Nu har iof vårt problem med dotterns nattvak gått över men det höll i sig i 3½ år.
Filippa var vaken mellan ca 01-03 varje natt och sen vaknade hon för dagen vid 04,30-05 och körde järnet till 12,00 då hon sov ca 1 timme middag sen var det järnet igen mellan 13-19.30-20.00. Det spelade ingen roll för hur vi än försökte rucka tider hitan och ditan så var det så hon bestämde sig för att köra. Hon mådde bra och var inte påverkad, klarade av dagis fint och åt och växte som hon skulle. Däremot så fick jag för mig när hon var i 2 års åldern att hon var typ överaktiv och hade ett medicinskt problem så vi gick på utredningar korsan och tvärsan men icke sa nicke ...hon är fullt frisk men bara levnadsglad fick vi till svar, tilläggas skall väl att hon var aldrig tvär och arg utan bara en gladskit så att säga. Vår personliga räddning kom i att vi fick Tavegyl utskrivet som vi gav Filippa på kvällen innan hon somnade vilket gjorde att när hon väl vaknade vid 01 så var hon så dåsig att hon somna om efter 30 min ungefär och sov till 5 tiden. Tavegyl gav vi Filippa till och från i ca 1 års tid men när hon var lite mer än 3 år så provade vi igen i lite över 1 veckas tid utan tavegyl och tack o lov för att det framåt sommarn började ge med sig med sömnen så från hon var ca 3½ år sover hon 19,30-20,00-05,30 ungefär. Det spelar ingen roll med att vi håller henne vaken längre på kvällarna hon vaknar ändå vid 5.30 men resultatet blir att hon blir grinigare och mer ohållbar på dagarna på dagis så hon får sova 19,30-05,30 och ca 20-30 min vila på dagen.
Maken och jag gick omlott fram tills hon var 3½ år, eftersom hon var vaken halva nätterna var det ingen som ville vara barnvakt på nätterna så jag gick o la mig i 3 års tid vid niotiden och maken som är egen företagare bla jobbade på kvällarna till sent tog dottern mellan 01-03 sen tog jag dottern igen från 4 tiden fram tills vi lämnade på dagis.
Helt galet att man överlever en sådan pärs. Vår barnläkare sa vid ett tillfälle - ni är duktiga som står ut! Vi blev helt paffa och sa tillvarann - som om man har något val liksom.
Hur som helst detta har i alla fall fått mig att inte vilja ha fler barn, visst vi kanske får en knodd som sover hela nätterna och äter varannan timme men vi kanske också får en härligt glad och pigg Filippa igen som skall ammas varannan timme och vara vaken hela nättern, nej tack det är inte snällt mot Filippa eller oss igen (maken har 2 barn sedan tidigare).
Oj detta blev ett långt inlägg, hoppas du orkar läsa igenom allt pladder.
Lycka till och du, försök att lämna bort ert barn ett par timmar så ni får rå om er själva eller sova lite.
KRam