• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • Solo 82

Jag har själv astma men äter inte medicin mot det.
    Självklart beror det på svårighetsgraden på astman så att att säga som avgör en blodgivning.
    Man kan alltid göra en förfrågan och bli undersökt...

Här e frågor med svar från blodcentralen.

Kan jag bli blodgivare om jag är astmatiker och tar medicin regelbundet? Pulmicort och Serevent tar jag dagligen och Ventoline vid behov.

Svar: När det gäller astma utgör det hinder för blodgivning om sjukdomen är svår, t.ex. om det krävs tablettbehandling med kortison eller om man har astmaattacker flera gånger per vecka. I annat fall kan blodgivning tillåtas.

Jag har astma och allergi. Tar bara medicin vid enstaka tillfällen. Kan jag ge blod?

Svar: Lätt astma eller allergi hindrar inte blodgivning. Du kan ge blod om du är symtomfri eller har endast lätta symtom. De flesta läkemedel mot astma är godkända men rådgör alltid med din blodcentral om just din medicin kan accepteras vid blodgivning.

Jag vill jätte gärna bli blodgivare, men jag undrar om jag får bli det även fast jag är astmatiker? Jag tar ca 1200 mikrogram kortison varje dag. Är det något som hindrar mig från att ge blod?

Svar: Om astmasjukdomen inte är svår (med svår menas att sjukdomen kräver tablettbehandling med kortison eller att man får astmaattacker flera gånger per vecka) så utgör den ej hinder för att bli blodgivare.

• HannaHYLK

Min pappa dog i en obotlig sjukdom för fem år sen. Han var blodgivare och är numera min idol. För ett år sen satt jag och tänkte på honom och beslutade mig för att bli blodgivare. Anmälde mig på internet, men har inte blivit kallad för att lämna blod - mycket märkligt. Nu är jag gravid, så när jag har slutat med det får jag väl anmäla mig på nytt.

Organdonator har jag däremot anmält mig för att vara sedan många år tillbaka... Också med pappa i tankarna tror jag.

• Solo 82

Kan ju vara bra med ett personligt besök då de tittar på dina kärl och tar massa tester och bedömmer om du kan lämna blod.

En intresseanmälan på internet säger inte så mycket om dina kärl eller blodvärden! =)

• Liten Karin

Jag har lämnat blod i 7 år och det känns jättebra! Har vener som gör sköterskorna alldeles lyckliga och har aldrig varit rädd för nålar eller blod så jag antar att jag är lyckligt lottad =) När jag lämnade första gången upptäckte de att jag har Hemokromatos, en genförändring som gör att min kropp tar upp mer järn än vad som är bra (absolut inget farligt). Bästa sättet att bli av med lite är lämna blod, så för mig är det en win-win situation!

• Spicy woman

Jag röker och därför vill jag inte ge blod.

• HannaHYLK

Solo 82 skrev 2008-03-09 14:43:08 följande:

Kan ju vara bra med ett personligt besök då de tittar på dina kärl och tar massa tester och bedömmer om du kan lämna blod.En intresseanmälan på internet säger inte så mycket om dina kärl eller blodvärden! =)
    Ja, men eftersom jag gjort en intresseanmälan förväntade jag mig faktiskt att få veta när blodbussen kommer hit och det har jag inte fått. Och nu får det bli när jag har slutat att vara gravid istället.
  • Rostis

jag har aldrig gett blod, hysteriskt nålrädd, annars skulle jag gärna göra det....

• Mullet

Är blodgivare. Är man beredd att ta emot blod så skall man väl också lämna?!

• Schnauser

Ville bli blodgivare, men de ansåg att jag inte skulle göra det pga mitt låga blodtryck! Kanske var det en ursäkt bara för det hade varit en "blodgivardrive" precis, så de hade mycket att göra.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • skogsmor

Jag lämmnade blod o plastma då jag bodde i Östersund en vända men så flytta jag tillbaka till Göteborg o då får jag helt plötsligt inte lämmna då jag inte är över 160 cm. Vikten klarar jag och har visat papper på att jag givit tidigare men blivit nekad 3 ggr så jag förnedrar inte mig själv igen. Ongen har heller kunnat förklara varför jag inte får lämna pga längden, jag är 157-158 cm

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?