Tozza skrev 2008-02-07 20:49:55 följande:
Ang theralen: Har ju kört på det tillåfrån i snart 6mån (hjälp - vart tar tiden vägen). Och ja, det är ju egentligen en insomningsmedicin, men det hjälper ju även barnet att komma ner i djupsömn bättre så det hjälper ju till när barnet sover.Som många skriver så verkar det som dosen måste höjas, och självklart finns det ju ett max tak där med - ett barns kropp/hjärna klarar ju inte hur mkt som helst. Vi började när Alizia var 15mån (9,5kg) med 2droppar i 10dagar, höjde sen efter ca 1-2mån till 3 droppar i 14dagar. Sen efter ytterligare en månad höjde vi till 4 droppar och körde på det ständigt i ca 2månader - och läkaren sa (med viss tvekan) att vi kunde testa 5 droppar i nödfall. Då var hon 1,5år och 10kg. Vi har inte testat 5 droppar för det kändes osäkert. Theralen verkar i ca 5timmar vad vi märkt (effekten verkar komma efter ca 1 timme från intaget), i början när vi gav 2-3 droppar så kunde vi i nödfall ge en dos till om hon vaknade just efter 5 timmar. Tex så gav vi 18.30, och så vaknade hon alltid igen strax efter 00, och då kunde vi i nödfall ge 2 droppar igen. Vi testade det några ggr men det kvittade - hon somnade inte om bättre för det- så vi gjorde det inte igen.Så nää, det är ingen mirakel medicin. Tyvärr. Nu kör vi utan theralen - och på nått sätt så känns det som att det kvittar. Visst att hon med theralen iaf ibland kunde sova i ca 5tim isträck och att första perioden på kvällen var gnska lugn med kanske bara 2-3 snabba uppvak - men det spelar ju ingen roll - therlaen läser ju inte problemet: VARFÖR hon vaknar?Ni som ger theralen, vad för olika undersökningar mm har ni gjort på barnen? Finns det någon medicinsk orsak till varför de får therlaen? Jag måste få reda på varför Alizia vaknar alltifrån 5ggr (väldigt bra natt) till 35ggr - det svaret ger ju inte theralen mig. Nått är det ju som gör att hon vaknar så mkt - och har gjort i snart 1 år!! (ja fram tills hon var 8-9mån kan man ju inte räkna med annat än att hon vaknar flera ggr per natt så jag räknar inte med att det var sömnproblem då - även fast det var skittufft och jag hade sömnproblem)Jaja, nu har hon iaf somnat....
våra läkare har alltid sagt att det är pga av hennes adhd som hon inte sover.. att hon inte kommer ner i djupsömn och om hon vaknar till så är det från 0-100 på en sekund, då är hon klarvaken. vi andra vanliga människor

kan ju ligga och dra oss, vända på oss och fundera på om vi verkligen inte kan somna om några minuter, eller vi vänder på oss, blundar och somnar. Det kan inte dessa barn. Det låter logiskt i mina ögon iaf med tanke på vad handikappet innebär så jag litar på det.