• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

Läser om er stackare som försöker bryta mönstret m Theralen. Jag har blivit både rådd och avrådd att använda insomningspreparat men tycker i dagsläget att det inte behövts men om mardröms nätterna fortsatt som när de var som värst, ja då hade man väl försökt...
    Men de ni skriver ovan, att det bara fungerar de första dagarna och sen att dosen måste höjas... har de flesta skrivit som haft erfarenhet av TRheralen i tråden.... Frågan är då om någon VERKLIGEN fått en förändring av sovmönstret m hj'älp av medicinering?

Jag hänger lite i en tråd m stockholmsmammor som har 4 månaders (som min lilla Rut) å snacka om att jag blir provocerad av deras i mina ögon bagatellartade sömnbekymmer...

Hi hi. Självklart begriper jag ju att allt är relativt å att de kan va jobbigt att amma varannan timme om man är van att sova låååånga nätter. Men de skuylle bara ana hur det är att amma en bebis varannan timme å sen väckas var tionde minut HELA NATTEN!

Hua småaktighet hör väl till sömnbristen... eller?

kram

• Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-02-07 12:49:36 följande:
    Det stämmer säkerligen! Vi har ju gett T i 2 olika omgångar, först för för ett antal mån sedan under en 3v-period o nu sedan strax före jul. Dosen har höjts i takt med att hon blivit större. MEN hur stor effekt ska man förvänta sig att det SKA ha? Ta absolut inte illa upp nu Josefine85; men...jag tänker att om vår tjej skulle vakna halv fem o sedan böka fram till sex så är det en så enorm förbättring att jag tänker att vi inte skulle kunna sträva efter att "medicinera" bort det problemet - alltså att det kanske inte ens är möjligt. Kanske är det inte heller så du menar...att du vill höja dosen för att han ska sova HELA nätter!? För är det möjligt? Vad jag har förstått så är väl T just en "insomningsmedicin" som inte "ska" räcka hela natten? Vår tjej har bara sovit bra fram till strax efter midnatt - med ett par FÅ undantag då hon sovit ända till halv fem utan större bekymmer tidigare under natten. Vi har försökt "nöja" oss med det o sedan på andra bökig sätt fått henne att sova lite till - dock såååå oroligt o sååå lättväckt! Det funkar ok nu när vi lägger oss bredvid henne...men hon vaknar ändå till hela tiden o om man inte förösker lugna henne blir hon klarvaken o hysterisk. Absolut inget bra läger, men bättre...Jag menar inte detta som kritik utan mer undrar jag VAD andra FÖRVÄNTAR sig av medicinen- vilka förhoppningar borde man kunna ha? Förstå mig nu också, ni som ev läser detta med kritiska ögon; det finns en bakgrundshistoria som lett fram till att vi ser Theralen som vår enda räddning!Så egentligen menar jag/undrar jag; VAD KAN MAN FÖRVÄNTA SIG AV MEDICINEN? Borde den funka så att den ska räcka längre än bara till ett-tiden så att vi borde höra med läk om att höja dosen? Eller ska man se dn just som en insomningsmed som räcker så länge den räcker? Alltså, eg är det ju inte specifikt insomningsmed vi behöver. Problemet är ju just att hon sover sååå ryckigt o osäkert, vaknar stup i ett , mkt ledsen etc.PS. Vår dotter är drygt 1 år, väger drygt 10 kg och får 4 droppar. DS.
    Han har inget problem med insomnandet heller, vi har fått Theralen just för att han är superorolig på nätterna och inte alls får någon ro, och jag är mer än nöjd att han sover så pass som ända till halv 5. Vill ju absolut inte ge han fler droppar för att han ska sova längre heller..
    LOke sover precis som er dotter.. ryckigt och oroligt. Trots Theralen har han vart orolig och gråtit, men aldrig riktigt vaknat helt.
    Vad jag menade var att jag tror det är som du säger.. att de kanska "vänjer" sig med dosen de har och att den eventullet kanske måste höjas (för vissa). Menade inte att jag ville att vi skulle höja, även om det kanske lät så? :S
    Ikväll har vi iaf halverat dosen från 4 till 2 droppar. Hoppas det går lika bra som med 4. Då kanske vi inte behöver använda det så länge till.
  • Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-02-07 12:52:22 följande:
    Ja, läkaren sa att vi ska köra 4 droppar i ca en vecka för att sedan halvera, vilket vi har gjort nu ikväll, från 4 - 2 droppar. Och om det inte funka, så skulle vi köra 4 droppar en vecka till.. Låter ju dumt att "hatta" fram och tillbaka nu när jag tänker efter :S
    Hmm.. skumt.. kanske e väldans kort period för att det ens ska hinna "verka"?
    Vi får se hur det går inatt. Hoppas givetvis på det bästa!
  • Ida och Razmus Mamma

vi har hos läkarn igår. och fickdå theralen.
    ska ge 2dr.

rasmus är inte svår att somna in utan att han har vaknat och sovit oroligt hela natten.
    vart vaken i flera omgångar och velat sitta uppe och prata med sin mamma.  natten till idag sov han bra, vakande till en gång bara och ville ha välling, somnade om på en gång och sov fram till 05.15.

• Tozza
    Ang theralen: Har ju kört på det tillåfrån i snart 6mån (hjälp - vart tar tiden vägen).

Och ja, det är ju egentligen en insomningsmedicin, men det hjälper ju även barnet att komma ner i djupsömn bättre så det hjälper ju till när barnet sover.

Som många skriver så verkar det som dosen måste höjas, och självklart finns det ju ett max tak där med - ett barns kropp/hjärna klarar ju inte hur mkt som helst. Vi började när Alizia var 15mån (9,5kg) med 2droppar i 10dagar, höjde sen efter ca 1-2mån till 3 droppar i 14dagar. Sen efter ytterligare en månad höjde vi till 4 droppar och körde på det ständigt i ca 2månader - och läkaren sa (med viss tvekan) att vi kunde testa 5 droppar i nödfall. Då var hon 1,5år och 10kg. Vi har inte testat 5 droppar för det kändes osäkert.

Theralen verkar i ca 5timmar vad vi märkt (effekten verkar komma efter ca 1 timme från intaget), i början när vi gav 2-3 droppar så kunde vi i nödfall ge en dos till om hon vaknade just efter 5 timmar. Tex så gav vi 18.30, och så vaknade hon alltid igen strax efter 00, och då kunde vi i nödfall ge 2 droppar igen. Vi testade det några ggr men det kvittade - hon somnade inte om bättre för det- så vi gjorde det inte igen.

Så nää, det är ingen mirakel medicin. Tyvärr.

Nu kör vi utan theralen - och på nått sätt så känns det som att det kvittar. Visst att hon med theralen iaf ibland kunde sova i ca 5tim isträck och att första perioden på kvällen var gnska lugn med kanske bara 2-3 snabba uppvak - men det spelar ju ingen roll - therlaen läser ju inte problemet: VARFÖR hon vaknar?

Ni som ger theralen, vad för olika undersökningar mm har ni gjort på barnen? Finns det någon medicinsk orsak till varför de får therlaen?

Jag måste få reda på varför Alizia vaknar alltifrån 5ggr (väldigt bra natt) till 35ggr - det svaret ger ju inte theralen mig. Nått är det ju som gör att hon vaknar så mkt - och har gjort i snart 1 år!! (ja fram tills hon var 8-9mån kan man ju inte räkna med annat än att hon vaknar flera ggr per natt så jag räknar inte med att det var sömnproblem då - även fast det var skittufft och jag hade sömnproblemRäcka ut tungan)

Jaja, nu har hon iaf somnat.... 
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Aurora

hur gamla är era barn`?har inte läst hela tråden,Men har en dotter på 3½år som har sen födseln haft sömnproblem,fast man då trodde att det skulle gå över.Har under en enda månad av sitt liv sovit hela nätter,den sista hela natten inföll för två år sen.Vart vänder man sig för råd och stöd?bvc kan inget utan hänvisar till att "det nog går över med tiden"...En bra natt vaknar hon 3-5 gånger..en dålig natt orkar man inte ens räkna..En anhörig tyckte vi skulle be om en remiss till barnpsyk.

• Tozza
    Aurora skrev 2008-02-07 21:19:35 följande:
    hur gamla är era barn`?har inte läst hela tråden,Men har en dotter på 3½år som har sen födseln haft sömnproblem,fast man då trodde att det skulle gå över.Har under en enda månad av sitt liv sovit hela nätter,den sista hela natten inföll för två år sen.Vart vänder man sig för råd och stöd?bvc kan inget utan hänvisar till att "det nog går över med tiden"...En bra natt vaknar hon 3-5 gånger..en dålig natt orkar man inte ens räkna..En anhörig tyckte vi skulle be om en remiss till barnpsyk.
    Min dotter är 20 månader - och ja som du säger, så väntar man på att det ska gå över. Här så trodde vi ju det, eller ja vi som föräldrar har nog alltid trott det, men BVC sa när hon var lite över året att det här går inte längre (alla vi 3 var vrak) och skickade oss till barnpsykolog - vilket är något jag varmt rekomenderar! Visst att vår barnpsykolog inte fått Alizia att sova hela nätter (men det är inte vårat mål heller) men hon är sådant stöd för oss hela familjen, och kommer med mycket goda råd osv. Ett ställe där man kan ventilera sig, spy ut sin trötthet och frustration och få förståelse! Och självklart även utreda ev psykiska orsaker till sömnstörningen.
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • 3hjärtan
    Aurora skrev 2008-02-07 21:19:35 följande:
    Åh herre guuud - hur har ni orkat sååå länge???? Barnpsyk ja...det beror väl på vad man menar. Jag tycker att ni, som vi o många andra, skulle behöva; dels få prata med en bra barnpsykolog som är kunnig och förstående just när det gäller barn med sömnrubbningar samt genomgå läk.undersökningar så att det inte finns med. fel. har hört talas om allt ifrån olika allergier, barnastma, nattepilepsi, förstorade halsmandlar o polyper i näsan... som skulle kunna utgöra orsaker för sömnbesvär!

Här i tråden finns det föräldrar med barn i alla åldrar. vet att det finns de med så stora barn som 8 år med problem. Min dotter är bara drygt 1 år - men ack så tufft ändå!!!

Tycker verkligen inte att ni fått bra svar, hjälp från BVC - lite stöttning o peppning o ngn som lyssnar i en psykolog kanske inte kan lösa problemet - men det kan stärka er som föräldrar!
  • Aurora

tack för svar,min dotter har astma och medicineras för det.Vi märker när hon är tät pga astman,men även bra perioder vaknar hon lika mkt..Ja...hur orkar man?Jag vet inte..det är först när nån annan frågar hur som man faktist undrar...Kanske en barnpsykolog vore nå´t....jag begär inga helsovande nätter men nätter med god sömn för hela familjen...dvs några få uppvaknanden.Det påverkar henne i allra högsta grad,är jättetrött om dagarna.

• Applemum

God morgon alla hålögda
    Hittade den här sidan på nätet:
    www.swedishsleepresearch.com/somnlab_102
    För er som inte fått hjälp av bvc kanske kan kontakta ngn av dessa (det finns mailadresser till fiorskare i hela landet) så kanske de kan hjälpa er vidare.Hjalmar vaknade 4 gånger i natt å tycker väl att det är ok (för mig går en gräns vid 5 uppvak, över 5 å jag fungerar dåligt dagen efter... men det är klart om han vaknar var 10 min hela natten så är det ju ännu värre... )
    johannesörtsolja... ngn som har testat/erfarenhet?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!