bebis. världens sötaste flytboj dock . Känner ibland att jag kanske borde ruta in hennes dygn lite fast å andra sidan är hon ju bara bebis en gång i sitt liv å bebisar måste ju få "bara vara" typ äta, bajsa sova å gosa... eller vad säger ni? Mamasnest när började du försöka hitta en rytm i dina barns vardag?

• Danna80

Applemum -Så ni vågade satsa på syskon fast ni ej fått sova? GRATTIS! själv har jag en sambo som nu vägrar fler barn pga sömnbrist... *suckar tungt*

Inatt sov Albin hyfsat gnällde runt 23 gick upp stoppade in nappen och han somnar om vaknar sen prick kl 2 (som alltid) och går upp från sin säng jag lyfter tillbaka han och han protesterar högljutt och klamrar sig fast och pekar febrilt att vi ska upp... då säger jag lugnt nej nu ska vi sova och till skillnad från tidigare nätter så lägger jag mig och låtsas sova. (istället för att bedriva en brottningsmatch för att försöka få Albin till att ligga ner) Han protesterar bara lite men sen LÄGGER han sig friviligt bredvid för att somna! Så kl 2.30 sover han igen! otroligt ska köra lika dant inatt. KL 5.15 vaknar Albin så då var det bara till att stiga upp och brygga STARKT kaffe....

• Mamasnest

Applemum: Rymt i vardagen??? *ser oförstående ut* Hon äter fortfarande lite när hon vill men jag försöker dra på det lite så att hon blir hungrig nog att äta mat. Dock har hon svårt att sitta i mitt knä, hon vrider sig bakåt efter tutten hela tiden, tuttlisa min... Kyss
    Varje gång jag lyckades få barnen att sova samtidigt var jag hel lycklig, nu sover de på lunchen samtidigt varje dag och det är guld värt. Nätterna är desto värre men det orkar jag inte ens gå in på nu...

Danna80: Min äldre tjej fick riktigt störd sömn pga reflux, ändå var jag gravid när hon var 9 månader och fortfarande ammade hela nätterna. Det kanske säger lite om mitt omdöme...

Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

Käääära gulliga Danna å din stackars sambo
    Ja det blev fler barn, med blixtens hastighet kom Rut å ville in i vår familj. Hjalle var bara 6 månader när jag blev gravid. Är dock rätt säker på att vi inte hade planerat in ett barn om vi visste vilken katastrof våra nätter skulle bli. Hade stora kval med min stora mage i somras och sömnen med Hjalmar blev sämre å sämre å sämre.
    MEN.
    Hör å häpna. JAG ÅNGRAR INTE att det blev tätt. Visst är jag inne i världens hysteri med två blöjbarn, med två barn som inte kan uttrycka med ord sina begär å funderingar, med två barn att bära mellan varven å med två barn som håller mig vaken!!! De sover båda just nu (vågar knappt skriva det...), å de är sååå gulliga med varandra. Å sist men inte minst hellre sömnlösa nätter koncentrerat till ett par år än småbarnstid å sömnlösa nätter i all evighet . Vi passar helt enkelt på! Hoppas att din kille blir sugen snart igen. Det är ju helt enkelt värt all sömnlöshet. Åsså kan man ju deppa här i tråden.

ps. hade kanske skrivit annorlunda om Hjalmar haft 1000000 uppvak i natt... ds

• Tvillingmamma2007

Jag skulle också kunna tänka mig ett syskon faktiskt! Fastän jag redan nu har två barn som vill bäras, bytas på och som inte sover man är väl inte riktigt funtad eller nåt! Hehe men man tror ju att det går över snart...mina blev 10 mån igår...så vilken dag som helst nu bara Kan dock meddela att min sambo inte riktigt delar min uppfattnig tyvärr. Han kanske är förståndigare än mig eller nåt.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!