• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • 3hjärtan
    siabellon skrev 2008-01-10 09:55:37 följande:
    Som nån skriver: det är inte hopplöst, det kan vända, det gjorde det för min tjej när hon var runt 1 -1½ också. men det är en lång jävla väntan o ibland är det svårt att vara tålmodig o orka.........Jag skulle va skitglad om E bara vaknade ett par tre ggr per natt för att tutta eller vaggas till sömns, men han håller på en tre fyra ggr per TIMME!
    Såå glad att några också tittar in för att säga att det kan vända, trots att det gått ett helt år av skitsömn! Jag vill ju inte att dotterna ska behöva vara "beroende" av sovmedicin, jag vill ju att hon ska kunna sova skapligt på egen hand! Just sådant, där det plötsligt (kan man säga plötsligt efter 1-1,5 år eller mer, hmm...) vänder behöver man ju också höra! O just det att få veta att man inte är ensam...som man ju nästan trodde ett tag när man kände att ingen, INGEN förstod!

Jag förväntar mig verkligen inte heller att tjejen ska sova som en stock en hel natt (det gör hon ju förstås inte med Theralen heller!). Skulle också bli helnöjd om det får fortsätta som nu; att man inte behöver dyka i säng just kl 20 när barnen somnat för att få liite sömn, att man kan vara uppe ända till 22 o då bara behövt söva om ngn gång, få sova 2 tim, gå upp en sväng o söva om båda/ta in en i dubbelsängen,sova 2-3 tim ostört igen, gå upp en runda till med vardera barn för att så snåningom få somna om till 6 eller så...

Jag skulle bara sååå gärna vilja veta varför några av våra barn håller på så där o vaknar stup i ett, flera ggr i tim, så som ex Siabellon skrev... Om det inte är ngt medicinskt fel så VARFÖR? Vår tjej verkar aldrig ens komma in i djupsömn...psykologen pratade om att hon kanske väcker sig själv istället varje gång hon eg är på väg ner i djupsömn. Så istället sover hon ständigt ytligt o oroligt o vaknar hela tiden upp - vare sig det är tyst runt om eller inte... Målsättn med Theralenet är väl helt enkelt att bryta en ond cirekl, ett dåligt invant möster (om nu så är fallet) - väl liksom få henne att istället GILLA att sova! Hmmm... hoppet är ju det sista som överger en.

Nu sitter man här febrilt o skriever medan två missnöjda twins hänger mig i benen...vilken egomorsa jag måste vara!!!
  • 3hjärtan

Åh herre gud...det är visst jag som skapat detta med att man trampar folk på tårna här...hmmm det kanske närmast är jag som ska lämna tråden...sorry återigen...

Bara en sista sak på ett tag... Tänker på det du skrev, Applemum, om att du förlorade barnets pappa... Jag har ofta, i de mörkaste stunderna kring det här med sömnbristen o allt som det medför, tänkt (eller försökt tänka) "Men L!!! Du har ju friska barn o vi i familjen är friska! Tänk på alla de som förlorar ngn eller på alla de som drabbas av hemska sjukdomar! I relation till det är ju mina problem bagateller!" Men trots att jag själv miste min pappa i cancer för 5 år sedan så blir man ju mellan varven fast i sitt eget, sina egna problem o upplever det som "värst", för det är ju där man själv befinner sig... o så måste det väl få vara!?

• siabellon

jag tror vi alla är lte trötta här så vi tror att det är just JAG som trampar på tårna. men jag kan iaf säga att jag inte har läst nåt inlägg på det viset. jag älskar att läsa o skriva av mig här för här finns det folk i likn situation o det är så jävla trösterikt att veta att man inte är ensam!

Precis som du skrev ovan så brukar jag också tänka saker som " jag är iaf inte ensamstående, jag har nån som kan byta av mig" etc. alla ensamtående föräldrar är så himla duktiga tycker jag, som fixar det själva!

Ber om ursäkt igen om det är jag som skrivit nåt tokigt, som sagt, det är inte meningen isf.

Denna tråd är räddningen för mig!

• Applemum

ha ha ha
    nu får vi alla sluta!!!
    ingen har trampat någon på tårna!
    i trådstarten menar jag att till tråden undanbedes vänligen och bestämt ot inlägg som t ex kan påstå att det är vi mammor som har problem och att vi e störda som inte respekterar barns sömnrytm... har ju tyvärr läst sånt i trådar om sömn

• solrosblad
    hur mycket var ditt bidrag då, fick du veta det
    michiara skrev 2008-01-10 09:52:04 följande:
    hahaha nu har jag fått bevis på att jag verkligen är för trött skulle lägga in en annons på blocket och sälja en vagn.. man ska ju ringa och bekräfta och slå en kod innan annonsen kommer in. Jag slår numret.. accepterar och så kommer en röst in och säger "tack för ditt bidrag i kampen mot HIV, var god lägg på luren".. jag såg nog ut som ett levande frågetecken och undrade vart blocket tog vägen
  • solrosblad

Kram till dig och dina mycket kloka ord.

Applemum skrev 2008-01-10 10:10:15 följande:
    Kära sömnlösa!Visst är det noooormmaaaalt att vara sömnlös som småbarnsförälder. Även om bebisen bara är några månader kan man ju plågas av att vara vaken natt efter natt. Man behöver söka tröst å stöd och förståelse. Å jag tycker att man kan diskutera sina problem här i tråden, och förhoppningsvis blir det bättre för de flesta men några kanske blir kvar med problemen som ju kanske ändrar lite karaktär när barnet blir äldre. Mitt tips är att man tittar på natthjältarna *listan*, för att där se att här finns barn i olika åldrar, vissa faser är kan ju vara extra jobbiga och då kan det kanske vara skönt att ha en dialog med någon mamma (el pappa) som har barn i exakt samma ålder. jag hänger lite i en tråd för stockholmsmammor m barn födda i september å där verkar ju förtusan var å varannan unge sova hela natten?! De e ju bara 4 månader? Rut vaknar massor av gånger men m tanke på all energi Hjalmars sömnsvårighet tar så bekommer mig inte Ruts snuttande och stånkande , lilla gumman. Många barn i stockholmstråden verkar få ersättning å det kan man ju stå sig längre tid på... Och de kan ju också klaga på att de haft svårt att lägga bebin eller att de väckts var tredje (?!) timme. Vilket ju kan få mig att tjuta av avundsjuka....MEN alla har ju sina referensramar. För mig är Hjalmars sömnsvårigheter jätte jobbiga trots att vi i relation till några av er andra har det ganska bra. Min första man (Majkens pappa) dog i en olycka för 8 år sen. å jag kunde bli tokig på ensamstående föräldrar som klagade över att det var jobbigt trots att de hade barnet hos pappan varannan helg... Jag hade ju ALDRIG avlastning! Tills jag förstod att alla upplever sitt liv från sin horisont och problemen vi hade liknade ju trots allt varandra...Vad jag menar är att min önskan är att det inte blir en tävlan i tråden om vem som har det värst eller om det är nprmalt eller ej. Utan att vi här kan stödja varandra, uppmuntra de som väljer kurer tipsa om de tips vi har. Känna oss hörda och sedda av andra som vet lite av hur vi har det.'jag svamlar... känner mig lite krasslig. (och trött) Hjalmar vaknade 5 gånger i natt men somna om själv en av gångerna ! Ett steg i rätt riktning! Å min kille hade städat köket i morse!!!
  • Pasadena

Ok jag kanske är lite väl stingslig men jag är som sagt less på att höra att det är normalt att bebisar inte sover och man blir avfärdad som hypokondriker från bvc och läkarna där till slut. Jag förstår väl också att små bebisar inte sover hela nätter, herregud, hur ska en 2-månaders klara 10 timmar utan mat?
    Jag tycker bara inte att det är normalt att en bebis på 2-3 månader sover 10 tim/dygn, aldrig på dagitd och är helt galet trött och skriker sig till sömns av övertrötthet varje kväll för att sedan vakna 397 ggr under natten och att det dessutom aldrig blir bättre?! Ungen blir törttare och tröttare och mer sliten för varje dag..

Skitsamma, alla har rätt till sitt lilla helvete och ingen kan komma och säga att det ena är jobbigare/värre än det andra!

• michiara
    solrosblad skrev 2008-01-10 10:55:57 följande:
    hur mycket var ditt bidrag då, fick du veta det
    50 kr.. det var ju tur att det var till en god sak..det hade ju kunnat vara nåt annat.. stöd PRO i Danmark eller nåt sånt
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Nufsan
    Pasadena skrev 2008-01-10 11:14:45 följande:
    Ok jag kanske är lite väl stingslig men jag är som sagt less på att höra att det är normalt att bebisar inte sover och man blir avfärdad som hypokondriker från bvc och läkarna där till slut. Jag förstår väl också att små bebisar inte sover hela nätter, herregud, hur ska en 2-månaders klara 10 timmar utan mat? Jag tycker bara inte att det är normalt att en bebis på 2-3 månader sover 10 tim/dygn, aldrig på dagitd och är helt galet trött och skriker sig till sömns av övertrötthet varje kväll för att sedan vakna 397 ggr under natten och att det dessutom aldrig blir bättre?! Ungen blir törttare och tröttare och mer sliten för varje dag..Skitsamma, alla har rätt till sitt lilla helvete och ingen kan komma och säga att det ena är jobbigare/värre än det andra!
    Hej, jag har inte följt dig så jag vet inte om du ammar eller inte, men min  mellersta tjej var helt omöjlig med sömnen och jag ammade.... Jag grät på BVC och trodde jag skulle gå och hänga mig, ville INTE vara mamma längre... hon sov nämligen 20 min i sträck dygnet runt...  Jag började ge henne ersättning och då blev hon bättre, men inte riktigt bra...

Tyvärr har jag ingen tröst... för hon var omöjlig tills hon blev runt året... och jag lider med er alla. Man blir totalt tömd på allt!
    ♥ღ♥Äntligen är vår älskade dotter här♥ღ♥
  • Pasadena

JAg tänkte just skriva det där med tillägg/välling. Vi har gett välling nu i ca 1-1,5 månad på kvällarna för att hon ska sova längre men nej då, hon vaknar lika ofta. Igår kväll skippade vi välling och hon sov fasiken bättre än nånsin inatt, med 2,5-3 timmar mellan uppvaken Har inte hänt sen gud-vet-när!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!