• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • Kaya

Tindra: för att svara på sista frågan först: jag brukar alltid bara använda dinkelmjöl. Fullkornsdinkelmjöl istället för grahamsmjöl, och siktat dinkelmjöl istället för vanligt vetemjöl. Ibland använder jag grahamsmjöl eller "vetemjöl med fullkorn" och sånt också. Jag tycker resultatet blir bra vilket som (men dinkel är naturligtvis dyrare)! Frågan är hur "tungt" bröd man kan acceptera. Om man absolut vill ha "luftigt" bröd måste man använda en viss andel vitt/siktat mjöl (dinkel eller vanligt).

Angående mina grova minibaguetter så kom jag på receptet förra veckan och det är min nya favorit. GOD nötig smak på grund av nötter, frön och kakaopulver, och väldigt bra GI-värde skulle jag tro! Tyvärr kan jag inte säga HUR MYCKET det ska vara av allting, utom att det ska vara ett paket jäst och 5 dl vatten. Resten är "på känn"!

Lös upp ett paket (50 g) jäst i 5 dl ljummet vatten.
    Tillsätt några matskedar rapsolja, nån matsked kakaopulver och en tesked salt.
    Mixa valnötter och russin eller strödadlar (mängd efter smak) så det blir finfördelat, blanda ner.
    Tillsätt grovt rågmjöl, solrosfrön och psylliumfrön (mängd efter smak), så det blir en väldigt lös smet.
    Blanda ner lagom mycket mjöl (dinkel eller vete, bara siktat/vitt eller blandat vitt och fullkorn) så det blir en lagom fast deg.
    Jäs ganska länge, gärna 45 min x 2 (rör ihop degen en gång under jäsningen).
    Baka ut till små baguetter (jag tror det blev ca 20 st).
    Jäs på plåten 30 minuter.
    Grädda i 200 grader ca 10-15 minuter.

Brödet blir GOTT, ganska luftigt men ändå grovt, får den där härligt nötiga smaken, och är vackert också, ljusbrunt pga kakaopulvret. Rekommenderas!

Ha ha jag tror jag bestämde mig precis NU för att fortsätta som vanligt, dvs fortsätta unna mig mjukt bröd eftersom jag ÄLSKAR det så mycket, men hålla mig till rimlig mängd!

K

• kaksmulan

Tindra: Siktat dinkelmjölk kan du byta ut rakt av i allt! Det har jag gjort och det funkar bara fint. Fullkornsdinkelmjölet är lite grövre och brödet blir mörkare av det. Men bakar vi matbröd hemma så tar jag bara sånt mjöl också. Eventuellt måste man ha liiiiiiite mer mjöl än vad som anges i recepten men sånt ser man ju.

Kaya: wow vad du skriver! Det är verkligen härligt att läsa dina inlägg!

6628: 6 km på 60 min tycker jag är ett bra motions-promenadtempo! Man får gå på ganska bra och när jag joggar så joggar jag ungefär så fort (dvs lika fort som jag går en rask promenad). När du inte längre tycker att det är jobbigt eller utmanande att gå så fort på en runda så är det dags att under de första tio-femton minuterna av rundan börja lyfta fötterna lite mer (dvs börja jogga lite). Efter ett tag så kommer du kunna springa hela rundan! Det var så jag gjorde när jag började jogga!

annelie: Jag VET hur det är med stressiga jobb. Jag vill så gärna hinna läsa här också men måste verkligen tjuva till mig lite tid för att kunna göra det. När man helt enkelt inte orkar tjuva, ja, då blir det lite läst och också lite skrivet! Men kämpa på med allt! Det gör jag och kan jag så kan du! Kram till dig tjejen!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kaya

Kaksmulan... tack... dock är det en TRIST anledning till att jag har möjlighet att sitta här och skriva så många/långa inlägg - nämligen att jag FORTFARANDE inte har fått något jobb! Jag vet att ni som jobbar, som Annelie och Kaksmulan just nu, ofta har FÖR MYCKET att göra på jobbet, men jag är ändå såååååå avis på alla som HAR ett jobb! Sen när jag väl får ett arbete kommer jag väl att tänka tillbaka på den här tiden som en otroligt FRI och flexibel period, men just nu kan jag tyvärr inte uppskatta det riktigt... känner mig mest "utanför" och stressad över att inte komma in på arbetsmarknaden. SUCK!

Tillbaka till Platsbanken!

K

• Tindra04

Tack Kaya och kakis!

Tindra 04 - Stolt tvillingmamma till Tuva & Elliot
  • J J

6628: bra jobbat!

Tinra: Jag brukar också blanda en hel del mjölsoter..aldrig att jag använder endast vetemjöl.. om det står t ex 10 dl vetemjöl i ett recept brukar jag byta ut minst hälften till annan sort (t ex fk). Och använder man t ex fk-dinkel så brukar jag ta vetemjöl special istället för vetemjöl, det blir luftigare då.. och nu finns det fk vetemjöl special, supergott till baguetter t ex.. men det är inte så svårt det där med bröd.. det är bara att testa sig fram..och skriv gärna ner när du bakar hur mkt du tog av varje mjölsort.. kan ju även skriva en kommentar om brödet blev torrt eller så..då är det lättare att komma ihåg nästa gång! På min blogg här på fl har jag recept på "snurriga baguetter" som är jättelätta att göra, behöver inte knådas.. det är bara att experimentera med olika mjölsorter, kan säkert lägga till lite solrosfrön/linfrö el dyl..

• MagdaA

Jag tog en vilodag igår. Mådde inte riktigt hundra, kände att kroppen behövde en lugn kväll. Mår mycket bättre idag, dessutom fått sova ganska bra i natt och det gör så stor skillnad på orken!

Håller oss inne idag, -10 grader, iofs inte så farligt, men Alex är så snorig och hostig så han får sova inne, han sover dessutom bättre då.

Blir ett pass på ct´n istället. Tror jag passar på medan han sover så kan jag slappa ivkäll istället

Tina: säger som övriga, byt till dinkel Jag brukar göra pannkaka på dinkel också, men passar på att göra smeten när Micke inte ser, för vet han inte om det så klagar han inte på smaken

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Tindra04

Magda: ha ha vad smart du är!

Tack för alla svar tjejer! Ni är guld värda!

Tindra 04 - Stolt tvillingmamma till Tuva & Elliot
  • Kaya

Fnissar åt vissa karlars misstänksamhet mot "nyttigheter"...

Nu är ju faktiskt dinkelmjöl också vetemjöl, bara en annan sorts vete. Så siktat dinkel är ju inte SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket "nyttigare" än vanligt vetemjöl, och fullkornsdinkel motsvarar ju UNGEFÄR grahamsmjöl. Vad jag förstår har dinkel något bättre GI-värde, men det är inte så himla stor skillnad.

Ur hälso- och viktminskningssynpunkt spelar det nog större roll dels hur stor andel fullkorn man har i sitt bröd (dinkel ELLER vanligt) och dels hur MYCKET bröd man äter, och så naturligtvis vad man lägger PÅ brödet - inte just att man använder dinkelvete.

Eller vad säger ni andra? Nån som har koll på näringsvärde, Gi osv på dinkel resp vanligt vete?

Jag har just kört värsta utrensningen i båda barnens rum. Det BEHÖVDES! En full pappkasse med skräp och en full pappkasse med sånt som ska ner i källarförrådet blev det. Plus att alla böcker nu står fint i bokhyllorna, lillans bilderböcker står i hennes rum och stora killens piratböcker i hans rum, alla kläder ligger antingen i barnens byråer eller i tvättkorgen, osv...
    Nu ska jag dammtorka, dammsuga och torka golv i deras rum också innan lunch + dagishämtning. Minns inte när jag gjorde det sist!!!

Stackars barn! Tur att det sägs att damm och skräp är bra för immunförsvaret...

K

• 6628

Godmorgon!

Kaksmulan: Om man kan prata i telefon samtidigt som man går så, då är man inge anfådd, dags o börja lyfta på fötterna?

Känns i kroppen att man tränade igår, även fast det bara var 20 min.

Har städat på morgonen.

VI HAR SNÖ! plus att det SNÖAR!

• Nillalalala

Hej!

Jag var på gymmet igår, körde konditionsmaskinerna, det var riktigt skönt att bli lite svettig. Men, jag tror att det blir promenader nu fram till "due date" Fick lite sammandragningar när jag cyklade och bebisen blev lite vild men jag läste att det kunde bero på att cirkulationen i moderkakan blir högre och bebisen får mer syre.

Tindra: Kollade på dina bilder igår, men glömde att fråga vad den läckra tapeten med rosa blommor heter, blev lite sugen på att ha några våder av den i mitt "pyssel-rum" eller i gästrummet.
    Sen så måste jag säga vilka härliga bilder som du hade i hall och sovrum Mysigt!

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger