• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest
    Jessica82 skrev 2008-01-09 15:03:57 följande:
    mamasnest- fick syn på ditt inlägg om att barnet kräkts i 30 tim.måste bara ge dig ett tips på att stå på dig och åk in.. min sån kräktes i 4 dagar och sjukvården tyckte vi skulle avvakta.. när vi äntligen fick en tid när jag tjata mig till en så visade det sig att pojken hade öron inflamation och inflamationen hade spridit sig i kroppen. något i magen var så svälld att det helt enkelt inte fick plats med något i magsäcken.. efter lite antibiotika så slutade han kräkas och sovnätterna fungerade igen som det skulle.hoppas att det inte är något annat än magsjuka men vad jag vill säga med detta är att stå på dig och begär en läkartid
    Oj oj oj vad otäckt.
    Jag tror att det börjar lugna sig lite nu. Nu kommer det andra vägen men hon behåller det ett tag i alla fall.
    Trebarnsmamma på heltid
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-09 12:15:11 följande:
    Parrelation??? Är inte det när man tar varsitt barn och försöker se till att få tillräckligt med sömn så att man kan rycka in och hjälpa den andra om han/hon inte fått sova? En sådan parrelation har vi och den är underbar!

Här är det glädjebud angående sömnen. Trots rejäl förkylning är det endast tre uppvak per natt och då räcker 1-2 ramsor per gång. Inatt sov han 19-07 med avbrott 03,30 04,30 05,00 05,40 och det första uppvaket fixade han själv. Är så GLAD och ändå pessimistisk att det ska vända.. Lider SÅ med alla i tråden, hoppas fler får sova bättre snart. Vågar inte lämna tråden än
  • michiara

Jag fick tid hos läkaren i eftermiddags och hon var så gullig. Jag blev sjukskriven månaden ut. Jag var jättenervös men hon var så trevlig så det gick bra. Skönt iaf att kunna ha dagarna att vila på när lillasyster är på dagis.

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Hybr1d

Jag får nog ta och sälla mig till tråden, sen ett tag tillbaka vägrar tösen som är 2 år och 3 månader somna/sova. Igår när hon kom hem från dagis (där hon inte sovit middag) vid tretiden slumrade hon till lite men jag ville inte låta henne sova för länge såpass nära kvällen. Väl på kvällen när det skulle nattas runt 19 totalvägrar hon sova. Hon var vaken tills tre inatt, då var jag så smälltrött att hon fick ligga jämte mig och somnade efter någon timme, hon brukar aldrig sova i min säng annars, förutom om hon är sjuk. Har provat att hon ska sova bredvid mig nu när det blivit såhär, jag har inget emot det, men då får ingen av oss sovt öht. Har aldrig haft problem med hennes sömn så jag sitter här smått handfallen och vet inte vad jag ska ta mig till.. Hon är inte ledsen när hon ligger i sin säng heller, utan ligger och flinar och pratar i beckmörkret, förstår inte alls vad som pågår.
    Ungen måste ju sova, och jag med!!

• Tozza

Någon här vars barn som har ordentliga (medicinska) sömnproblem  (utredda av läkare, barnpsykolog osv) som varit eller hört talas om sömnkliniken i Malmö?

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza

Hmm vet inte varför jag skrev (medicinska)... Jag menar bara sömnproblem såklart..*yrboll

• michiara
    Tozza skrev 2008-01-09 19:59:02 följande:
    Hmm vet inte varför jag skrev (medicinska)... Jag menar bara sömnproblem såklart..*yrboll
    jo men det är väl inte alldeles fel.. det är ju skillnad på sömnproblem och sömnproblem..vissa håller i sig någon vecka, andra några veckor, några månader och så år. Så visst är det olika! det finns ju lätta sömnbekymmer och så svårare. Jag skulle dock inte bli så bekymrad om mitt barn sov dåligt bara några veckor. Men det är jag det

Den kliniken har jag inte hört talas om, men jag bor i Östersund så det kanske är därför
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Pasadena
    Tozza skrev 2008-01-09 19:57:30 följande:
    Någon här vars barn som har ordentliga (medicinska) sömnproblem  (utredda av läkare, barnpsykolog osv) som varit eller hört talas om sömnkliniken i Malmö?
    Nej men ingen, dvs bvc, läkare eller psykologer verkar höja på ögonbrynen när man påtalar att ens bebis inte sover. Nu har jag en inte så gammal bebis så jag antar att de rycker lite på axlarna åt småttingar och väntar ut tills de blir lite äldre och förhoppningsvis växer sömnproblemen bort. Eller nåt.
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-09 20:04:30 följande:
    jo men det är väl inte alldeles fel.. det är ju skillnad på sömnproblem och sömnproblem..vissa håller i sig någon vecka, andra några veckor, några månader och så år. Så visst är det olika! det finns ju lätta sömnbekymmer och så svårare. Jag skulle dock inte bli så bekymrad om mitt barn sov dåligt bara några veckor. Men det är jag detDen kliniken har jag inte hört talas om, men jag bor i Östersund så det kanske är därför
    Nää det var väl lite det jag ville få fram, att det finns sömnproblem och så finns det sömnproblem, men i vårat fall så har vi ju inte än hittat orsaken till Alizias sömnproblem så därför visste jag inte om man kunde skriva medicinska. Självklart är det lika jobbigt vilka sömnproblem man än har.

Som någon skrev om att man inte ville ha fler barn, sån är jag med. Alltså man kan ju inte räkna med att barnet ska sova hela nätter eller bara vakna 1-2ggr/natt första månaderna, vi fick höra att vi inte kunde räkna med mkt sömn första året så det ställde vi in oss på. Sen insåg vi när hon var 8mån (separations ångest fasen) att det blev bara värre och värre, men tänkte att det går över, men det har inte gjort det än... Snart har det gått 1 år sen dess och vi är (nästan) på samma ruta. Man undrar ju vad man gjort för fel, och vi kommer inte på det så jag är livrädd för att skaffa fler barn och hamna i det här igen!

Samtidigt så har man vant sig vid den här extrema situationen, för vår del är det en jättebra natt om Alizia iaf sover 4-5timmar/natt (vilket typ aldrig händer men iaf...) Vårat mål är att hon iaf ska sova 6timmar/natt - då klarar vi oss och hon oxå. Hon har aldrig sovit nån hel natt (hon är 17mån) och vi tror inte det kommer ske heller *vaddå pessimistisk*

Vi bor ju oxå en bit från Malmö men våran barnpsykolog har kontakt med den sömnkliniken och vi blev lite nyfikna om nån varit där eller haft kontakt med den.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!