• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Pess

Jam.....Jag hade samma problem som du....Det mest effektiva sättet att öka produktionen är att amma det berörda bröstet 2 gånger....Eller båda brösten 2 gånger....Om det är vänstra du har mindre i så börja med det, ta sedan det högra och avsluta med vänstra igen. VARJE gång. Vll du öka på båda så är det höger, vänster höger IGEN och vänster IGEN (eller vice versa)

Jag och ffa L orkade inte amma "4" bröst varje gång så jag ammade båda och pumpade båda pang på efteråt.....Tog en jäkla tid, men efter några dagar var produktionen uppe och jag slutade helt med ersättning.

• jamis

Åååh tack Pess! Du uppmuntrar mig verkligen! Nu har jag ammat det högra (fd infekterade), sen det vänstra och sen pumpat det högra. Men ska nog amma båda kanske istället för att pumpa? Och sen ge A ersättning. Gav du ersättning även när du ammade och pumpade ur? Hur länge fick L ligga vid bröstet när du ammade? Jag har ju fått riktiga tidsbegränsade direktiv...

• Pess

Jam, jag ammade så länge som L sög aktivt....Det kunde vara lite olika från gång till gång. Men ca 10 min. Det kan vara idé att köra  samma procedur på båda så att du inte riskerar öka det ena och samtidigt minska det andra

Jag gav L lite ersättning precis i början....fick sällan ut så mycket när jag pumpade....ffa inte efter amning. Men sedan började jag väga L ofta (1 gång/veckan) för att få bekräfelse på att amningen räckte....Det jag fick ut när jag pumpade gav jag såklart i första hand.

• jamis

Pess, ok. Vi får se hur vi gör... får testa och se. Vi ska ju ge ersättning efter amningen och det kan ju vara bra så att A får äta sig mätt på bröstmjölk först.

Det är klart att man inte vill få ett bauta.bröst och ett mini För så ser det ut just nu hos mig Ska försöka ändra på det!

Jag får heller inte ut nånting nästan när jag pumpar... och det är så lite så det känns inte värt att ge.

• jamis

Vi ska oxå bara ge ersättning under em för på fm och natten är A lugn och äter bra

• Pess

Jam, ja, det är en svår avvägning. För om man ger för mycket ersättning orkar ju barnet inte suga tillräckligt så att produktionen verkligen ökar. Försök våga lita på sin amning..... Men det är svårt. Väg honom ofta istället

• Joyce

jam: Usch vad jobbigt du har det! Men bra att Pess kommer med så bra råd! Hoppas det löser sig

Håller med att det är många känslor kring ammning, man vill ju så gärna att det ska funka. När E började skrika så mycket vid bröstet hade jag några riktigt jobbiga kvällar med många tårar. Man känner sig så otillräcklig Trodde verkligen inte innan att jag skulle reagera så starkt på just ammningen men så är det. Här är ammningen inte den mysstund som många beskriver det som (bara ibland på natten eller fm) mer som en brottningsstund med en bökande och skrikande griskulting.

• MallaMojs

Jag var ju rätt så förberedd på att inte helamma - många som sa att det inte funkar med tvillingar, eller snarare att man inte orkar... Men jag ville ju försöka, men också här var det många många tårar och ont i nacken (satt väl å spände mig). När vi var på neo så skulle vi även väga före och efter amning vilket oftast resulterade i antingen skrikande eller att Cornelia kräktes upp varenda droppe.

När vi kom hem så kände jag nästan direkt att jag inte kommer palla. Som rut var så funkade pumpningen och de åt min mat lite mer än en månad...sen la jag ner. Det var efter en helg, med NOLL sömn för mig och massa skrik från kidsen

Hmm, det här blev ju inte alls något glatt inlägg. Men, iaf så tror jag att hade jag fått mer pepp och hjälp så hade det gått bättre - hemsjuksköterskan sa redan tidigt att det brukar aldrig gå.

Hoppas att det löser sig för dig, jam Å att det snart blir myyys jämt för Joyce och E

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Kerpet1

Åh! Jättekramar till dig Jam! Va jobbigt du verkar ha det, inte så kul förstår jag. Det är så himmla mycket känslor kring ammning, såna som man aldrig kan föreställa sig innan som Joyce säger. Jag hade mottot "funkar det så funkar det" ungefär innan, men sen så blev jag galen om nån nämde nått negativt om min ammning och mjölkproduktion! vid tre månader så var jag jätterädd att det skulle sina och började känna ångest för att nån gång sluta, men nu känns det ändå ok när Petter själv valt att inte vilja ha mer och jag iaf gav honom bröstmjölk i 6 mån.
    Pess skrev tidigare nån gång att en dags ammning är bättre än ingen alls, försök tänk så! Du ammar ju mycket och vissa barn behöver mycket i början! Följ Pess råd, hon är en klok kvinna, våran Pess!!!!
    Jättekramar igen!

• Kerpet1

Kramar till dig oxå Joyce! Du verkar ju oxå kämpa med amningen! Inte lätt att ha en liten boxare!

Här hemma har P somnat för en timme sen och Mr P har åkt till landet, lite trist faktiskt... helgerna blir så långa när han inte är hemma! Kändes inget kul idag...

Petter äter annars bra nu av min hemma lagade mat... vilket gör mig stolt! Idag har vi testat potatis och ärtpuré, rolig färg blev det oxå! Känns roligt att göra egen barnmat nu när han äter!
    Har handlat hem en massa roliga saker som ska testas, Känns som jag skulle vilja att han äter 8 ggr per dag så man kan pröva en massa olika!!!

kram

Svar på tråden visparnas tråd # 6