• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • Femininum
    skogsmor skrev 2008-04-03 23:24:39 följande:
    Jag lämmnade blod o plastma då jag bodde i Östersund en vända men så flytta jag tillbaka till Göteborg o då får jag helt plötsligt inte lämmna då jag inte är över 160 cm. Vikten klarar jag och har visat papper på att jag givit tidigare men blivit nekad 3 ggr så jag förnedrar inte mig själv igen. Ongen har heller kunnat förklara varför jag inte får lämna pga längden, jag är 157-158 cm
    Att du inte får beror troligen på att du har för liten kroppsvolym. Är du kort måste du väga betydligt mer än 50 kg för att ha en tillräckligt stor blodvolym i kroppen.
  • Torelia

Jag har varit blodgivare sen jag var 18 år men blev utkastad för några år sen pga för dåliga järnvärden, trots att jag äter järntabletter. Jag är 0-.

Min mamma (även hon 0-) har varit blodgivare i över 30 år men var tvungen att sluta för att hon började äta blodtrycksmedicin. Hon ser lite ut som en knarkare i armvecken med alla ärr.

• Psyke

Jag har varit blodgivare och det kändes väldigt bra att kunna hjälpa andra som behöver hjälp. Nu får jag inte lämna längre då mina blodvärden är lite för låga. Jag mår bra och hoppas att blodvärderna går upp lite så att man kan bidra igen.

• mia1980

Jag har lämnat i olika perioder i mitt liv, men där i mellan har jag själv valt att pausa pga olika hälsoproblem. Men det känns bra att ge blod då det är ett så enkelt sätt att hjälpa andra.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Ståaldrigstill

Har givit tidigare men kom liksom av mig när jag blev gravid första gången för 4 år sen och har inte kommit igång igen mellan barnen. Ska ta itu med det när jag slutat amma den här gången.

• NinnaW

Jag lämnar. Men just nu får jag inte på 6 mpnader pga tattuering.

• Omorfia
    partouze skrev 2011-11-26 01:59:02 följande:
    Är 0 positiv något som är bra som blodgivare? Läste att de inte va så eftertraktat någonstans i tråden?
    0+ och A+ är Sveriges vanligaste blodgrupper så det är absolut bra att lämna. Man undviker att ge 0- i onödan, man strävar efter att alla ska få sin egen blodgrupp vid en transfusion.

Jag är 0+ men ger inte blod. Gjorde det några gånger när jag varit i Sverige tillräckligt länge (får inte om man nyligen har varit utomlands på ngt exotiskt ställe) och inte piercat/tatuerat mig på länge. Blev nekad att lämna fler gånger eftersom mitt blodvärde sjönk som en sten efter varje givning. Ligger naturligt mellan 115-120 i Hb och tänker inte  äta järntabletter om jag inte behöver dem.
  • Uffesson

Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men den puffades ju igång igen 2011 så jag kan väl säga några ord nu. :)

Jag funderar på att ge blod efter det att jag ammat klart pojken som nu ligger i magen (alternativt kanske vänta några år och gå igenom småbarnsåren först. ;)) 

Däremot så vet jag faktiskt inte om de vill ha mitt blod! Blöder väldigt mycket då jag väl blöder (kvinnorna ifrån mammas sida har så också) och så har jag astma, eksem och en hel del allergier. Någon som vet om detta är ett hinder? 

• Afasi
    Uffesson skrev 2013-03-06 22:39:41 följande:
    Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men den puffades ju igång igen 2011 så jag kan väl säga några ord nu. :)

Jag funderar på att ge blod efter det att jag ammat klart pojken som nu ligger i magen (alternativt kanske vänta några år och gå igenom småbarnsåren först. ;)) 

Däremot så vet jag faktiskt inte om de vill ha mitt blod! Blöder väldigt mycket då jag väl blöder (kvinnorna ifrån mammas sida har så också) och så har jag astma, eksem och en hel del allergier. Någon som vet om detta är ett hinder? 
    geblod.nu kan du gå in och kika vad som gäller för blodgivning Skrattande Det enda jag vet är att du kan lämna blod när du ammar. Lika lång tid som graviditeten varat, lika länge ska du avstå från att lämna blod men sen är det fritt fram. Du kan alltid ringa och fråga dom.

Jag bestämde mig hux flux för att lämna blod. Jag och några till ur klassen på gymnasiet åkte samtidigt och stöttade varandra då vissa var nålrädda. Vissa fick lämna medan andra inte fick av olika anledningar. Lagom till min första donation fick jag reda på att jag var gravid och fick därför inte lämna på ett tag. Nu har jag lämnat blod 2 gånger och tänker fortsätta så länge jag får.
    Jag älskar känslan av att veta att en så liten handling kan göra så stor skillnad för en annan människa så för mig är det ingen tvekan om saken. Två av mina syskon har också lämnat blod. Att lämna blod har öppnat ögonen på mig och fått mig att förstå att jag kan hjälpa människor på många fler sätt än vad jag tidigare tänkt på.
Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?