• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Pess

Duktig Petter ju

Här provade vi min hemlagade (ekologiska) spagetti med köttfärsås....Omsorgsfullt lagad enbart till L......Spott och spe.....och ulk Sedan slukade hon en hel STOR burk köpt puré.....

VA FAAAAAAN

• Ma Lu

Jag ser att amningsakuten ryckt in till jams hjälp Tänk så bra att vi har ett eget äkta proffs härinne och sen en hel drös självutbildade proffs också

Jag har en god vän hemma på "bondlandet" som inte kunnat amma alls helt enkelt pga att hon aldrig fick någon mjölk. Själv verkar hon ha kommit över det rätt bra och insett att ibalnd funkar det inte och huvudsaken att unge får mat, men alla de här självutnämnda förståsigpåarna ni vet - de är inte precis mindre påflugna i ett äkta gammalt bondesamhälle - de har minsann vetat att hon itne är nåogn bra och riktig mamma som inte ammat! Stackars hon!

Har precis vaknat efter att ha sovit på soffan i ca 2,5 h! Vissreligen har jag inte sovit i ett kör utan i etapper - men ändå. Undrar vad jag ska göra inatt?!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • zynk

Kväll!

Oj nu har jag att läsa igen!

Jam/Joyce: " Trodde verkligen inte innan att jag skulle reagera så starkt på just ammningen men så är det. " Det låter som nåt jag brukar säga. Jag hade ju innan tänkt att "jag kommer inte kämpa i onödan utan strular det så ger jag ersättning". Men OJ va jag ville få det att funka. Och nu är jag glad att jag inte gav upp.
    Jam Min A fick ligga vid bröstet nästan hela tiden kändes det som i början. Trubblet var att hon gärna somnade innan hon ätit tillräckligt. Så när hon vaknade blev hon ju hungrig nästan direkt. Jag gav ersättning efter amning (som mest ca tre ggr dagl då hon var ca 1-2mån). Detta för att hon aldrig blev nöjd annars och för att jag inte pallade att hon jämt skulle vara vid bröstet. Så småningom kunde jag minska på ersättningen (och detta utan att pumpa annat än ibland på kvällen).
    Oj nu är jag där igen. Känns som om jag skulle kunna snacka om min amning hur mycket som helst. Det var en STOR grej. Och nu lär det bli en stor grej att sluta - snyft...

• Pess

Jag vill inte heller sluta Jobbar mentalt på det hela Träffande min bm idag som även arbetar på amn.mott.....Vi pratade just om denna "ångest" och jag HOPPAS att L en dag helt enkelt ratar bröstet...Så slipper jag ta beslutet Fast en av hennes döttrar ville inte amma längre när hon var 8 mån...och då kände hon sig bortvald Det blir ALDRIG bra tror jag

Fast nu har jag ammat i 7 månader......Varje dag nu är enbart en bonus....Men jag HOPPAS L fortsätter tills ettårsåldern iaf.....

• zynk
    Pess Skitunge som inte gillar din ekologiska spagetti (föreställde mig hur du odlat veten själv, malt ditt mjöl och gjort egen pasta - tänkte inte så långt som hur du gjorde den ekologiska köttfärsen - ja, jag är trött )

Oj vi har hyrt en film som inte är action så nu måste jag nog titta (och inte fl-a samtidigt).

Ses senare
  • Pess

Dessutom FINNS det ekologisk pasta på coop

(Fast det var inte den jag använde )

• Ma Lu

Jaaa-a, vad är det MED ungarna som inte vill ha mammas mat?! Ni får helt enkelt påminna dem om det här sen när de pluggar och vill komma hem och bli servade på helgerna - dög det inte då så blire inget nu

Nu var det ju ungefär där amningen ska börja som det tog bittert slut för mig förra gången så jag längtar verkligen. När vi höll på med ivf och adoptionsplaner var det just att gå miste om amningen som var ritkigt smärtsamt vid tanken på att välja adoption - särskilt som det redan kom så nära då brösten växte och det började läcka mjölk i duschen mot slutet sist. Sen funkade pillren jag fick efter förlossningen tack och lov så jag slapp ha rinnande bröst och amningsinlägg som jag vet att en del får dras med om pillren inte funkar. Men råmjölk i droppar hade jag ännu i somras! Nu dock inte en droppe...

Sisådärja, nu passar det visst mina luddiga surrogatbebisar att komma in och hålla matte sällskap också. Den svarta katten var i slagsmål i förmiddags och kom in med ett par utstående tåtar i pälsen ett tag efter att matte skrämt iväg den elaka katten men det verkar inte vara någon fara. Hon är nämligen väldigt sjåpig så det märks tydligt på henne om hon fått ett sår som måste putsas Den andra däremot kom en gång hem med en annan katts klo inborrad i huvet utan att säga ett pip vare sig innan eller när jag tog bort den

Undrar om det kommer nåt vettigt på tv innan Sliding doors börjar vid midnatt *gäsp*!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Kerpet1

Medhåller Zynk! Vad är det för fel på L???????????????
    En eloge till dig Pess som ändå gör dig till och försöker, fast så får ju L god Mamma-mjölk oxå...
    Jag bävar för vad Petter ska tycka om min mat när vi går över från grönsakspurér och ska ha i lite kött och fisk...
    Nu när jag slutat amma så är detta min nya prestige-grej, att jag ska laga god och nyttig mat som Petter bara ska älska!!!!

kram

• MallaMojs

Här är det hårt liv - äter de inte så får de ingen efterrätt Haha... Kidding! Jag tycker om å laga mat men är nog inte skickligare än någon annan men jag har haft tur. Idag åt de laxpasta med dill, paprika, broccoli och lök

Nähä, ögonen går i kors...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Pess

Grejen är att min mat inte blir lika släääääät (och lättsvald ) som köpe-burkarna.... När det är kött inblandat kan man ju mixa ihjäl sig och det blir ändå grynigt.....Men jag kan ändå tycka att det är dax för lilla damen att börja äta lite bitar nu

Hårda bud.....

Svar på tråden visparnas tråd # 6