Rickeby skrev 2008-01-10 10:34:29 följande:
Många verkar tro att hunden skulle bli "sur" eller "ledsen" för att den inte få vara i möblerna, ingen av de sex hundar vi haft visat några sådana känslor för att inte få vara i möblerna."De är ju familjemedlemmar, en av oss" , ja det är mina hundar också, men vi är ledarna och de är followers och det är skillnad. Jag bestämmer reglerna här hemma som är att, människor i möblerna, hundarna på golvet eller i sina bäddar.Vill man vara på samma rangnivå som sin hund så är det ju inga problem att låta den sova i sängen eller stanna hemma bara för att den vill. Observera nu att jag nu inte säger att bara för att man har hunden i möblerna är en dålig flockledare utan att man som flockledare bestämmer reglerna och vill man då ha dem i möblerna så är det ju en annan sak än att låta dem vara där för att de vill de eller för att man tycker synd om dem annars.En hund som en gång fått sova/vara i möbler och sen plötsligt inte får det blir självklart lite förvirrad över de nya reglerna men att den skulle vara ledsen eller sur känns orelevant ur hundsynpunkt. En tydlig ledare bestämmer reglerna och kan självklart ändra dem eftersom och har man den rollen då har hunden inga problem att förstå det. Hemma hos en del kompisar och svärföräldrarna får våra hundar vara i soffan och då kan jag ge dem tillåtelse till det, inga konstigheter med det.
Det viktigaste är att hunden "ber" om lov att få komma upp i säng/soffa innan den hoppar upp. Då ifrågasätts inte rangordningen. Inga problem att ha hunden där ena gången men inte andra alltså. Allt på ägarens villkor. Förutsatt att man lärt hunden att "be" om lov förstås.
Är det en hund som gör som han vill och trampar överallt hur som helst och sen helt plötsligt blir nedslängd från sängen, då är det klart att han bli förvirrad.
Min hund är bara 5 mån men ber alltid om lov om han vill något. I början så fick han vara i soffan men jag valde bort det (nyligen) då jag insåg att skinnsoffan tog stryk. Inga problem för honom som kollar med mig om det är ok först. När jag då sa nej, så ifrågasattes inte det utan han valde en annan plats. Nu sitter han i en egen gammal skinnfåtölj alldeles bredvid soffan och tycker den är helt ok.
Gällande sängen så ber han mig om lov där också. Kollar på mig och väntar på svar. Säger jag OK så hoppar han upp och gosar en stund. Säger jag Nej så vänder han direkt och går ut och lägger sig i sin (nyligen) byggda korg. Min hund är inte förvirrad och är så passa förarvek att det inte kommer på tal om att ifrågasätta mig som ledare. (Får se hur det blir när han blir könsmogen, men jag är redo med en bra grundlydnad)
Men det verkar helt klart så att det råder delade meningar gällande hundar i soffa/säng men det är kul/intressant att höra hur andra tänker gällande sina hundar.