• FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Hej hej!

Ville bara veta anledningen till varför er hund INTE får sova i er säng. Är det någon av följande orsaker:
    *ohygieniskt!
    *för trångt
    *för varmt
    *annat

Själv hade jag bestämt mig att den nya valpen inte skulle få dela säng med oss, men jag har så svårt att motstå det. Jag har inte sett ett enda hårstrå från min hund heller så jag kan inte skylla på att det blir för mkt hår i sängen.. Han är bara go och han har de sorgsnaste ögonen när han sitter bredvid sängkanten och ber om tillåtelse att få krypa upp i sängen.
    Så...min vovve sover med mig...oftast. :)

Mvh Marie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 18:11:56:
    Det har blivit lite ändringar hemma. Devil får inte längre vara i nya skinnsoffan då jag fick panik av en lång repa från hans klor. Något han accepterar fullt ut eftersom han fått en egen fåtölj att sitta i bredvid soffan.

En säng har även byggts till honom och där trivs han bra. Husse hade dock glömt bort att det här blir en stor vovve och kommer förmodligen få bygga ut den inom en snar framtid.

Devil sover fortfarande i sängen (när jag är ensam hemma och gett honom tillåtelse att hoppa upp).

Han har börjat lossa hår... NEEJ jag som var så glad över att jag inte sett enda hårstrå sen han flyttade in. Dock inget motför min förra jycke så jag klagar egentligen inte. :)

• Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?
  • Nericia

jag tror inte en hund tar över bara för att den får sova i sängen. men det är vad jag tror

• Lyndi

Jag ger mig inte in på en djup diskussion om det där, men saker och ting sker på mina villkor... Det finns ingen anledning till att min hund ska sova brevid mig.. Min säng= inte hans plats

FruMansour skrev 2008-01-02 15:00:50 följande:
    Vad är det med sängen som gör att de känner sig ranghöga där? Är det samma sak om jag sitter med min hund på golvet och gosar eller sitter bredvid honom i bilen osv?
  • NizzY

hu rmycket jag än älskar min hund så få hon faktiskt sova i sin egen säng... ja hon är förstor helt enkelt och sen har jag otroligt svårt för päls på sängkläder, specilellt kuddarna men ibland speciellt när sambon jobbar natt önskar jag att hon kunnde ligga bredvid mig men vill inte lära henne det alls... hon få ligga i sin säng bredvid mig så jag kan ändå nå henne och klappa

• Lyndi

Det tror inte jag heller, men sängsovande kombinerat med andra handlingar i vardagen, kan göra att hunden tappar respekten för matte/husse...

Nericia skrev 2008-01-02 15:02:43 följande:
    jag tror inte en hund tar över bara för att den får sova i sängen. men det är vad jag tror
  • dellelgarin
    jag tror inte heller en hund tar över bara för att den får sova i sängen. men det är vad jag tror. Jag har aldrig haft några problem med mina tjejer.
    Nej det tror verkligen inte jag heller de som tror det får gärna föklara varför och hur det visar sig sedan, allså vad det får för negativa konsekvenser för relationen matte-hund eller husse-hund
  • Eva och Nadjas mamma
    Det tror inte jag heller, men rent generellt så kan det nog vara bra att ha nåt ställe som hunden inte får klampa som han vill just för att han ska veta sin plats.
  • dellelgarin
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:04:29 följande:
    Jag ger mig inte in på en djup diskussion om det där, men saker och ting sker på mina villkor... Det finns ingen anledning till att min hund ska sova brevid mig.. Min säng= inte hans plats
    Mina hundar sover ju brevis mig på mina villkor, de kommer upp i sängen när de får det, nog kan de försöka på eget beåg ibland men då åker de ner med en blick eller ett ord.

De är alltså i sängen för att jag vill det när jag vill det.

Det är alltså på mina villkor inte på hundens.
  • FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:01:52 följande:
    Vart har jag påstått eller skrivit det?
    [/citat]

Tolkade nedanstående som att hunden ansåg sig ranghög för att han var i sängen även om ägaren kanske inte själv insett det.
    Lyndi skrev 2008-01-02 14:54:03 följande:
    [citat]
    Kanske inte i dina ögon, men däremot i deras....
  • LabLover

När det bara var jag och gammelhunden sov hon i min säng.

Numera är vi fler i familjen (har man och snart två barn och ytterligare en labrador och en katt) och alla får helt enkelt inte plats! Därför har djuren fått lämna sängen. Kan inte säga att jag saknar håren men däremot mysfaktorn

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • dellelgarin
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:05:37 följande:
    Det tror inte jag heller, men sängsovande kombinerat med andra handlingar i vardagen, kan göra att hunden tappar respekten för matte/husse...
    Just de kombinerat med andra handlingar.....det är något helt annat det, det finns många som inte har vett att uppfostra sina små gulliga vovvar på rätt sätt, för det betyder inte att bara för att man låter sin hund sova i sängen att man inte annars uppfostrar sin hund "fel"...

Jag har rätt hårda regler och det ger mina tjejer mycket frihet. De får sova i sängen, men när JAG säger att det är ok.
Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?