• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • zynk

Hej igen! Åter med lite mer energi efter social samvaro och sushi .

Pess skrev 2008-02-26 15:40:44 följande:
    Sorry Idis.....Kan inte hjälpa för L blev likadan....Hon var en mästersoverska mellan 2-5 månader....Sov HELA långa nätter utan uppvak...Sedan blev hon som din T och nätterna är fortfarande lite "stökiga" Det enda som funkar här numera är samsovning, något vi inte gjorde i början....Hon börjar natten i egen säng från ca 20.....Omkring midnatt vaknar hon första gången och ammas...Sedan är det vår säng som gäller med ett antal uppvak...Men jag tror de behöver det i denna ålder....Separationsfasen. Kan det inte vara det som är på intågande för T? Att hon behöver kolla att du är kvar?
    Idis 76 skrev 2008-02-26 15:16:11 följande:
    Nu behöver jag hjälp tjejer!T har blivit sååå dålig på att sova på nätterna, har inte fått många timmars sömn dom senaste nätterna, fattarinte vad hon har börjat med.Så här ser vår kväll/natt/morgon ut.....Hon somnar hos oss i soffan mellan 20-21 och ikväll ska jag försöka att få henne att somna i sängen och inte hos oss, kan ju vara en bra början. Sen sover hon bra i ca: 3 timmar, vi kanske ger henne nappen någon gång bara. Efter 3 timmar så börjar det, hon skriker så fort nappen åker ur och jag hoppar upp, hinner tysta henne och hon somnar om, jag lägger mig och ligger i max 10 minuter och sen är det samma visa tills vi ger upp och tar henne till sängen. Detta brukar funka men inte fullt så bra. Hon vaknar fortfarande flera gånger, det går hyffsat bra om hon får sova själv med mig i en annan säng. Idag så gav jag upp när klockan var 4.30.Hon sov bara två gånger på dagen igår och då var det bara 30 min styck och hon somnade närmare 21 så hon borde varit skit trött...Vissa gånger slutar hon bara att skrika om hon får amma och det kan räcka med 1 min...Har ni några bra råd för jag är så trött att jag orkar inte med mer såna här nätter.
    Jag säger samma som Pess, här verkar det gå åt samma håll . Det ska ju vara bra att de somnar i egen säng - men än så länge har vi inte fixat det.
    Annars är väl Malla nu trådens sov-mästare?! Eller snarare sov- OCH matproffs .
    Man ska ju orka att vara konsekvent. Det sägs ju att barn lär sig nya rutiner fort (och att det ofta tar tre nätter om man kör nån slags sömnkur).
    Lycka till med ikväll - och som sagt ge inte upp - håll ut !

Mirren Nä det är väl inte många som lever upp till mälarhöjdsidealet (eller vilket annat förorts-ideal som helst ). Strongt att du kom iväg till ÖF trots sömnbristen! Det låter som att du har det jobbigt! Kan du inte dra ner på arbetet? Om jag fattat det rätt tar väl ingen av er ut fp nu då? Kanske c kan vara hemma eftersom du jobbar? äsch man ska ju inte komma med råd som ingen bett om - sorry. hur som helst - stor kram och skickar över styrka!
  • Mirren

Zynk, du har helt rätt vännen. Visst är det jobbet som spökar - jag har handledning på torsdag och dead-line idag - så det var därför jag inte sov så mycket. Kommer ni ihåg att jag berättade att C bett att få ta föräldraledigt i mars (bett och inte begärt eftersom han var för sent ute). Han har blivit beviljad detta, så den 8 mars kommer han att vara pappa på heltid. (Peppar, peppar). Men jag har inte vågat säga det högt för jag tror inte på det förrän det händer. Om jag har räknat rätt har vi hittills tagit ut en och en halv månad föräldraledigt sedan Casimir föddes, så det är verkligen dags nu!

• Pess
    Mirren skrev 2008-02-26 16:22:58 följande:
    Pess: Nästa gång du är i mina trakter kan du väl slå mig en signal så kan vi promenera tillsammans! Det finns ett annat bra fik som jag verkligen kan rekommendera "Nästan Hemma".
    Det lovar jag.....Lovisa var (är) ju krasslig så i söndags satt vi mest och HOPPADES att hon inte skulle vakna och börja hosta på fiket Men det klarade sig...
  • Pess

Det där med att somna i egen säng eller ej skiter jag fullständigt i....Jag lyssnar TROGET på Louise Hallin som förordar att man ska följa sitt barn (för då får man mest harmonsika ungar ) Det är ju inte för evigt de vill slagga hos morsan precis...Och dessutom har jag _hört_ att de ungar som får sova fritt i föräldrarnas säng är de som slutar först med det...De som INTE får gör det så längre så fort de kan ta sig dit själv (men det har jag alltså bara _hört_ )

Så här samsovs det och ammas fritt på nätterna....

• zynk
    Pess skrev 2008-02-26 16:34:05 följande:
    Det där med att somna i egen säng eller ej skiter jag fullständigt i....Jag lyssnar TROGET på Louise Hallin som förordar att man ska följa sitt barn (för då får man mest harmonsika ungar ) Det är ju inte för evigt de vill slagga hos morsan precis...Och dessutom har jag _hört_ att de ungar som får sova fritt i föräldrarnas säng är de som slutar först med det...De som INTE får gör det så längre så fort de kan ta sig dit själv (men det har jag alltså bara _hört_ )Så här samsovs det och ammas fritt på nätterna....
    Å va skönt att få höra det! Ibland känns det som att låter man barnet sova hos sig nu så förstör man deras sömnrutiner för hela livet...
    Fast jag sover förstås sämre med Alva bredvid. Det är jättemysigt på morgonen att hon kommer över till oss men vid midnatt vill jag ha lite mer space... Men det är klart det är en kort tid och jag tror inte heller att A vill sova med morsan (o farsan) hela livet.
  • Idis 76

Pess: Känner så jag oxå, om T mår bra av att sova hos mig och somna i soffan så är det det som hon har fått gjort, var bara rädd för att det var fel

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • jamis

Min lillebror sov hos våra föräldrar tills han var tonåring (Fast inte när båda föräldrarna sov där).

• Pess
    jamis skrev 2008-02-26 17:29:06 följande:
    Min lillebror sov hos våra föräldrar tills han var tonåring (Fast inte när båda föräldrarna sov där).
    Då kanske han var en sån som ville men inte fick sova där när han var pytte
  • Mirren

Pess: Jag håller helt med dig! Det är egentligen inte hur jag ska förhålla mig till Casimir som jag är osäker på (jag anpassar mig, vi samsover och ammar fritt) utan bara att jag blir så olycklig när han inte är glad. Han skriker inte utan "klagar" vilket gör mig ledsen - jag vill ju mer än något annat att han ska vara lycklig. Men, men - nu har han sovit en lång stund och jag har dragit slutsatsen att han (precis som jag) varit trött idag. Så nu känner jag mig bättre igen.

Dessutom så har C börjat sova på sida och med jämna mellanrum så klappar han mig på kinden och gräver in händerna i håret. Härligt!

Kan berätta (som kuriosa) att min mamma blev slagen när hon gick till sina föräldrars säng en gång när hon var liten. Hon kan inte varit mer än några år gammal då, men kommer fortfarande ihåg det. Hon gick aldrig dit mer - men var väldigt mörkrädd.

Svar på tråden visparnas tråd # 6