• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest
    Pysselgalningen skrev 2008-01-09 10:01:04 följande:
    Mamasnest: det kan mycket väl vara magsjuka. Min lillasyster blev magsjuk och fick inte ens behålla vatten, men ingen annan vart sjuk, varken hennes kompisar eller resterande personer i hushållet.
    Hur länge kräktes hon?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Burmakatten

Ja hit kan jag också sälla mig. Sonen är snart 6 månader men jag har aldrig sovit mer än MAX 2 timmar i sträck sen han föddes...jo kanske när han var runt en månad och vaknade 2 ggr per natt. Han är hopplös att söva på kvällen, skriker som en besatt om han inte får snutta sig till sömns...gärna torrsnutta....sen när han väl somnat..(aldrig att han ska sova i sin egen säng)...så vaknas det ca 1 gång i timmen och skriks...det enda som hjälper för att det inte ska gallskrikas i 1 timme är att snutta/äta...ibland behövs det bara ett par sug för att somna om. Han tar inte napp....

På BVC gav de mig en broshyr om barns sömn när jag bad på mina bara knän om råd..."det är så viktigt med rutiner" var det enda hon sa.....jo tjena...hallå...vi har testat ALLT!!!! snutte, bada lägga samma tid, leka i sängen på dagarna, sjunga, släcka, mysa....

Skönt att inte vara ensam

• solrosblad

Kram till er alla utmattade mammor och pappor som har "vägra sova" barn.

Min minsta är 9 månader och har sen hon var en månad gammal varit piss jobbig när det ska sovas. Första 5 månaderna var det sjalbärande vareviga kväll eftersom hon hatade vagnen och spjälsängen. Hon har ingen säng längre,utan sover mellan oss ist. Periodvis har hon sovit bra. Men nattningen har varit jobbig
    Sista månaden har varit värst.

Ammar liggande i sängen och hon somnar gott, en halvtimme!! Sen skrik, tuttig, ska inte ligga i sängen. Hon har somnat i famnen efter ett antal nynnande barnvisor och vankande runt i sovrummet.

Nu är hon visserligen en glad och social unge, men hur katten ska vi få henne ner i varv på kvällen?!

Vi har testat bad, mys i sängen, funkar ibland. Testat flaskan funkar det oxå, ibland... Alltså det har handlat om tur de gånger hon somnat utan problem. Men sen vaknar hon lik förbaskat efter en halvtimme och sen får man söva om henne 3-4 gånger innan hon somnar för natten...då vaknar hon och ska äta!! 3 gånger...minst.

Dagtid kan hon sova 2 timmar i vagnen utan ett ljud,utomhus. Ibland sover hon bara ngn halvtimme på fm och en halvtimme på em. Alldeles för lite.
    En del kvällar har maken fått söva henne i vagnen och hon har sovit ute.

Hon utvecklas som hon ska och är matglad men verkar inte kunna koppla av. När hon leker kan hon sitta och pilla med sina saker så hon far inte omkring som ett jehu och river hemmet. Hon är fullt normal som de flesta i hennes ålder.

Det tar på orken att aldrig få sova eller koppla av ordentligt. Jag har börjat jobba lite för att få egentid och sen har jag häst som är min medicin och energibrunn

Fast visst tar det på humör, ork och jag blir grälsjuk och ilsken på allt och alla de flesta dar

Hur klarar ni av er parrelation? Finns det ork och passion för att klara vardagen? Har ni ngn form av avlastning? Får ni stöd från bvc?

• solrosblad

Kram till er alla utmattade mammor och pappor som har "vägra sova" barn.

Min minsta är 9 månader och har sen hon var en månad gammal varit piss jobbig när det ska sovas. Första 5 månaderna var det sjalbärande vareviga kväll eftersom hon hatade vagnen och spjälsängen. Hon har ingen säng längre,utan sover mellan oss ist. Periodvis har hon sovit bra. Men nattningen har varit jobbig
    Sista månaden har varit värst.

Ammar liggande i sängen och hon somnar gott, en halvtimme!! Sen skrik, tuttig, ska inte ligga i sängen. Hon har somnat i famnen efter ett antal nynnande barnvisor och vankande runt i sovrummet.

Nu är hon visserligen en glad och social unge, men hur katten ska vi få henne ner i varv på kvällen?!

Vi har testat bad, mys i sängen, funkar ibland. Testat flaskan funkar det oxå, ibland... Alltså det har handlat om tur de gånger hon somnat utan problem. Men sen vaknar hon lik förbaskat efter en halvtimme och sen får man söva om henne 3-4 gånger innan hon somnar för natten...då vaknar hon och ska äta!! 3 gånger...minst.

Dagtid kan hon sova 2 timmar i vagnen utan ett ljud,utomhus. Ibland sover hon bara ngn halvtimme på fm och en halvtimme på em. Alldeles för lite.
    En del kvällar har maken fått söva henne i vagnen och hon har sovit ute.

Hon utvecklas som hon ska och är matglad men verkar inte kunna koppla av. När hon leker kan hon sitta och pilla med sina saker så hon far inte omkring som ett jehu och river hemmet. Hon är fullt normal som de flesta i hennes ålder.

Det tar på orken att aldrig få sova eller koppla av ordentligt. Jag har börjat jobba lite för att få egentid och sen har jag häst som är min medicin och energibrunn

Fast visst tar det på humör, ork och jag blir grälsjuk och ilsken på allt och alla de flesta dar

Hur klarar ni av er parrelation? Finns det ork och passion för att klara vardagen? Har ni ngn form av avlastning? Får ni stöd från bvc?

• alexia

Hej här är en till....dör snart av stress/ sömnstörningar. Min yngsta dotra är nu 2 år, Sovit bra( ok iallafall) tom nov. Sedan hon bor i samma rum som syrran är allt som förbytt. Nu efter jul är allt kaos. Tar ca 2 h att natta, då av utmattning av att hon skrikit i ca 1 h. Går uppoch ner frrn alla sängar osv. Vaknar på natten och skriker som beastt. Slänger sig och är stel som en pinne. Jag pluggar och kan inte sjukskriva mej pga av trötthet.
    Förstår att det hör till åldern men inte så här psycho.När hon äter hoppar hon upp och ner på stolen. Kommer inte till ro. Orkarfn snart inte mer.
    Inga fler barn här iallfall. Jag som längtat efter det....
    Vad ska man göra?

• Josefine85
    solrosblad skrev 2008-01-09 11:34:19 följande:
    Kram till er alla utmattade mammor och pappor som har "vägra sova" barn.Min minsta är 9 månader och har sen hon var en månad gammal varit piss jobbig när det ska sovas. Första 5 månaderna var det sjalbärande vareviga kväll eftersom hon hatade vagnen och spjälsängen. Hon har ingen säng längre,utan sover mellan oss ist. Periodvis har hon sovit bra. Men nattningen har varit jobbig Sista månaden har varit värst.Ammar liggande i sängen och hon somnar gott, en halvtimme!! Sen skrik, tuttig, ska inte ligga i sängen. Hon har somnat i famnen efter ett antal nynnande barnvisor och vankande runt i sovrummet.Nu är hon visserligen en glad och social unge, men hur katten ska vi få henne ner i varv på kvällen?!Vi har testat bad, mys i sängen, funkar ibland. Testat flaskan funkar det oxå, ibland... Alltså det har handlat om tur de gånger hon somnat utan problem. Men sen vaknar hon lik förbaskat efter en halvtimme och sen får man söva om henne 3-4 gånger innan hon somnar för natten...då vaknar hon och ska äta!! 3 gånger...minst.Dagtid kan hon sova 2 timmar i vagnen utan ett ljud,utomhus. Ibland sover hon bara ngn halvtimme på fm och en halvtimme på em. Alldeles för lite.En del kvällar har maken fått söva henne i vagnen och hon har sovit ute. Hon utvecklas som hon ska och är matglad men verkar inte kunna koppla av. När hon leker kan hon sitta och pilla med sina saker så hon far inte omkring som ett jehu och river hemmet. Hon är fullt normal som de flesta i hennes ålder.Det tar på orken att aldrig få sova eller koppla av ordentligt. Jag har börjat jobba lite för att få egentid och sen har jag häst som är min medicin och energibrunn Fast visst tar det på humör, ork och jag blir grälsjuk och ilsken på allt och alla de flesta dar Hur klarar ni av er parrelation? Finns det ork och passion för att klara vardagen? Har ni ngn form av avlastning? Får ni stöd från bvc?
    Jadu... parrelation.. vad e de? Vi är nog mest tjuriga båda hela dagarna. Så fort sambon vaknar ca 14 (Jobbar natt) lämnar ja över ett skrikande barn. Det blir man inte spec glad av kanske.
    Får bra stöd av BVC, men de har inge fler råd att ge, så nu ska vi träffa barnläkaren på tisdag. HOPPAS vi kan få ngt lugnande till honom så han lär sej sova. Men BVC sköterskan vet inte om läkaren skriver ut till så små barn. Men jag orkar inte mer nu.
    Mammas Finaste Loke 070622
  • Mamasnest

Parrelation??? Är inte det när man tar varsitt barn och försöker se till att få tillräckligt med sömn så att man kan rycka in och hjälpa den andra om han/hon inte fått sova? En sådan parrelation har vi och den är underbar!

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Usch jag lider med alla, trots att vi har samma problem allihop..

Jobbiga nattningar, ja. Min teori är att de är så övertrötta och därför skriker. Men vad ska man göra när ungen vägrar sova på dagen?

• Fusion
    Josefine85 skrev 2008-01-09 08:25:06 följande:
    Ja, Loke skriker han med. Så jäkla jobbigt. Snart börjar ja fan sova med öronproppar om det inte blir ngn förändring! Är er Anton sur och grinig på dagarna med?Loke e skitasur, men han sover däremot rätt bra på dagen. Han sover ca 2 timmar på fm å en på em. Då är han helt lugn minsann!Så tråkigt när han surar hela dagarna. Man får inte direkt lust att åka iväg till nånstans. Dels för man e helt slut själv, å så har man en unge som gapar å gnäller. USCH. Snart ger ja upp! Ingen som vill umgås me en gnällspik till unge ju.Jag är ensam på nätterna, för sambon jobbar STÄNDIG (!) natt. Så det blir inga avbyten förrns han kommer upp ca 14 :(   Blir KOKO snart!
    Öronproppar har jag sovit med sen sambon var gravid i femte månaden hehe...
    Anton är till och från grinig på dagarna, för att sen framåt 18 tiden vara tjurig varje dag...
    Vi håller på att försöka få in rutiner på att sova på dagarna för att se om det hjälper , som det har varit nu kan han sova lite när han vill och i olika långa perioder...
    Att åka iväg har vi inga som helst bekymmer med för konstigt nog är det ända gången som han är lugn på dagarna , vi var och mellandagshandla han somna i bilen klockan 11.30 och vi kom hem runt 19 han sov hela tiden och var bara vaken för att äta , den natten trodde jag skulle bli kaos men han sov hela den natten med..likaså om man är på besök så är han alltid så lugn och go så folk brukar säga att han är ju så snäll jag fattar inte vad ni pratar om men man kan ju inte vara borta hos folk dygnet runt för det..
  • Jessica82

mamasnest- fick syn på ditt inlägg om att barnet kräkts i 30 tim.

måste bara ge dig ett tips på att stå på dig och åk in.. min sån kräktes i 4 dagar och sjukvården tyckte vi skulle avvakta.. när vi äntligen fick en tid när jag tjata mig till en så visade det sig att pojken hade öron inflamation och inflamationen hade spridit sig i kroppen. något i magen var så svälld att det helt enkelt inte fick plats med något i magsäcken.. efter lite antibiotika så slutade han kräkas och sovnätterna fungerade igen som det skulle.

hoppas att det inte är något annat än magsjuka men vad jag vill säga med detta är att stå på dig och begär en läkartid

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!