• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Ida och Razmus Mamma

hittade denna tråd av en slump.

jag har två barn en på 3 1/2 år och en på 8 månad.
    bägge mina barn lider av öronproblem.
    får ofta öroninflammationer.
    min lilla tjej sover först nu något bättre på nätterna, men ända sen hon föddes så har vi haft jobbiga nätter, där hon skrikigt av att det gör ont i öronen.
    när hon var  1 1/2 så satt dom in rör i hennes öra. för då hade hon så många att dom avllöste varandra hela tiden. pencellin kuren hann kanapp ta slu tför en där var en ny.
    sen har hon haft natt skräck.
    velat äta på nätterna o ch kan än idag vilja göra det.
    nu har samma problm med öronen drabbat hennes lille bror.
    han har haft det jobbigt sen okt.
    så nu väntar vi på att rör ska bli insatt även på honom.
    så oftast sover jag kanske 4-5 tim per natt och har gjort så sen mina barn föddes.

så jag förstår er andra fullt ut.
    tyvärr vet jag att folk i ens omgivning inte alltid förstår, har sjäv stött på problemet.

hoppas att ni alla får en hyftsat bra natt!

• pärlan07

Hittade inte denna tråd när jag verkligen hade behövt den. Vill bara ge några uppmuntrande ord. Jag tillhör skaran som har ett barn med extrema sömnproblem men där det helt plötsligt har vänt. Bara helt plötsligt. Första 4-5 månaderna var som man räknat med inte mycket sömn, mycket ammande. Sen vid femmånaders ålder när vi trodde sömnen skulle börja bli bättre blev den sämre. Har sedan dess varit uppe med flickan allt ifrån 1 till 4-7 gånger i timmen hela nätterna aldrig fått sova mer än max en timme i sträck.

Läkarna trodde efter ett tag att det var mjölkproteinallergi men inte. En vecka innan jul när vi börjat med mjölk igen vände det. Nu har vi till och med nätter där hon sover hela natten från 21-07 utan att vi ens behöver stoppa i nappen. Vi tror inte att det är sant.

Så till er alla som så gott som gett upp hoppet om att få sova en hel natt eller i alla fall 2.3 timmar i sträck, det kan vända när ni minst anar det. Jag vågar knappt prata högt om detta rädd för att det ska vända igen.

• pärlan07

Ska tillägga att dottern min var 11 mån nästan 1 år när det vände.

• destino

får man vara med, har en 3 åring som sover dåligt,
    vi har provat allt, BVC var icke stor hjälp tyvär, de säger att det går över?
    Då dottern är fullt frisk, annars väldigt nyfiken, aktiv och så skall man inte oroa sig, men hon sover som mest 6-7 timmar om natten, en kort vila på dagis eller mer men även utan att sova på dan, då vi provade med att hålla henne vaken somnar hon vid 9. är hon uppe vid 3 på natten och vill inte sova???
    vi har ju lärt oss leva på nåt sätt, men nu vill dem på dagis att hon inte sover alls där, men då somnar hon senare på dan och är pigg fram till 2 på natten, jag vet inte vad man kan göra, så var det sen hon föddes, dock sov hon 10 timmar då, men inte i sträck, vi köpte massa sängar, hon sov med oss, det gör hon gärna, men ändå så räcker det för henne, men icke för mig, mannen är typ att han kan klara sig på 6 timmar, men icke jag...
    på jobbet funkar jag inte till 100%
    vågar inte tänka på bebis nr 2,
    många tror att vi har skämt bort henne????
    några erkände att de hade samma problem, men det är lixom mitt fel???

har några i släkten min mamma, bror, moster, sover 5-6 timmar natt, men de klarar sig så bra, dock har de alla sovit 12-14 timmar första 3-4 åren av sitt liv?
    Vad göra???
    nu undviker vi att prata med dagis personal om det för dem kan ej förstå,
    dem bara nickar och rullar med ögonen, och säger att alla sover 12 timmar om natten???
    hon hade ju nattskräck ett tag, men då hon sover då sover hon lugnt och så, kan "prata" ibland,men det är väl vanligt.

Sen på dagis är hon alrig trött, säger de, utan hon tar det igen nån gång under dagen, antingen sova en stund eller 10 minuters powernapp-eller vad det nu kallas....

börjar känna mig som dålig mamma, då ingen kan säga nåt mer utan att beskylla oss som föräldrar....

• michiara
    Applemum skrev 2008-01-09 21:08:42 följande:
    michiaraoj vilka fina barn du har . å vad liiiten andrea var! Jag hade nattskräck när jag va liten å det var nog som värst när jag var mellan 8-12 år. De sista anfallen kom bär jag var 16 år. Natten i natt var katastrof. å nu e jag sååå trött, huvudvärk å ooont i kroppen!Hjalmar har ju varit riktigt jobbig m sin sömn alla sina 19 mån... men trots att det escalerat den senast tiden tror jag att jag är förskonad... några av er har ju verkligen prövats. vi har ju sluppit allergier och sjukdomar.
    tack jaa hon var liten, oj oj knappt så man minns men jag tyckte hennes lillasyster var liten som ändå vägde 1800 g mer så då förstod man hur liten andréa ändå var

kroppen tar stryk när man inte får sova har jag upptäckt, man får verkligen ont, nästan som man blivit överkörd av en traktor. undra om någon verkligen forskat i vad som påverkas av lite sömn? annars kan jag göra det så kan jag bli rik på köpet

Andréa har sovit hos mormor i natt så jag har ingen aning om hur hon sovit, eller inte sovit, men då har lillasyster som aldrig är vaken på natten knölat på haha jaa vad säger man hon skulle ha välling, hon hade kissat ner sig, det var det ena och det andra
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Pasadena
    Lillis05 skrev 2008-01-09 21:17:50 följande:
    Jag kikar ju in här en del men är som jag tidigare skrivit inte så aktiv just nu. Orsak; vår 1-åring (tvillingtjej) har nu sovit hyffsat sedan jul, tack vare Theralen. Dessförinnan har vi haft ett rent helvete, liksom flera här, o gått igenom ALLT för att komma tillrätta med problemen! Har under tiden sökt med ljus o lykta här på FL efter folk som verkar ha lika svåra problem, men icke då när jag som bäst behövde det...Utan att vilja trampa någon på tårna eller förringa någons problem så vill jag ändå mena/tro att vi måste skilja på problem o problem... Visst är det väl ändå så att man de första månaderna i ett spädbarnsliv kan/får räkna med att det inte blir mycket sömn o tala om nattetid?; de har ingen dygnsrytm, som förälder har man kanske inte ännu fått till klara rutiner (kan väl inte börja med det hur tidigt som helst? Råder nog delade meningar om det), de äter om nätterna o behöver det väl också upp till halvåret. Jag har erfarenhet av att mina tre barn nog funkat som man förväntar sig vad gäller sömnen de första månaderna (dvs mycket ammande det första halvåret nattetid, upp till ca 4 mån ålder har mina barn somnat sent inför natten, närmare 23-tiden o därefter ändå sovit urkass fram till tidig morgontimma, vaknat med stadiga mellanrum o velat äta, ätit långsamt, med första barnet svårt att få till läggningen när han blev stor nog o skakade galler protesterade, var ledsen etc, hade inte samma erfarenhet/ork/uthållighet/var lite mer blödig etc med första barnet). Man kände sig konstant trött o sliten. Dels ju efter lite sömn under jobbig graviditet och dels all vakentid nattetid o sedan ingen chans att ta igen sömn dagtid. Det var efter allt detta som den ena tvillingtjejen tog en annan väg o avvek från sina syskon. Hon började med att skrika sig igenom större delen av nätterna de första månaderna, skrek hysteriskt, övertygade oss om att hon var riktigt sjuk (detta började omkring 5,5 månad). Under tidens gång har karaktären på sömnproblemen varierat mellan; vakna varje halvtimme/timme natten igenom, gapskrik, otröstlig - sovit 2 tim i sträck (på sin höjd) för att sedan vara vaken o ledsen 3 tim o sedan om igen- ständigt ytlig sömn, vaknar med ett ryck o gapskrik bara av att det knäpper lite i golvet, en orolig skäl när det kommer till sömn! MÅnad ut o månad in utan bättring i sikte!Behöver väl inte dra hela storyn här...blir mest som för att bevisa att jag vet vad jag pratar om - för så har det varit mycket under resans gång...ett sjukt o meningslöst behov av att förklara att det inte bara är fråga om lite gnäll, bök o knöl - att detta är något HELT annat, något som tack o lov inte de allra flesta småbarnsföräldrar råkar ut för! MEN... ALLA man pratat med VET ju hur det är...alla refererar till att man ju inte får sova när man har småbarn! DET VET JAG MED; MEN... Det jag vill komma till är väl att man TYVÄRR får räkna med o också försöka härda ut de första månaderna i ett spädbarns liv. Det är nog så jobbigt o visst måste man få beklaga sig, söka stöd hos andra etc., MEN det är ändå skillnad på problem o problem! Det är väl när det hela ALDRIG stabiliserar sig... när barnet inte verkar finna en någorlunda normal rytm i sömnen o när INGET funkar hur uthållig man än är (med stöd från ex. psykolog, som i vårt fall) som man kan börja se att det inte ritkigt är som de flesta...  Nu är ju vår dotter "bara" 1 år o än finns det hopp, hmmm... Jag liiider så med er som haft sådana extrema problem med sömnen under låååång tid o samtidigt blir jag livrädd... undrar om det ska bli så även för oss...MEN just nu lever vi på den positiva vågen; lite ökad dos Theralen o ständigt till kvällen en lång tid framöver (väntar dock på ny kallelse till Barnkliniken för att fortsätta utredningen) - nu har hon som sagt sovit ok med bara några uppvaknanden nattetid. Hur känner ni, som varit i kontakt med vården ang problemen - tas ni på allvar? Jag önskar såååå att jag skulle hitta någon expert, någon som verkligen kan o vet...för jag undrar såååå varför det är så här...Jag har ju också hört om kliniken i Malmö - finns det inga Malmöbor här med SÖMNPROBLEM? Har även hört talas om klinik i Stockholm...hmm "Mamma Mia" tror jag (el "Mama Mia", någon som vet?Hoppas ingen blev stött av det jag skrivit...behövde bara ventilera mina tankar...Lycka till i natt!
    Då skippar jag denna tråden eftersom min dotter är så liten än och det kan ändras. Att sömnen bara blivit sämre och sämre verkar inte ha betydelse om man nu ska jämföra sig med andra?

De flesta här inne vekrar ha äldre barn så jag skippar som sagt tråden ett tag framöver och kanske återkommer när min dotter är äldre och om problemen kvarstår (hoppas inte). Jag vill inte trampa någon på tårna.

LYCKA TILL ALLA!
  • Tvillingmamma2007

Pasadena:
    Det tycker jag inte! Det står väl inget om i TS att tråden bara är till för äldre barn heller!

• Mamasnest

Pasadena: Alla barn är olika och bara du känner ditt barn bäst. Dessutom har vi vuxna olika behov att sömn och fungerar inte du pga sömnbrist är du ingen bra mamma.
    Jag  tror att Lillis mer syftar på alla de mammor man ser här på FL som klagar över att deras nyfödda vaknar ett par gånger varje natt eller inte sover till kl 10 på morgonen. Det finns mååååånga av dem här på FL.
    Vi vill ha dig kvar, du har ju massor av bra idéer att bolla med oss!

Trebarnsmamma på heltid
  • Josefine85

Mja, min son e ju inte heller så värst gammal. MEN, jag stannar kvar och suger i mej all info och tips och råd.

Mammas Finaste Loke 070622
  • Mamasnest
    Josefine85 skrev 2008-01-10 09:10:09 följande:
    Mja, min son e ju inte heller så värst gammal. MEN, jag stannar kvar och suger i mej all info och tips och råd.
    Nej, din son är ju yngre än min dotter. Flera timmar!!!
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!