• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • Grenna

Hade gärna lämnat men är extremt svårstucken så t o m sköterskan på blodgivarcentralen gav upp.

• anitra2012

Jag hade gärna gett blod, men väger för lite, så de tar nog inte emot mig.

Ni kan kolla på denna sidan, om ni vill veta mera: www.geblod.nu

• Mint

Det har inte blivit av än. Som av en händelse kollade jag dock upp vilket nummer jag ska ringa, bara för några dagar sedan! Skulle kännas bra, både att göra en insats men också att utmana min egen nål- och blodrädsla.

• W W

jag skulle gärna vara blodgivare om jag fick, men tyvärr så får jag inte lämna..
    men jag gör mitt bästa genom att försöka övertala alla jag kan att bli istället..

• Fru Indosaurie
    giftgrodan skrev 2008-01-28 03:06:24 följande:
    Men ÄR det sån blodbrist? Jag förstår inte varför de inte tar blod från mig i så fall...
    ja, i sverige importeras det till och med blod för att givarnas inte räcker till
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Solo 82

lite om blodbrist i landet
    se.altermedia.info/2007/05/15/blodbrist-i-hela-landet/
    sydsvenskan.se/sverige/article238224.ece

Nedre gränsen på Hb-värdet för män är 135g/L och för kvinnor 125g/L för att få lämna blod

Vissa mediciner påverkar om man kan få lämna blod, hör med blodcentralen.

Vid den första provtagningen tas prov för
    - blodgrupp
    - blodvärde
    - smittester, HIV, Hepatit och HTLV I+II (virus som är sällsynt i Sverige, men förekommer i andra länder) och syfilis
    - dessutom kontrolleras ditt blodtryck.

Kan jag idrotta direkt efter blodgivningen?
    Träna och motionera lätt går bra. Men om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmåga är nedsatt veckan efter blodgivningen.

Blir jag trött av att ge blod?
    Många givare blir piggare men några känner sig tröttare. Nytt blod bildas ständigt. Efter en månad finns normalt antal röda blodkroppar i cirkulation igen. Vita blodkroppar och blodplättar har återbildats inom ett dygn.

jag kan iblad känna att jag behöver lämna blod för att jag mår bättre av det.
    Bra att det finns folk som uppmuntrar andra att lämna blod då de själva inte kan!

• giftgrodan

då tycker jag att de iaf borde försökt, det kanske hade varit lättare än de trodde. Sgrmf.

• Behemot

Jag är blodgivare för att jag tycker om tanken på att jag faktiskt kan ha räddat livet på någon någon gång.

• hotten

lämnar inte då jag tycker det är mycket obehagligt å utsätter mig inte för det när jag vet att risken för att blodet aldrig ändå kommer till användning är stor... skulle det nu tex vara en större olycka å stort behov av blod eller att man på något sätt blir garanterad över att det kommer till användning så hade saken vart en annan.

Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?