• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Ipomea

I natt har vi haft bakslag.. Lilleman vaknade titt som tätt andra halvan av natten. Vid 5 tog jag upp honom och då förstod jag att han ju va jätte hungrig. Han fick nog inte tillräckligt med kvällsmat. Jag hopps det i alla fall så i kväll blir det till att mata mata mata...

• 3hjärtan

Ja fy bubblan... NÄR ska vi ALLA få SOOOOOVA??? I have a dream - skulle bara vilja få sova, sova o sova - så mkt jag bara orkar!

Jag har varit förkyld, hostig o hängig en vecka nu o det blir ju inte precis bättre när man ju aldrig får sova! Åh, dessa stunder saknar jag den bekymmerslösa tiden innan man fick barn, då man faktiskt "fick va sjuk i fred" (förstå mig rätt, önskar inte bort mina barn...men...)!

Varför är det eg så här! Har ställt mig den frågan lääänge nu, men får liksom aldrig ngt svar! Varför vill vissa barn sova, sova, sova redan från start medan vissa tar flera år på sig att komma underfund med hur skönt det ju faktiskt är att sova o vakna utvilad!

Nåja, mina twinstjejer sover nu äntligen en fm.lur o jag ORKAR verkligen inte göra ngt! Just nu är det avkoppling framför datorn. Den ena tjejen har feber o gör mest inget annat än gråter när hon är vaken. Den andra blir avis o vill också vara i famnen. Nu är i alla fall sonen hos dagmamman, så jag vet att han får det han behöver vad gäller lek med andra barn, stimulans och lite "avkoppling" från sina syrror.

*** SkrikandesIbland kan man ju bara bli så arg på sin älskade man!!! Ni med??? Alltså...sonen är hos dagm en bra bit bort o jag brukar då ta bilen. Framför allt en morgon som denna, kallt, en sjuk o hängig dotter, en sjuk o hängig mamma... När jag efter mkt om o men fått på alla tre kläderna, satt tjejerna i vagnen o ska plocka med mig saker som ska med...hittar jag inte bilnyckeln (har bara EN som funkar som startnyckel - den andra borta grrr...)! Ringer mannen som "Åh f-n, den fick jag visst med mig...." GRRRRRR! Barnen gråter, väntar på att komma iväg... Tänker; "Ok, får väl gå...måste bara klä på alla mer....men nej, vi har ju inte ståbrädan hemma!" Så mannen får med svansen mellan benen låna en bil på jobbet o åka hem med nyckeln. Eftersom det skulle ta en halvtimme fick jag ta av alla barnen kläder o liksom börja om från början... o bara vänta... *** Tur jag älskar honom så mkt ändå!!!Skrattande

• Ipomea

3hjärtan: förstår precis hur du menar.

Men du tror du inte att vi bryr oss om våra barn så mycket att det blir liiiite för mycket.. Förstår du hur jag menar? Som jag skrev i ett tidigare inlägg..

• 3hjärtan
    Ipomea skrev 2008-02-18 10:01:20 följande:
    3hjärtan: förstår precis hur du menar.Men du tror du inte att vi bryr oss om våra barn så mycket att det blir liiiite för mycket.. Förstår du hur jag menar? Som jag skrev i ett tidigare inlägg..
    Hmmm...inte riktigt med på noterna...inte haft koll på alla tidigare inlägg...berätta!
  • Smulting

Här passar jag in! Har en liten tjej som snart 8 månader som inte heller sover. Hon sover bra fram till ca 12-01, sen brakar det loss. Hon vaknar hela tiden och är ledsen. Somnar sen ibland om när man bär henne, men vaknar igen så fort vi lägger henne i sängen. Andra alternativet är att hon vaknaf och är pigg och vi får sitta uppe flera långa pass mitt i nätterna. Oerhört jobbigt, men ni vet ju precis hur det är :)
    Oavsett hur dålig natten varit, ska hon ändå gå upp runt 06...

Har inte kunnat läsa igenom allt här, men har endel av er fått medicin (nåt avslappnande??) till era barn och vad krävs för att få det?
    Vår tjej är så himla aktiv på dagarna, så jag gissar på att hon ej kommer till ro på nätterna, men jag kan ju ha fel..

Kultingen Lova
  • Tozza
    Tozza skrev 2008-02-17 11:03:19 följande:
    Vi har inte kört med theralen nu i 3 veckor - och sömnen är därefter men på nått sätt så har vi vant oss. Vi orkar lixom inte bry oss mer - vi har gjort allt, gått igenom allt, och theralen hjäpte oss iof till att hon sov några timmar isträck oftast (men inte alltid), men de botade ju inte sömnproblemen.

Haha...vad jag fick äta upp det jag skrev ovan om att vi vant oss och inte orkar bry oss mer - inatt hade jag "jouren" och Alizia vaknade bara 2-3ggr mellan 19-00, vid 00 la jag mig i hennes rum och efter mkt skrik och gråt lyfte jag över henne till 90cm sängen som står där så vi låg där tillsammans och myste (?!) Med andra ord, hon vaknade minst 10ggr mellan 00-05.00, då hon tyckte det var morgon. Alltså ingen sömn för mindel och jag kände mig sådär jätte trött när jag lämnade Alizia på dagis vid 07.00, vid 09.00 på jobbet så däckade jag ihop, allt blod bara försvann från huvudet och hela jag skakade. Tur att mannen jobbar nära så han fick köra mig så jag har sovit 11-13.00 nu I STRÄCK (när sov jag så gott senast)

3hjärtan: Förstår precis vad du menar - och nu jäklar ska jag ha ett svar av barnpsykologen nästa gång om det "bara" kan bli så här - utan orsak, eller vad man ska säga.

Har köpt hem omega3 och ska börja testa, nån här som märkt skillnad?

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Ipomea
    Smulting skrev 2008-02-18 13:08:39 följande:
    Vår tjej är så himla aktiv på dagarna, så jag gissar på att hon ej kommer till ro på nätterna, men jag kan ju ha fel..
    Så är det säkert!
    Testa Omega 3! Det ska jag göra.
  • 3hjärtan

Åh...Tozza...har ju glömt säga; vi har kört med Omega3 ett bra tag...inte märkt ngn skillnad att tala om...men så kör vi ju med Theralen också...Men väl värt att prova...finns ju mkt annat pos med det. Din stackare efter nattens o dagens bravader! Berätta vad barnpsyk har att säga. Ska själv träffa om ett par veckor...

• Ida och Razmus Mamma

vi har också kört med omega 3 men int emärkt någon skillnad ännu.
    har nu lagt ner theralen för att se om det kan bli bättre.
    tyvärr har inte theralen fungerat på rasmus.

natten till idag gick det bra fram till 03.30 sen vart kört, resten av den natten.

• Ida och Razmus Mamma

I tisdags opererades rasmus
    han fick rör insatt i bägge sina öron.
    vi trodde att sömnen skulle bl bättre men icke.
    den är lika hemsk som innan
    .
     och imorse skulle jag iväg och jobba efter ha vart uppe med rasmus från 22.30-23.30 sen från 02.30 till 03.15  sen var han vaken igen 04-04.45
    där emellan var han orolig vid 01.30.

så imorse var jag så strött så att jag bara ville gråta, men åkte till jobbet ändå.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!