• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Ida och Razmus Mamma

ikväll flyttade vi över rasmus till hans rum.
    hoppas att han soverbättre av det.

inatt var han vaken 00.30-01.30
    03-04
    05-06.30 sov sen 1/2 timme och ville sen börja in dag kl 07.
    tur att mamma och pappa la sig tidigt igår kväll.
    men så trött man ändå känner sig.
    sen sovit  2timmar på hela dagen, så han la sig ikväll 18.40.
    får se nu hur natten blir  nu.?

• michiara
    Källan skrev 2008-02-16 19:56:27 följande:
     ikväll flyttade vi över rasmus till hans rum.hoppas att han soverbättre av det.inatt var han vaken 00.30-01.3003-04 05-06.30 sov sen 1/2 timme och ville sen börja in dag kl 07.tur att mamma och pappa la sig tidigt igår kväll.men så trött man ändå känner sig.sen sovit  2timmar på hela dagen, så han la sig ikväll 18.40.får se nu hur natten blir  nu.?
    hoppas för er skull att ni får sova lite iaf..

jag funderade lite på vad som är värst.. att barnen vaknar och inte somnar om eller miljarders uppvak?
    Treo och Otrivin..livselixir
  • michiara

alltså vad lider man mest av som förälder? att somna och sen behöva vakna tusen ggr kan ju göra vem som helst tokig.. om man inte ens hinner somna så visst är man sjukligt trött men man slipper ju dom där hemska uppvaknandena iaf

• Ida och Razmus Mamma

michiara:

håller med idg i din fundering.

vet inte heller vilket som är värst.

inte mer än att man känner sig konstant som en sombie.

huvuvdet alltid är som bomull.

tack för din fina hälsing.

ja det hoppas vi också att vi får inatt.

• Mamasnest
    michiara skrev 2008-02-16 19:59:12 följande:
    alltså vad lider man mest av som förälder? att somna och sen behöva vakna tusen ggr kan ju göra vem som helst tokig.. om man inte ens hinner somna så visst är man sjukligt trött men man slipper ju dom där hemska uppvaknandena iaf
    Jag skulle hellre vara uppe ett par timmar mitt i natten än att bli väckt 2 ggr i timmen och behöva amma hela natten. Jag får ju ingen sammanhängande sömn alls. De gånger jag har sovit 3-4 sammanhängande är jag så pigg efter det att jag skulle kunna gå upp.
    Trebarnsmamma på heltid
  • michiara

andréa har ju inte direkt massa uppvaknanden utan hon vaknar ju och somnar inte om. och jag var helt färdig här i början på januari innan jag blev sjukskriven av att inte få sova..många kvällar hann jag inte ens lägga mig..men jag tror iaf att behöva vakna hela tiden är snäppet värre

• Tozza

Vi har båda varianterna här - ibland på samma gång Förvånad Och jag kan inte bestämma mig för vilket som är värst...

Men iof så är jag jätteglad om Alizia somnar om inom 15min efter hon vaknat (även att hon vaknar 15-20ggr/natt), men är det så att hon inte somnar om utan har sina perioder när hon är vaken flera timmar isträck så är det grymt frustrerande - för då vet jag ju aldrig när ellerrättare sagt om hon somnar om mer för den natten, somnar hon om inom 15min så hoppas jag ju få sova lite till - haha yrigt men jag hoppas ni förstår? Skrattande

michiara: Vad heter den sömnmedicinen Ni får med melatonin? Måste det vara "licens" på den - eller är det godkänt av läkemedelsverket?

Vi har inte kört med theralen nu i 3 veckor - och sömnen är därefter men på nått sätt så har vi vant oss. Vi orkar lixom inte bry oss mer - vi har gjort allt, gått igenom allt, och theralen hjäpte oss iof till att hon sov några timmar isträck oftast (men inte alltid), men de botade ju inte sömnproblemen.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tvillingmamma2007

Mina killar har i stort sett sovit hela nätterna nu i 3 (TRE!) nätter! Helt sjukt underbart, jag vet inte vad som hänt! De har fått bara våran mat istället för burkar, vi har bytt till Sempers kvällsvälling och de har blivit mycket mer stimulerade och burna på dagarna då min mamma och styvfar har varit här på besök! Hoppas det håller i sig även nu när de åkt hem...å idag fyller jag 30 förresten! Livet leker

• Ipomea

Jag är sååå glad.
    Lillkillen har börjat sova bra nu. Hoppas jag i alla fall..
    Torsdag natt sov stora grabben hos mormor så jag vågade låta lillen ligga och gny lite istället för att jag rusade in på en gång som vanlig. Det resulterade i att han somnade om djupare och lät bli att vakna flera ggr per timma. Va bara upp 5, ja FEM gånger den natten!! :o)
    På fredag gick det ÄNDÅ bättre. Bara 3 ggr och nu i natt tror jag att det bara blev en (möjligtvis 2 ggr) Sen kl 6.05 så ammade jag honom men försökte få honom att somna om i stora sängen vi satt in i hans rum. Gick si så där men är ju helt ok. Det va ju i alla fall morgon.
    Kan det vara möjligt att det är slut på mardrömmen med uppvak 5-10 ggr per timme? Ska jag äntligen få lite bättre nattvila?
    Synd bara att storebror vaknar varje natt och kommer in och gnissar runt i våran säng. Men men.. Ändå!

• Ida och Razmus Mamma
    NATTEN VAR SÅ DÄR.
    rasmus vaknade 00.15 och var vaken till 00.45
    då vakande syrran och hostade och var vaken en stund.
    sen fick vi sova till 03.50 då han vaknde igen och var vaken till 04.45
    senvakande han igen 05.40 men fick han till att halvsova på soffan i hop med oss.
    och vaknade till ordentligt vid 06.30 sen på hela dagen från dess fram till 18.45 har han sovit 1 timme.
    lite lite för en 9 mån tycker jag.
    hoppas nu på bra natt!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!