Uffesson skrev 2013-03-06 22:39:41 följande:
Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men den puffades ju igång igen 2011 så jag kan väl säga några ord nu. :)
Jag funderar på att ge blod efter det att jag ammat klart pojken som nu ligger i magen (alternativt kanske vänta några år och gå igenom småbarnsåren först. ;))
Däremot så vet jag faktiskt inte om de vill ha mitt blod! Blöder väldigt mycket då jag väl blöder (kvinnorna ifrån mammas sida har så också) och så har jag astma, eksem och en hel del allergier. Någon som vet om detta är ett hinder?
på
geblod.nu kan du gå in och kika vad som gäller för blodgivning

Det enda jag vet är att du kan lämna blod när du ammar. Lika lång tid som graviditeten varat, lika länge ska du avstå från att lämna blod men sen är det fritt fram. Du kan alltid ringa och fråga dom.
Jag bestämde mig hux flux för att lämna blod. Jag och några till ur klassen på gymnasiet åkte samtidigt och stöttade varandra då vissa var nålrädda. Vissa fick lämna medan andra inte fick av olika anledningar. Lagom till min första donation fick jag reda på att jag var gravid och fick därför inte lämna på ett tag. Nu har jag lämnat blod 2 gånger och tänker fortsätta så länge jag får.
Jag älskar känslan av att veta att en så liten handling kan göra så stor skillnad för en annan människa så för mig är det ingen tvekan om saken. Två av mina syskon har också lämnat blod. Att lämna blod har öppnat ögonen på mig och fått mig att förstå att jag kan hjälpa människor på många fler sätt än vad jag tidigare tänkt på.