• mamma 05 07 09

Pluss i januari, bebisarna växer :)

Fortsättningstråd på "Vi som plussat i januari"-trådarna! Här fortsätter vi prata, fast med våra underbara efterlängtade på utsidan av magen istället!

Lägg gärna til ler på själva Bebislistan också : www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24558170.html

• Svar på tråden Pluss i januari, bebisarna växer :)
  • HaltaLotta

SandyL---> Ofta är det inte så stora grupperingar på dagisen, de äldre leker med de äldre o de mindre med.... tja.... personalen eller sig själva typ. Små barn leker ju inte direkt med varnadra på det sättet.

Ja man har rätt att gå ner till 75% tills dess att ens barn är 8 år, och ja man har rätt till 15 timmar/vecka på dagis om man är arbetslös eller färldrarledig!

Det där med "skaffa barn tätt"..... Jag vet vad du menar, o jag säger så med ibland..... eller sa iaf, tills det gick upp för mig Hedvig blev till på försök nr 14. Då hade jag haft två missfall också.

♥ L o v a - 04 & H e d v i g - 07 ♥ ~ 2vuxna2barn.blogspot.com ~
  • SandyL

Ottisen

okej.. e inte så lätt för alla, tyvärr.

ang de 15 timmar på dagis...e det gratis då??? hmm

• HaltaLotta
    SandyL skrev 2008-03-14 18:20:32 följande:
    Ottisenokej.. e inte så lätt för alla, tyvärr.ang de 15 timmar på dagis...e det gratis då??? hmm
    Nej. Efter att barnet fyllt 4 år är det gratis men före dess så kostar det som vanligt....
  • SandyL

ahh okej tänkte la det..

HaltaLotta skrev 2008-03-14 18:28:08 följande:
    Nej. Efter att barnet fyllt 4 år är det gratis men före dess så kostar det som vanligt....
  • SandyL

hur mkt kostar det? olika säkert..mnen på ettt ungefär..

• SkönaGG
    HaltaLotta skrev 2008-03-14 18:28:08 följande:
    Är dagis gratis efter dom fyllt 4 år?
    Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Cacan

QC: Grattis!

min syster har 16 mån mellan sina, en kompis 17 mån o ett annat kompis par kommer nu att få 17 mån mellan sina. Och efter vad de säger så är det mesta fördelar, barnen har varndra, o blöjåren går över fort m.m.

Ha en go kväll, nu ska vi basta här!

• HaltaLotta
    SkönaGG skrev 2008-03-14 18:51:05 följande:
    Är dagis gratis efter dom fyllt 4 år?
    Iaf här så är 15 tim/vecka gratis, tror det gäller överallt.
    SandyL skrev 2008-03-14 18:46:46 följande:
    hur mkt kostar det? olika säkert..mnen på ettt ungefär..
    Det är baserat på hushållets inkomst. Vi betalar 650 kr för Lovas 15 timmar.
  • helena1981

QC: Grattis!! (är lite avis i hemlighet) Hoppas att du mår bra!!

Tror att det kommer att gå superbra!!! Själv har jag inte fått tillbaka mensen ännu.

Det där med att planera att få barn tätt, så har jag/vi tänkt försöka igen efter sommaren, tidigast. Vill ju få ett syskon innan jag studerar färdigt. Jag har ju ca 2-3 å kvar i skolan. Tänkte satsa på familjen och sedan ta skolan och karriär. Kanske ett tredje syskon någon gång långt i framtiden.

Jag har fått goda nyheter!!! Min omprövning av SGI:n har äntligen gått igenom, så nu har jag skickat in lite gamla lönespecar så ska de räkna på vad jag ska få. 8 månader har det tagit för dem att komma till skott och då inte förrän de skickade papprena till Göteborg (jag bor i Uppsala) eftersom att de inte har tillräckligt medhandläggare. (skulle kanske ha gjort det lite tidigare) Nu lever jag på lägsta, 180 kr/dag. Inte mkt att hurra för. Får se vad den nya pengen blir.

Alexander 071002
  • mamma 05 07 09

Hoppas att alla var klara med listan för nu klistar jag in den i nya tråden :)

John 051113 * Sigrid 070909
  • GoaSmulan71

Mrs Ftm - Om du pluggar med ersättning från CSN får du behålla din SGI oavsett när du blir gravid igen. Jag har varit både arbetslös och pluggat med ersättning från CSN sedan hösten 01 och har fått stå kvar med min SGI plus att den har följt löneutvecklingen under dessa år. Så länge man inte har något glapp utan är anmäld på AF eller har CSN så är det inga problem.

• 3 hjärtan

goasmulan: har hört att man måste ta csnlånet fullt ut för att behålla sgi också, är det så?
    okej, då behöver man inte känna tidspressen på samma sätt heller... men vi vill ändå ha tätt

• SkönaGG

Nu har jag bakat 60 bullar och spritsat grädde på tårtan som Alexandra har "beställt" till sitt barnkalas i morgon.
    Hon fyller 4 på tisdag men eftersom det är påsk nästa helg får hon ha sitt kalas den här helgen.

Ottisen: Ja nu har jag kollat och det var gratis här med. Kul att veta för då blir det ju lite mindre utlägg nästa månad då.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • GoaSmulan71

Mrs FTM - Det har jag faktiskt ingen aning om, hade inte det problemet då jag måste ta fullt csn lån för att ha råd att studera över huvudtaget.

Svar på tråden Pluss i januari, bebisarna växer :)