• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • Kimona

Kag är inte nålrädd, men jag får skitont av venprover och blir näst intill svimfärdig av känslan. Är dessutom otroligt svårstucken, så därför lämnar jag inte blod.

• 2013

Av den enda anledningen att jag är så otroligt svårstucken att det helt enkelt inte går.

Däremot har jag donerat benmärg till forskning och skulle det vara så att jag dör i förtid så vill jag att mina organ ska doneras.

• Dragonfly

Jag skulle gärna ge blod om jag hade fått.

• elyse

Innan mina värden på B12 och järn är tokstabila så har jag inga planer på att börja lämna blod. Annars tycker jag absolut om tanken på att donera blod!

• Signa tur

Önskar verkligen att jag kunde lämna blod. Är tyvärr alldeles för rädd för nålar så ådrorna rullar iväg när jag ska stickas.

Vill tacka alla som lämnar blod! Både min mamma och min son har varit i behov av blod och nu har jag chansen att tacka alla vänliga själar, ni är hjältar!

• linnéa001

Jag var blodgivare tills jag fick epilepsi, sedan dess får jag inte ge. Väldigt tråkigt tycker jag för jag var en idealisk blodgivare. Jättebra kärl, inte det minsta rädd, bra värden. Ligger väl på gränsen när det gäller vikt och är precis under 160, men ingen som kommenterat det någonsin. 

Är man frisk och få ge tycker jag faktiskt att det är ens medborgerliga plikt. Kan förstå om man har nål- och sprutskräck (egentligen förstår jag inte hur man kan vara rädd för det, men jag kan förstå att en sådan skräck hindrar en från att lämna blod), men då är det faktiskt dags att försöka komma över det på något vis, för sin egen och andras skull.  

• Uffesson
    Afasi skrev 2013-04-09 10:14:26 följande:
    geblod.nu kan du gå in och kika vad som gäller för blodgivning Skrattande Det enda jag vet är att du kan lämna blod när du ammar. Lika lång tid som graviditeten varat, lika länge ska du avstå från att lämna blod men sen är det fritt fram. Du kan alltid ringa och fråga dom.

Jag bestämde mig hux flux för att lämna blod. Jag och några till ur klassen på gymnasiet åkte samtidigt och stöttade varandra då vissa var nålrädda. Vissa fick lämna medan andra inte fick av olika anledningar. Lagom till min första donation fick jag reda på att jag var gravid och fick därför inte lämna på ett tag. Nu har jag lämnat blod 2 gånger och tänker fortsätta så länge jag får.
    Jag älskar känslan av att veta att en så liten handling kan göra så stor skillnad för en annan människa så för mig är det ingen tvekan om saken. Två av mina syskon har också lämnat blod. Att lämna blod har öppnat ögonen på mig och fått mig att förstå att jag kan hjälpa människor på många fler sätt än vad jag tidigare tänkt på.
    Står att jag ska rådgöra med dem angående allergier så då får jag väl göra det efter att jag väntat de månader jag måste vänta efter graviditeten.

Kanske väntar lite extra då jag fått för mig att man blir väldigt trött av att lämna blod. 
  • annaba

Får inte även om jag vill. Bedömningen de gånger jag ansökt om att få lämna är att jag bör avstå på grund av en del kroniska sjukdomar som i några fall också är autoimmuna - sannolikt en kombination av att man tycker att belastningen på kroppen blir för stor och att jag tar en del mediciner kontinuerligt.

• Ragnar

Hade lämnat blod om jag fått. Har väldigt lågt Hb och järnbrist och väldigt lågt blodtryck. Är inte det minnsta rädd för nålar, har väldigt tydliga kärl, inga sjukdomar eller allergier. Så hade jag bara haft bättre blodvärden hade jag lämnat blod utan att tveka.

• Dr Mupp

De vill inte ha mitt blod. Senaste järnvärdet var på 4 (ref 9-34)

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Afasi
    Uffesson skrev 2013-04-29 13:45:16 följande:
    Står att jag ska rådgöra med dem angående allergier så då får jag väl göra det efter att jag väntat de månader jag måste vänta efter graviditeten.

Kanske väntar lite extra då jag fått för mig att man blir väldigt trött av att lämna blod. 
    OkejGlad Det varierar nog från person till person om man blir trött. Jag har inte direkt upplevt någon trötthet men man bör inte göra vissa saker efter blodgivning, typ träna hårt. Sen får man järntabletter ocksåGlad
  • FjärilVingad73

Får inte lämna just nu då jag har gjort tatueringar och har bytt sexuell partner.

• Interim
    FjärilVingad73 skrev 2013-04-30 09:04:08 följande:
    Får inte lämna just nu då jag har gjort tatueringar och har bytt sexuell partner.

Bytt sexuell partner igen? Tror knappast du nånsin fått ge blod
  • straw2008

Svårstucken extremt nålrädd. Annars ABSOLUT !! Har i alla fall fyllt i donationskortet.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?