• FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Hej hej!

Ville bara veta anledningen till varför er hund INTE får sova i er säng. Är det någon av följande orsaker:
    *ohygieniskt!
    *för trångt
    *för varmt
    *annat

Själv hade jag bestämt mig att den nya valpen inte skulle få dela säng med oss, men jag har så svårt att motstå det. Jag har inte sett ett enda hårstrå från min hund heller så jag kan inte skylla på att det blir för mkt hår i sängen.. Han är bara go och han har de sorgsnaste ögonen när han sitter bredvid sängkanten och ber om tillåtelse att få krypa upp i sängen.
    Så...min vovve sover med mig...oftast. :)

Mvh Marie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 18:11:56:
    Det har blivit lite ändringar hemma. Devil får inte längre vara i nya skinnsoffan då jag fick panik av en lång repa från hans klor. Något han accepterar fullt ut eftersom han fått en egen fåtölj att sitta i bredvid soffan.

En säng har även byggts till honom och där trivs han bra. Husse hade dock glömt bort att det här blir en stor vovve och kommer förmodligen få bygga ut den inom en snar framtid.

Devil sover fortfarande i sängen (när jag är ensam hemma och gett honom tillåtelse att hoppa upp).

Han har börjat lossa hår... NEEJ jag som var så glad över att jag inte sett enda hårstrå sen han flyttade in. Dock inget motför min förra jycke så jag klagar egentligen inte. :)

• Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?
  • JeaJea

För att han dreglar, hårar, snarkar, väger nästan 40 kg,
    sover utsträckt på rygg och luktar hund.

• dellelgarin
    JeaJea skrev 2008-01-02 15:10:37 följande:
    För att han dreglar, hårar, snarkar, väger nästan 40 kg, sover utsträckt på rygg och luktar hund.
    haha en sådan skulle jag inte heller vilja ha i sängen.
  • Eva och Nadjas mamma
    JeaJea skrev 2008-01-02 15:10:37 följande:
    För att han dreglar, hårar, snarkar, väger nästan 40 kg, sover utsträckt på rygg och luktar hund.
    Haha...ja, en sån är det inte lätt att dela säng med...
  • FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:04:29 följande:
    Jag ger mig inte in på en djup diskussion om det där, men saker och ting sker på mina villkor... Det finns ingen anledning till att min hund ska sova brevid mig.. Min säng= inte hans plats
    Japp precis som vi skrivit innan så är det självklart på ägarens villkor. Detta oavsett om det gäller sängen,bilen, soffan eller annan plats.
  • LillaLulla

Personligen låter jag Rally sova i våran säng, och stortrivs! Hon väger i och för sig bara 3,5 kilo, så hon tar ju inte direkt mycket plats.

Jag tror inte det minsta på detta med rangordning hit och dit, utan satsar snarare på att få en samhörighet med vovven. En känsla av att hon tillhör våran flock och att vi jobbar, fungerar och sover ihop.

• Nericia

min får gå upp och ner hur den vill, för hon vet att det är vid mina fötter hon får ligga, och sen vet jag att hon ändå går ner när det blir för varmt. så hon vet sin plats även om hon får vara i sängen. och hon är bara 10 månader. så även om den får vara i sängen så kan ju hundar veta sin plats.

• FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:05:37 följande:
    Det tror inte jag heller, men sängsovande kombinerat med andra handlingar i vardagen, kan göra att hunden tappar respekten för matte/husse...
    Jo men jag tror ju knappast att det har med sängen i sig att göra.
  • Sarah84

Skulle aldrig ha hund i sängen oavsett ras elle storlek, de ligger i sin säng som ligger på golvet. Precis som att de sitter inte & äter med oss vid matbordet, hunden äter efter oss i sin egna matskål på golvet. Precis som att de finns vissa rum de inte får vistas i..

• Eva och Nadjas mamma
    LillaLulla skrev 2008-01-02 15:13:14 följande:
    Personligen låter jag Rally sova i våran säng, och stortrivs! Hon väger i och för sig bara 3,5 kilo, så hon tar ju inte direkt mycket plats.Jag tror inte det minsta på detta med rangordning hit och dit, utan satsar snarare på att få en samhörighet med vovven. En känsla av att hon tillhör våran flock och att vi jobbar, fungerar och sover ihop.
    Jo, rasen och storleken på hunden avgör väl hur pass viktig rangordningen är...
    Vi som är ägare till en sk kamphund måste nog vara lite nogrannare med att lära vem som står lägst.
  • Lyndi

Absolut... Håller med... Men det funkade inte på min hund att låta honom vara i soffan/sängen ibland. Även om det var på mina villkor. Han tog sig för stor frihet, så det fick jag sätta stopp för..

dellelgarin skrev 2008-01-02 15:10:29 följande:
    Just de kombinerat med andra handlingar.....det är något helt annat det, det finns många som inte har vett att uppfostra sina små gulliga vovvar på rätt sätt, för det betyder inte att bara för att man låter sin hund sova i sängen att man inte annars uppfostrar sin hund "fel"...Jag har rätt hårda regler och det ger mina tjejer mycket frihet. De får sova i sängen, men när JAG säger att det är ok.
Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?