• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • MallaMojs

jam - det är ju upp till er... Om du känner dig säker med det - rekommendationen grundar sig väl på utifall att man skulle rulla på knodden. Pappa Mm hade lite svårt för det där i början, man är ju van att sova som man vill...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Ma Lu

De där "reglerna" för samsovning kom för ett par år sedan - ungeför när jag var gravid sist om jag inte har fel. Då var det någon som sade att anledningen till att det då kom så strikta order om att barnen skulle ha egen säng osv var att folk hade sina småbarn i såängen när de sov berusade och då har man inte kvar försiktigheten som man annars har också när man sover som nybliven förälder. Sen ska ju inte barnet bli för varmt heller men det verkar ju inte var nåt problem med t.ex. liten A

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • jamis

Malla: Ja, jag tror inte det är nån risk att jag rullar på honom... får se om man kan lägga dit en handduk när han somnat bredvid mig.
    Tack

Nu har min man vart och köpt en skötväska, hittat på blocket, och på vägen hem ska han köpa med sig två latte från vårt favvoställe Mums! Sen blir det bvc och promenad till prisxtra

• MallaMojs

Vi hade inte vårt täcke på barnen, utan de hade en varsin filt istället, men även de var ju smååå så ingen eg risk för överhettning. Jag hade dock mycket svårt sen när de inte längre sov där - drömde mardrömmar och letade efter barnen när jag vaknade, trots att jag eg visste att de låg i vagnen i hallen (det kan ni ju testa också - kanske vill han sova i vagnen?) - men det viktigaste är ju att han sover!!

• jamis

Malla: precis! Han älskar att sova i vagnen när den rör på sig, sen vaknar han. De säger ju oxå att vagnen är för tät att sova i så man ska inte låta de sova i de långa stunder. Man kan ju bli galen på alla regler!

Vi har oxå en egen filt för A när han sover bredvid oss.

Malu: Nej, för varm är nog ingen risk att han blir, bara om han hamnade under mitt duntäcke, men det försöker jag verkligen se till att han inte gör! Och alkohol är det ingen fara med i det här hushållet

• Joyce

vi samsover också! han sover inte annars. för det mesta så lägger vi en rullad handduk/filt på sidorna om honom plus att han har egen filt, en sval gallerfilt, eftersom han är väldigt varm. ibland går han inte med på det och då blir det till att sova tätt tätt eller på armen. då brukar jag sova i en tjockare tröja för att slippa ha täcke på mig. vi övar lite på dagtid med spjälsängen men det går väl sisådär...

• MallaMojs

Vi samsov första månaderna (ja, när de släppt ut från neo ) och sedan sov de i vagnen i säkert en månad... Hmm, jag har visst struntat i alla rekommandetioner

• Joyce

har haft lite ångest för att vi inte gjort enligt rekommenadationenrna men mest verkar det bekymmra släkten. Nästan alla har åsikter om det och frågar varje gång de ringer om han sover i egen säng. Fast jag tror mest att det är en oro för oss, att vi skulle sova sämre eller så är det nån gammal föreställning om att vi skämmer bort honom och att han borde lära sig... Blir galen på dessa åsikter, som att man kan skämma bort en 6 v bebis?! som att nu är det kört och att han kommer att bli ond och bara kräva saker och ta och ta.

• MallaMojs

Jag var också lite orolig i början att jag skämde bort dom, men jag tror, som du Joyce, att det inte går. Man gör ju allt för att de ska ha så bra som möjligt!!

• Ma Lu

Ojojoj... vilka bekymmer folk har: först vet de precis hur man ska lösa barnlöshetsproblemet och när man sedan efter gråt, tandagnisslan, blod, svett och tårar fått sin knodd så vet de minsann hur man ska ta hand om den också! Vilken tur!!! *morr*

Så vagnen är för tät och så blir spädbarn bortskämda... jaja. Små bebisar vill sova trångt så vagnen är väl utmärkt! Om man nojar för att det ska bli för tätt får man kanske fälla ner suffletten och lägga en tunn tygtrasa vid huvet så det blir ombonat istället. Sen om barnen är två år och aldrig sovit någon annanstans än i föräldrarnas säng kanske man kan fundera, men jag har faktiskt en kollega vars fyraåring sover på hennes arm varje natt. Så det så. Om hon orkar ha det så är det väl upp till henne!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
Svar på tråden visparnas tråd # 6