• FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Hej hej!

Ville bara veta anledningen till varför er hund INTE får sova i er säng. Är det någon av följande orsaker:
    *ohygieniskt!
    *för trångt
    *för varmt
    *annat

Själv hade jag bestämt mig att den nya valpen inte skulle få dela säng med oss, men jag har så svårt att motstå det. Jag har inte sett ett enda hårstrå från min hund heller så jag kan inte skylla på att det blir för mkt hår i sängen.. Han är bara go och han har de sorgsnaste ögonen när han sitter bredvid sängkanten och ber om tillåtelse att få krypa upp i sängen.
    Så...min vovve sover med mig...oftast. :)

Mvh Marie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 18:11:56:
    Det har blivit lite ändringar hemma. Devil får inte längre vara i nya skinnsoffan då jag fick panik av en lång repa från hans klor. Något han accepterar fullt ut eftersom han fått en egen fåtölj att sitta i bredvid soffan.

En säng har även byggts till honom och där trivs han bra. Husse hade dock glömt bort att det här blir en stor vovve och kommer förmodligen få bygga ut den inom en snar framtid.

Devil sover fortfarande i sängen (när jag är ensam hemma och gett honom tillåtelse att hoppa upp).

Han har börjat lossa hår... NEEJ jag som var så glad över att jag inte sett enda hårstrå sen han flyttade in. Dock inget motför min förra jycke så jag klagar egentligen inte. :)

• Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?
  • dellelgarin
    Rickeby skrev 2008-01-10 00:49:06 följande:
    Mina hundar får inte vara varken i soffan eller i sängen. Jag förmänskligar inte mina hundar, de är hundar. Visst är de familjemedlemmar/sällskapsdjur men med betoning på djur och jag har skaffat dem för att träna och tävla med.Jag skulle inte säga att hundarna är äckliga men de tappar väldigt mkt päls och är båda rätt välpälsade och eftersom vi är ute i skogen i detta dyngväder flera timmar om dygnet tycker jag inte att det är fräscht att ha dem i möblerna, de har egna sängar i alla rum i stället och har aldrig klagat.
    Jag vill inte vara petig ,men jag läste nyss i en annan tråd där du skrev att skaffa valp var som att få bebis och man ville inte sätta dem på dagis med en gång.

Att kalla valpar för bäbisar är inte det att förmänskliga?
  • Rickeby
    dellelgarin skrev 2008-01-10 06:23:34 följande:
    Jag vill inte vara petig ,men jag läste nyss i en annan tråd där du skrev att skaffa valp var som att få bebis och man ville inte sätta dem på dagis med en gång.Att kalla valpar för bäbisar är inte det att förmänskliga?
    Om du läser ordentligt vad du själv skriver så ser du att jag inte kallar valpen för en bebis utan säger att SKAFFA valp är som att FÅ en bebis, dvs invänjande av en ny familjemedlem och det är en STOR skillnad.
  • vofflan
    gummisnoddan skrev 2008-01-09 16:10:04 följande:
    Min hund har speciell filt i soffan,den läggs undan då hon inte ligger där o läggs frm då hon ska ligga där,denna vädras o tvättas, är man rädd för hundhår bör man inte ha hund, o dessutom ska man regelbundet borsta hunden,o då minskar naturligtvis även håravfallet!
    Jag har hundhår över allt ändå. Men en långhårig hund o en tygsoffa blir dom kardborre, det funkar inte, vi gosar med hunden i köket i stället Sen är det skönt när man har besök att ha ett "hundfritt " ställe, har kompisar som är allergiska mm,
  • dellelgarin
    Rickeby skrev 2008-01-10 10:02:39 följande:
    Om du läser ordentligt vad du själv skriver så ser du att jag inte kallar valpen för en bebis utan säger att SKAFFA valp är som att FÅ en bebis, dvs invänjande av en ny familjemedlem och det är en STOR skillnad.
    Säger man inte skaffa barn eller få valp menar du?

Nåja spelar roll ,jag tyckte du talade mot dig själv, men det var ju tydligen inte så du menade så jag ger mig.
  • gummisnoddan

Hundfria rum har jag inget emot,men,de är flockdjur och skall därför vara med där flocken är! Har man tygsoffa försåt jag att det blir problem,ajg har skinnsoffa,lätt o torka av o har dessutom hundfilt ovanpå såsom skydd mot både hår o annat. Att hundarna blir skitiga *S*,ja,det blir dem,därför duschas de av vid så´nt väder innan de kommer in o torkas av med handduk!!!!Det är väl ingen som vill ha skitiga hundar vare sig i köket el.nå´n sta´ns?? Inte kul o klappa en hund som man se´n är alldels svart i handen av,nej,stackars hundar,se till o få dem rena istället för o oja sig över hundhår!!! Jag menar därmed inte att man ständigt ska schampoonera dem,för det är inte bra för deras hud,men,ljummet vatten räcker långt mellan varven.HUndar skall dessutom ligga mjukt,så,får de ej ligga i soffan el.sängen måste de ha tillgång till en mjuk hundbädd,dels med tanke på armbågar o höfter (man ser ofta dem med stora plågsamma eksem o sår på armbågarna pga.hårt underlag), samt att hunden inte mår bra av att ligga i drag,vilket det ofta är på ett bart golv.

• Rickeby
    dellelgarin skrev 2008-01-10 10:08:44 följande:
    Nej nu missuppfattar du igen... suck, jag menar att jag inte kallar valpen för en bebis men att händelsen att få en ny familjemedlem är jämförbar!
  • dellelgarin
    Rickeby skrev 2008-01-10 10:17:19 följande:
    Nej nu missuppfattar du igen... suck, jag menar att jag inte kallar valpen för en bebis men att händelsen att få en ny familjemedlem är jämförbar!
    Jo jag förstår vad du menar ...tro det eller ej.... bara petade lite.... Skrattande
  • vofflan

Woppsan, dålig hundägar är jag då. Min vovve har ingen hundbädd, men han har massormed mattor, Men han ser inte ut att vantrivas iallafall, han vet ju inget annat

• vofflan

Här är wiking på en hundmatta. Han älskar dem Han är precis lika stor som de, ser kul ut när han rullar ihop sig på  mattan
  • Legenden777

Har 4 rottisar så de blir lite trångt :) så de får allt sova i deras egna bäddar.

Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?