• FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Hej hej!

Ville bara veta anledningen till varför er hund INTE får sova i er säng. Är det någon av följande orsaker:
    *ohygieniskt!
    *för trångt
    *för varmt
    *annat

Själv hade jag bestämt mig att den nya valpen inte skulle få dela säng med oss, men jag har så svårt att motstå det. Jag har inte sett ett enda hårstrå från min hund heller så jag kan inte skylla på att det blir för mkt hår i sängen.. Han är bara go och han har de sorgsnaste ögonen när han sitter bredvid sängkanten och ber om tillåtelse att få krypa upp i sängen.
    Så...min vovve sover med mig...oftast. :)

Mvh Marie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 18:11:56:
    Det har blivit lite ändringar hemma. Devil får inte längre vara i nya skinnsoffan då jag fick panik av en lång repa från hans klor. Något han accepterar fullt ut eftersom han fått en egen fåtölj att sitta i bredvid soffan.

En säng har även byggts till honom och där trivs han bra. Husse hade dock glömt bort att det här blir en stor vovve och kommer förmodligen få bygga ut den inom en snar framtid.

Devil sover fortfarande i sängen (när jag är ensam hemma och gett honom tillåtelse att hoppa upp).

Han har börjat lossa hår... NEEJ jag som var så glad över att jag inte sett enda hårstrå sen han flyttade in. Dock inget motför min förra jycke så jag klagar egentligen inte. :)

• Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?
  • Ellenor
    dellelgarin skrev 2008-01-17 19:39:49 följande:
    Mina hundar har regler och rutiner. De sover i sängen och är inte direkt olyckliga för det.Varför tror folk att när man har hundarna i sängen så fattas all uppfostran?
    Har jag aldrig påstått, men jag kan bara se till mig själv, och om mina hundar får sova i sängen så finns det säkert andra saker jag skulle tillåta, nånstans måste man sätta gränser och jag har satt mina.
  • dellelgarin
    Ellenor skrev 2008-01-17 19:48:16 följande:
    Har jag aldrig påstått, men jag kan bara se till mig själv, och om mina hundar får sova i sängen så finns det säkert andra saker jag skulle tillåta, nånstans måste man sätta gränser och jag har satt mina.
    Ja och vad är det som du skulle tillåta som skulle vara dåligt för din hund?
  • Ellenor

Om jag inte satte gränserna nånstans skulle jag säkert låta mina hundar göra som dem vill med saker och ting. t.ex i MITT fall kanske sova i sängen, vara i vardagsrummet, gå lös på vägen mm mm mm..

Bevisligen mår en hund ej psykiskt bra om den ej har en flockledare som sätter gränser och regler.

• FruMansour
    Ellenor skrev 2008-01-17 21:05:21 följande:
    Om jag inte satte gränserna nånstans skulle jag säkert låta mina hundar göra som dem vill med saker och ting. t.ex i MITT fall kanske sova i sängen, vara i vardagsrummet, gå lös på vägen mm mm mm.. Bevisligen mår en hund ej psykiskt bra om den ej har en flockledare som sätter gränser och regler.
    Jag tycker inte att det är konstigt om hunden INTE får vara på vissa ställen i hemmet... Som du skriver så har nog alla (förhoppningsvis) gränser för vad som är ok för hunden eller inte.. Spelar inte så stor roll vad det handlar om för gränser egentligen...(inom rimliga ramar förstås).

(Herregud jag tror att jag får ett bryt.....Hunden som nu fått egen säng snarkar så fruktansvärt högt bakom ryggen på mig så jag inte ens hör tvn.. Har aldrig hört någonsin... Jaja lite utanför ämnet kanske.)
  • dellelgarin
    Om jag inte satte gränserna nånstans skulle jag säkert låta mina hundar göra som dem vill med saker och ting. t.ex i MITT fall kanske sova i sängen, vara i vardagsrummet, gå lös på vägen mm mm mm.. Bevisligen mår en hund ej psykiskt bra om den ej har en flockledare som sätter gränser och regler.
    okey, jag vill ha hundarna i både sängën och vardagsrummet. De är där vi är helt enkelt. De ligger i soffan med oss.
    Men de har andra regler (inte äta kattmat, komma när man ropar, stanna i hallen osv)och förstör inget. Förutom nåon stackars toarulle då och då...Skrattande

men vi lever alla olíka med våra djur du på ditt sätt och jag på mitt.
  • Diablo

Min hund sover inte i sängen för att hon vågar inte gå upp för trappan Men innan vi flyttade så myste hon i fotänden på sängen. Nu sover hon i soffan i vardagsrummet i stället.

• Nadines Mamma
    FÅR HUNDEN INTE VARA I VARDAGSRUMMET?
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Bebis BF 4/4 - 2008 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • skogstjärna

Våran hund är absolut inte välkommen upp i sängen. Av massa anledningar:

- Han är för stor! vi skulle inte få plats, den är redan proppfullt i våran säng med ungar och katter.
    - Det är ohygieniskt! På sommaren drar de in fästingar och året runt så år det lera och grus. Jag skulle aldrig hoppa i säng med stallkläderna på och hunden har ja alltid sin päls och tassar i stallet. Han ligger även direkt på tunnelbanegolvet och det vill jag verkligen inte ha upp i sängen.
    - Han hårar.
    - Han kanske mosar barnen.
    - Det känns tryggt att han vaktar vid trappen ist för sover gott i våran säng.
    - Han fiser och snarkar

• Madelene0

Våran hund sover i vardagsrummet om nätterna. Skulle absolut inte låta han sova i våran säng! Ne urs tänker vad mycket hår, smuts och annat dom drar in utifrån. Sen är han ju ingen liten hund precis så det hade varit alldeles för trångt!!

• Nadines Mamma
    skogstjärna skrev 2008-01-25 21:37:59 följande:
    Våran hund är absolut inte välkommen upp i sängen. Av massa anledningar:- Han är för stor! vi skulle inte få plats, den är redan proppfullt i våran säng med ungar och katter.- Det är ohygieniskt! På sommaren drar de in fästingar och året runt så år det lera och grus. Jag skulle aldrig hoppa i säng med stallkläderna på och hunden har ja alltid sin päls och tassar i stallet. Han ligger även direkt på tunnelbanegolvet och det vill jag verkligen inte ha upp i sängen.- Han hårar.- Han kanske mosar barnen.- Det känns tryggt att han vaktar vid trappen ist för sover gott i våran säng.- Han fiser och snarkar
    Låter rätt kul med att katterna sover i sängen men inte hunden för han hårar ner?
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Bebis BF 4/4 - 2008 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • skogstjärna

Lovar att det är skillnad på hår mängden på dem, katten är inte ens 10% av hundens storlek. Men fick jag välja så skulle det va helt djurfritt i sängen faktist! Men det som dom en gång fått vänja sig med är både svårt och nästan lite taskigt att ändra på.

• minismatte
    Svar på #17
    Hejsan!

Vi har en Grand Danois så av förklarliga skäl får hon inte vara i sängen! Hon har en egen uppvärmd säng, som vi köpt på Granngården. Hon är väldigt frusen nämligen!

I sofforna däremot får hon vara om hon "ber om lov" först och vi lägger i en filt, innan hon hoppar upp, eftersom vi precis som ni har skinnsoffa. Funkar bra faktiskt, nu vet jag ju inte vad som kommer hända om hon ska vara själv hemma och vara lös, hittills har hon bara varit i sin "hage" när hon varit själv nämligen!

Hälsningar från en soffpotatis!!
  • fairy1
    Diablo skrev 2008-01-25 21:23:41 följande:
    Min hund sover inte i sängen för att hon vågar inte gå upp för trappan Men innan vi flyttade så myste hon i fotänden på sängen. Nu sover hon i soffan i vardagsrummet i stället.
    haha precis vad jag skulle säga om våran,han vågar inte ta sig uppför trappen till vårat sovrum
    Men han får vara i soffan, och så har han en egen bädd med filt
    Precis samma här, innan vi flyttade till tvåplan så fick han mysa i sängen emellanåt, och han passade verkligen på när han trodde att vi inte såg
    Det är inte lätt när det är svårt...
  • Pikaur

Vår lilla apa får inte sova hos oss i sängen pga husses hundallergi (som han inte känner av tack vare detta) och det är inga problem alls Däremot får han ligga på sin filt i soffan, och det trivs både han och vi med. Lite närhet måste man ju ha

• Ch Belair

Det är lite olika det där, ibland sover min sambo på soffan för att han inte vill störa mig när han inte kan sova på natten och då sover vår hund på husses sida jämte mig. Men annars vill han inte sova i vår säng om vi båda ligger där. Han får men han hoppar bara ner.

• södertälje

Jag har en blandras på 45 kg,schäffer bordercollie,svart och lurvig som hårar kopiöst just nu.Så nej han får inte ligga i sängen.

• Fröken Sophia

För att han av princip inte ska det, i sängen sover husse och matte, ingen mer!

Men också för att han fnattar sig, ligger och tuggar och smaskar på saker, snarkar, fiser  och bara är allmänt störig på nätterna.

...you need to be nicer.
  • miggs

vår rottis får inte vara i sovrummet ALLS, dels för att jag vill ha djurfritt nånstans i hemmet och dels för att han fäller så förbenat. Han sover i soffan på nätterna eller i hallen på dan och verkar inte ha problem med det. Han har accepterat att han inte får vara i sovrummet eller i sängen.
    Men jag tycker nog det är mer "fel" att bara låta hunden göra det då och då, som när man själv vill osv... Då blir den nog bara förvirrad och förstår inte alls varför husse eller matte säger ja ena dagen och nej andra.
    Sen är det ju mest för VÅR skulle vi låter hundarna ligga i sängen, dom lider inte av att ligga på en matta på golvet eller i en bädd som är deras egna, det är vi människor som är lite fjompiga av oss och tycker SYND om hundne för att den ska känna sej ensam.... Tror ialf JAG!

• FruMansour
    miggs skrev 2008-01-30 12:46:19 följande:
    vår rottis får inte vara i sovrummet ALLS, dels för att jag vill ha djurfritt nånstans i hemmet och dels för att han fäller så förbenat. Han sover i soffan på nätterna eller i hallen på dan och verkar inte ha problem med det. Han har accepterat att han inte får vara i sovrummet eller i sängen.Men jag tycker nog det är mer "fel" att bara låta hunden göra det då och då, som när man själv vill osv... Då blir den nog bara förvirrad och förstår inte alls varför husse eller matte säger ja ena dagen och nej andra.Sen är det ju mest för VÅR skulle vi låter hundarna ligga i sängen, dom lider inte av att ligga på en matta på golvet eller i en bädd som är deras egna, det är vi människor som är lite fjompiga av oss och tycker SYND om hundne för att den ska känna sej ensam.... Tror ialf JAG!
    Inga problem för hunden att vara uppe i sängen enbart när matte/husse vill. Det hela handlar om att hunden ska be om lov innan han hoppar upp... Precis som han ska be om lov innan han går ut genom dörren....eller innan han ska äta. Har man inte lärt hunden det från den är liten så blir det förstås problem och då kan han såklart bli förvirrad om han bli nedslängd från sängen ena gången men inte den andra.

Men hos oss funkar det iaf så att bara för att dörren tex är öppen så betyder inte det att det är ok att gå ut. Men nästa gång kanske han får gå ut, vilket inte förvirrar honom eftersom han sitter ned och inväntar svar från mig innan han gör det. På samma sätt så kommer han fram till sängen och kollar med mig om det e ok att komma upp. Jag behöver bara säga NEJ så vänder han och går och lägger sig nån annanstans. Hoppar aldrig upp själv utan inväntar att jag ske be honom komma.

Men som sagt. Har man inte lärt hunden "be om lov" från början så blir det förstås svårt. Är ju inte meningen att hunden ska ta för givet att han får vara överallt. Men det är ju så olika på olika hundägare.
    Min förra hund hade nästan inga gränser alls vilket resulterade i en inte så lydig hund rent allmänt heller.
    Han var överallt och kom och gick som han ville jämt.

Det beror ju på vad man som hundägare vill ha :)
  • alvosk

min har en egen kudde i våran säng som han lägger huvudet på och sen med kroppaen under mitt täcke!! han är en pudelblandis så han fäller inte ett skvatt!=)man däremot är han inte i soffan för det är en ljus svindyr tygsoffa så den skulle vara förstörd på tre röda. men man byter ju sängkläder de gör man ju inte i soffan.

Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?