• FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Hej hej!

Ville bara veta anledningen till varför er hund INTE får sova i er säng. Är det någon av följande orsaker:
    *ohygieniskt!
    *för trångt
    *för varmt
    *annat

Själv hade jag bestämt mig att den nya valpen inte skulle få dela säng med oss, men jag har så svårt att motstå det. Jag har inte sett ett enda hårstrå från min hund heller så jag kan inte skylla på att det blir för mkt hår i sängen.. Han är bara go och han har de sorgsnaste ögonen när han sitter bredvid sängkanten och ber om tillåtelse att få krypa upp i sängen.
    Så...min vovve sover med mig...oftast. :)

Mvh Marie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 18:11:56:
    Det har blivit lite ändringar hemma. Devil får inte längre vara i nya skinnsoffan då jag fick panik av en lång repa från hans klor. Något han accepterar fullt ut eftersom han fått en egen fåtölj att sitta i bredvid soffan.

En säng har även byggts till honom och där trivs han bra. Husse hade dock glömt bort att det här blir en stor vovve och kommer förmodligen få bygga ut den inom en snar framtid.

Devil sover fortfarande i sängen (när jag är ensam hemma och gett honom tillåtelse att hoppa upp).

Han har börjat lossa hår... NEEJ jag som var så glad över att jag inte sett enda hårstrå sen han flyttade in. Dock inget motför min förra jycke så jag klagar egentligen inte. :)

• Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?
  • vofflan

Sen är det ju inte snällt mot hunden att vänja den vid att sova i sängen o sen kommer det en bebis då måste hunden flytta  på sig, bäddat för konflikt mellan hund o bebis kanske.

• dellelgarin

Jag undrar hur många whippets det får plats i våra sängar....? *funderar*

Jag har vänner som har tre sängar istället för två för att alla goa whippets skall få plats.!!

• lollan76

Våran lille vovve får inte vara i soffan eller i sängen. Han har sin egen lilla säng som han stormtrivs i.

• Trolltoka

När våran hund var valp fick han vara i sängen, men bara med tillåtelse av husse och matte först. Men vänjde han av vid det innan dottern kom. Nu har han en speciell fåtölj som han får vara i. Och den är den enda han hoppar upp i också. Vill inte ha en stor hund i sängen när bebisen ligger där. Och sen hårar han nå grymt mycket. Är inte så mysigt å få ansiktet fullt i hundhår när man sover. Tycker inte jag iaf.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • lollan76

Glömde skriva anledningen...vill inte ha hundhår i sängen eller soffan då han fäller ganska mycket.

• Rickeby

Många verkar tro att hunden skulle bli "sur" eller "ledsen" för att den inte få vara i möblerna, ingen av de sex hundar vi haft visat några sådana känslor för att inte få vara i möblerna.
    "De är ju familjemedlemmar, en av oss" , ja det är mina hundar också, men vi är ledarna och de är followers och det är skillnad. Jag bestämmer reglerna här hemma som är att, människor i möblerna, hundarna på golvet eller i sina bäddar.Vill man vara på samma rangnivå som sin hund så är det ju inga problem att låta den sova i sängen eller stanna hemma bara för att den vill. Observera nu att jag nu inte säger att bara för att man har hunden i möblerna är en dålig flockledare utan att man som flockledare bestämmer reglerna och vill man då ha dem i möblerna så är det ju en annan sak än att låta dem vara där för att de vill de eller för att man tycker synd om dem annars.
    En hund som en gång fått sova/vara i möbler och sen plötsligt inte får det blir självklart lite förvirrad över de nya reglerna men att den skulle vara ledsen eller sur känns orelevant ur hundsynpunkt. En tydlig ledare bestämmer reglerna och kan självklart ändra dem eftersom och har man den rollen då har hunden inga problem att förstå det. Hemma hos en del kompisar och svärföräldrarna får våra hundar vara i soffan och då kan jag ge dem tillåtelse till det, inga konstigheter med det.

• Sandh79

Nä..min bebis får sova med oss i sängen! Finns inget mysigare och dessutom fälelr haninte så mtk trots att han är irländsk setter! Men jag är noga med att han är ren, ren om tassar o annat innan...sen sträcker han ut sig, lägger sig på rygg och börjar snarka..så skön min lilla bebis...ska bli kul o se hur han reagerar när den riktiga bebisen kommer in i bilden :))

• FruMansour
    Rickeby skrev 2008-01-10 10:34:29 följande:
    Många verkar tro att hunden skulle bli "sur" eller "ledsen" för att den inte få vara i möblerna, ingen av de sex hundar vi haft visat några sådana känslor för att inte få vara i möblerna."De är ju familjemedlemmar, en av oss" , ja det är mina hundar också, men vi är ledarna och de är followers och det är skillnad. Jag bestämmer reglerna här hemma som är att, människor i möblerna, hundarna på golvet eller i sina bäddar.Vill man vara på samma rangnivå som sin hund så är det ju inga problem att låta den sova i sängen eller stanna hemma bara för att den vill. Observera nu att jag nu inte säger att bara för att man har hunden i möblerna är en dålig flockledare utan att man som flockledare bestämmer reglerna och vill man då ha dem i möblerna så är det ju en annan sak än att låta dem vara där för att de vill de eller för att man tycker synd om dem annars.En hund som en gång fått sova/vara i möbler och sen plötsligt inte får det blir självklart lite förvirrad över de nya reglerna men att den skulle vara ledsen eller sur känns orelevant ur hundsynpunkt. En tydlig ledare bestämmer reglerna och kan självklart ändra dem eftersom och har man den rollen då har hunden inga problem att förstå det. Hemma hos en del kompisar och svärföräldrarna får våra hundar vara i soffan och då kan jag ge dem tillåtelse till det, inga konstigheter med det.
    Det viktigaste är att hunden "ber" om lov att få komma upp i säng/soffa innan den hoppar upp. Då ifrågasätts inte rangordningen. Inga problem att ha hunden där ena gången men inte andra alltså. Allt på ägarens villkor. Förutsatt att man lärt hunden att "be" om lov förstås.

Är det en hund som gör som han vill och trampar överallt hur som helst och sen helt plötsligt blir nedslängd från sängen, då är det klart att han bli förvirrad.

Min hund är bara 5 mån men ber alltid om lov om han vill något. I början så fick han vara i soffan men jag valde bort det (nyligen) då jag insåg att skinnsoffan tog stryk. Inga problem för honom som kollar med mig om det är ok först. När jag då sa nej, så ifrågasattes inte det utan han valde en annan plats. Nu sitter han i en egen gammal skinnfåtölj alldeles bredvid soffan och tycker den är helt ok.

Gällande sängen så ber han mig om lov där också. Kollar på mig och väntar på svar. Säger jag OK så hoppar han upp och gosar en stund. Säger jag Nej så vänder han direkt och går ut och lägger sig i sin (nyligen) byggda korg. Min hund är inte förvirrad och är så passa förarvek att det inte kommer på tal om att ifrågasätta mig som ledare. (Får se hur det blir när han blir könsmogen, men jag är redo med en bra grundlydnad)

Men det verkar helt klart så att det råder delade meningar gällande hundar i soffa/säng men det är kul/intressant att höra hur andra tänker gällande sina hundar.
  • FruMansour

Lite lusigt att våra barn inte sover i sängen men att hunen gärna får göra det (när jag är ensam). Ligger alldeles för spänt när jag delar plats med barnen, men tar ingen hänsyn till hunden som valt att ligga där. Passar det inte så får han väl flytta sig. :) Börjar dock bli tyngre och tyngre att fösa iväg honom.. :)

• FruMansour
    FruMansour skrev 2008-01-10 12:08:30 följande:
    Det viktigaste är att hunden "ber" om lov att få komma upp i säng/soffa innan den hoppar upp. Då ifrågasätts inte rangordningen. Inga problem att ha hunden där ena gången men inte andra alltså. Allt på ägarens villkor. Förutsatt att man lärt hunden att "be" om lov förstås. Är det en hund som gör som han vill och trampar överallt hur som helst och sen helt plötsligt blir nedslängd från sängen, då är det klart att han bli förvirrad.Min hund är bara 5 mån men ber alltid om lov om han vill något. I början så fick han vara i soffan men jag valde bort det (nyligen) då jag insåg att skinnsoffan tog stryk. Inga problem för honom som kollar med mig om det är ok först. När jag då sa nej, så ifrågasattes inte det utan han valde en annan plats. Nu sitter han i en egen gammal skinnfåtölj alldeles bredvid soffan och tycker den är helt ok. Gällande sängen så ber han mig om lov där också. Kollar på mig och väntar på svar. Säger jag OK så hoppar han upp och gosar en stund. Säger jag Nej så vänder han direkt och går ut och lägger sig i sin (nyligen) byggda korg. Min hund är inte förvirrad och är så passa förarvek att det inte kommer på tal om att ifrågasätta mig som ledare. (Får se hur det blir när han blir könsmogen, men jag är redo med en bra grundlydnad)Men det verkar helt klart så att det råder delade meningar gällande hundar i soffa/säng men det är kul/intressant att höra hur andra tänker gällande sina hundar.
    Detsamma gäller ju på andra ställen i hemmet UTAN att hunden blir förvirrad. Min hund ber om lov när dörren öppnas.. Han får inte ta för givet att det är OK att gå ut bara för att dörren är öppen. Han blir inte förvirrad för att han ena gången måste stanna kvar inne trots att folk går in och ut när han nästa gång får följa med ut.

Eller när mat faller på golvet....han kollar med mig så det är "Varsågod" (dock enbart om jag är i samma rum). Ena gången får han och andra inte.

Kan tillägga att jag inte var lika konsekvent med min förra jycke,(en riktig mes) men har insett att det krävs bra grundlydnad och konsekvent ledare till tuffa raser (som min nuvarande).
Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?