• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2007-12-20 19:34:19 följande:
    Ja, det där är inget nytt. Men varifrån får du att väskbärande (=transport från punkt a till punkt b) skulle vara förvaring?
    JBV
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2007-12-20 17:01:36 följande:
    jag syftar på inklallning överhuvudtaget,på något sätt "lär" man ju hunden att komma..den förstår ju inte ordet utan träning.det jag menar är att det är mycket ovanligt att inte träna någon inkallning alls eller att inte behöva.Sen tränar jag faktiskt inkallning på samma sätt i lydnad å i vardagslivet..dock andvänder jag annat komando i tävling!
    En hund följer flocken utan kommando för det.
  • Kryxan
    KickanAnnika skrev 2007-12-20 23:00:26 följande:
    Svär för mig själv, men kan inte låta detta passera.Jo, jag har barn. Och ja, det händer att de är rädds för saker. T.ex just mörker som du gett exempel på börjar 3,5-åringen bli rädd för. Hur ska vi hantera det då? Jag kan lova dig att dina metoder inte finns i min bok. Varianten på den stackars valpen i bilrondellen skulle då vara att hålla barnet i ett mörkt rum tills han inte är rädd längre. Nej, på det sättet utsätter jag varken mig själv, mina barn eller hunden för våra rädslor.En tänd nattlampa är en självklarhet i fallet med mörkrädslan. Varför skulle jag förklara att vi ska ha lampan tänd JÄMT? På samma vis som hunden är i väskan jämt? Jag får innerligt hoppas att du har närvaro nog att begripa att jag varit inronisk i de inlägg jag skrivet att hunden jämt är i väska och aldrig får gå själv. I din värld verkar det dock vara antingen eller om jag förstått det hela rätt. Jag bygger inte upp varken mina barns eller hundens självförtroende genom att kränka dem som varelser och förringa deras känslor och upplevelser genom att utsätta dem för obehag.Att det verkar självklart för dig att få ett barn att jobba med sina rädslor genom att utsätta det för det får det att resa sig i nacken på mig. Lite för tidigt för kognitiv beteendeterapi får man kanske tycka Jag hoppas att du kan ta dig tid att läsa ordentligt för hitintills har det du citerat från mig sen inte haft nån röd tråd i det du skrivet som svar. J
    Ok....?

Jag skulle förklara för mitt barn att mörker inte är farligt och ingenting att vara rädd för
    Givetvis inte tvinga dom sitta i ett mörkt rum själva och hoppas att rädslan går över, (jag tvingade inte min hund att sitta själv i en rondell heller)
    men inte heller hålla med barnet och föreslå en lampa.
    Det ger signalerna att "ja. mörker är farligt. (samma som sak som att hjälpa hunden undvika bilar genom att använda väska) 
    Här har du en lampa  (hoppa ner i väskan så slipper du ta tag i detta) så du slipper vara i mörker.
    Det är inte att stärka barnet (väskan stärker inte heller hunden) det är att dalta och instämma i rädslorna.
    Ett barn kommer nämligen inte kunna ha en lampa med sig överallt, så det är klart bättre att komma över sin rädsla genom att utmana den...
    Givetvis i mammas trygga famn eller liknande.

Och en hund som är rädd för bilar får bara problem...

Jag band inte fast honom i en rondell. (om någon uppfattade det så)
    Jag satt med honom och låtsasdes som ingenting. Min hund är trygg med mig och litar på mitt omdöme. Ännu mer nu.
    Det uppkommer många situationer som en hund är osäker på eller rent rädd för under uppväxten. Och då är det mitt ansvar att få honom att bli säker.
    Det gör jag inte genom att lyfta upp honom ex. Det förstärker bara rädslan.
    Man instämmer och förstärker bara rädslan då.
  • Kryxan
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-21 08:08:27 följande:
    Varför är det orsaken till varför vissa hundar har kläder som är det relevanta enligt många (bla Kryxan). Endel har det av praktiska skäl och endel har det för att det är fint.Kryxan blir inte irriterad om hon ser en hund i ett fult grönt regnskydd men blir jätteirriterad om hon ser en hund i rosa med paljetter.Det säger mer om henne än hur mycket hon egentligen bryr sig om själva hunden. Men bryr man sig om hundar så är orsaken till att ha kläder på sin hund betydelselös. Det som är relevant är väl om hunden tar nån som helst skada. Gör den inte det så får man klä den och bära den i väska enbart av icke praktiska skäl också.
    Skillnaden är att rosakläder med paljetter är för ägarens ego skull.
    En regnskydd är för hundens.

Stör du dig på stringtrosor på småbarn?
    (ja, det finns en poäng med min fråga)
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2007-12-21 10:27:49 följande:
     Kryxan...du skriver att du ställde dig i en rondell med en hund som är livrädd för bilar!å påstår att efter en halvtimme var all rädsla borta!he he   mycket lustigt träningssätt o det försvinner inte så fort om det är en rädsla.Sen skit samma om en hund har kläder bärs i väska el vad? sålänge den mår bra å får sin motion å ägaren älskar den!!
    Han va osäker.
    Han hade aldrig sett bilar innan, så rädd va han nog eg inte.
    Första dagen hemma hos oss försökte han slita sig varje gång en bil passerade.

Vi ignorerade honom och gick bara vidare. Men det gick inte över (två dagar lät vi det bara vara och promenerade som vanligt)

Antagligen var han rädd för att bilen bara kom så plötsligt och för att den lät...

Så vi startade en kompis bil och ställde oss brevid den.
    Han blev nervös..
    Vi stängde av bilden... då va det ingen fara.
    Vi satte honom i bilen.. ingen fara.. startade bilen..

Han va alltså rädd / osäker så fort bilen brummade.

Så vi satte oss i rondellen och lät honom vänja sig och inse att det inte händer något. Det låter bara.

Ja, det tog nog en halvtimma. Sen reagerade han itne på bilar mer.
    En vecka efteråt åkte vi bil utan problem och rastade honom på P fickor vid E 20.
    Ingen reaktion.

Så jag vill påstå att det fungerade bra.

Jag har gjort på samma sätt med alla mina hundar.

Omplceringshundar med problem oxå.
    Man måste utsätta dom för problemen och se till att få det till en ofarlig händelse.

Hur hade du gjort?

Jag har ju hört en del om hur du har hanterat "problem" hos olika hundar på dagiset.
    Skulle vara jätte intressant att höra ditt förslag på metod.
    Om du känner för det.
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2007-12-20 16:25:34 följande:
    tjänstehundar ÄR ioförsig bevakningshundar
    Menar du att tjänste hundar och bevakningshundar är samma sak?!

Under begreppet "tjänstehund" går spår och sökhundar (militären ex) mögelhundar, marinhundar, tullhundar, service och signalhundar, minhundar ledar och rehabhundar
    Och polis och väktarhundar.

• Kryxan
    stjärnströssel skrev 2007-12-20 13:31:58 följande:
    eller så blev hon mäkta förvånad av att pudlar inte får bli tjänstehundar pga av att dom inte tål kyla*asg*
    Hehehe

Riktigt så var det inte=)

Jag loggades ut och kom inte in igen.
    Och du har fel i att pudlar inte får bli tjänstehundar.
    Men det har du väl hunnit komma på nu?
  • LillaLulla
    Kryxan skrev 2008-01-08 11:19:57 följande:
    Skillnaden är att rosakläder med paljetter är för ägarens ego skull.En regnskydd är för hundens.Stör du dig på stringtrosor på småbarn?(ja, det finns en poäng med min fråga)
    Stingtrosor på barn förknippar jag med objektifierande och sex, vilket absolut inte hör hemma i en barnvärld. Förklara gärna hur du knyter samman det med hundkläder?

Och ja, barn kan också ha fina kläder på sig bara för mamma och pappas skull. Annars skulle det inte finnas så himla mycket märkeskläder för bebisar som det gör nu.

Tänk att du orkar!
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2008-01-08 11:39:21 följande:
    Stingtrosor på barn förknippar jag med objektifierande och sex, vilket absolut inte hör hemma i en barnvärld. Förklara gärna hur du knyter samman det med hundkläder?Och ja, barn kan också ha fina kläder på sig bara för mamma och pappas skull. Annars skulle det inte finnas så himla mycket märkeskläder för bebisar som det gör nu.Tänk att du orkar!
    Precis - stringtrosor är inte av praktiska skäl.

Det är inte rosa paljettkläder på hundar heller.

String och paljetter är någonting som man har för synsskull.
    Att ta på sitt barn string eller ta på sin hund en rosa tröja bara för att man som matte eller mamma tycker att det är coolt.

Att ta på sitt barn kläder elller sin hund ett täcke är därimot av praktiska skäl och därmed försvarbart.

Inte riktigt samma sak.. men nästan.
  • stjärnströssel
    Kryxan skrev 2008-01-08 11:09:02 följande:
    Det har du rätt i, dom är inte lämpliga som bevakninghundar. Men bevakning är en välldigt liiiten del av begreppet "tjänstehund" Du verkar itne riktigt ha ordning på begreppen?

Var det inte hur kyltåliga dom var vi pratade om???*asg*

det är en ära att ha barn!
Svar på tråden Hund i väska?!