• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • jennie ellie

Heder åt alla som lämnar, jag har själv varit tvungen att ta emot en gång så jag är så tacksam att ni finns. Lämnar inte själv så jag svimmar vid prover på mer än två rör och blir matt i flera dagar...

• jennie ellie

En halvliter va? Kanske 100 ml mindre på kvinnor, är det inget sånt?

My sunshine skrev 2008-02-22 08:32:48 följande:
    Jag har inte vågat rädd på nåt sätt men har funderat mycket på det har tom, pratat me sjuksköterskor om det.Hur mycket blo tar dom?
  • liane

Har lämnat 1 gång ska göra det nu igen på onsdag.tycker det är ett lätt sätt o hjälpa andra + man får en liten hälsoundersökning.

• FruSvensson

Vill men får inte. Jag är rätt liten men insisterade då istället på att få lämna mindre mängd blod. Då visade det sig att jag hade kassa blodvärden vid tre mätningar på ett halvår. Gav upp.

• Miew

Jag får inte på grund av kronisk anemi och att jag har helårsallergier. Annars hade jag gladeligen lämnat för att jag har tydligen ovanlig blodgrupp. Men jag är organdonator...

Viggo & Grys mamma
  • Miss Skellington

När jag kollade för några år sen fick jag inte bli blodgivare pga allergi, har dock hört att de reglerna blivit "snällare". Ska kolla upp det mer efter förlossningen då jag har en ovanlig blodgrupp. Vill gärna ge blod om jag får.

• Mamma till 2 pojkar

LÄmnar blod har gjort det nu 2ggr går fort o är smidigt...
    Vill hjälpa människor eftersom det händer varje dag nånting så nån behöver blod.Är en mycket bra gärning..

• Solo 82

www.geblod.nu

man lämnar 4,5 dl blod
    3 gånger per år som kvinna
    4 gånger per år som man

Jag ska lämna i nästa vecka, och har lämnat i ca 5 år =)
    jag känner mig friskare efter att jag lämnat, ut med det gamla och nytt fylls på!

Det är en god gärning för mig!
    Min blodgrupp är A+

www.geblod.nu/general.aspx
    på denna länken kan man bla se vilken blodgrupp ens barn kan få!

• Katja77

Jag vill men jag har astma så jag får inte.

• Vroooooom

Jag skulle jättegärna vilja men tyvärr får jag inte.

Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?