• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • baobab

Jag hade gärna gjort det men dels så är jag sjukt blodrädd och skulle antagligen behöva det som terapi men skulle nog svimma på kuppen. Dels så åker jag också minst en gång om året till länder där det finns malaria och då får man inte lämna blod på sex månder. Hur lång tid tar det att lämna blod och hur mycket ger man?

• Curlie

Jag skulle lämna blod om det fanns en blodcentral hyfsat nära mitt arbete eller hem, som hade öppet utanför kontorstid. Jag bor centralt men har ingen bil. Att åka till blodcentralen på sjukhuset tar 30 min med buss, och jag kan inte gå ifrån arbetet utan att få löneavdrag (vi kan ej nyttja vår flex pga arbetssituationen).

• Afasi
    fjompan skrev 2013-04-16 15:19:24 följande:
    Jag har bara hunnit ge en gång. Sen kom ny sexpartner in i bilden(vänta 3 månader) sedan ett lättare kikurgiskt ingrepp(vänta 5 månader). Hoppas jag får tummen upp nu i maj, vill verkligen dra mitt strå till stacken. Alla förväntar sig ju att det ska finnas blod om de en gång råkar ut för en olycka. Då får man se till att hjälpa till och fylla på(om man nu inte har några andra anledningar att låta bli än att man inte hinner).

Rolig anekdot: efter första givningen hade jag Hb på 137 vilket gjorde att sköterskan riktigt strålande och sa att jag var en idealisk blodgivare.:)   
    En vän till mig är otroligt nålrädd och hennes morbror sa precis så till henne. Om man kan tänka sig att ta emot blod så bör man också lämna om man kan. Därför trotsade hon sin nålrädsla och har alltid med sig en person som stöd under tiden. Men det går och hon är skitduktig!
  • Mrs Green

Jag har lämnat blod 49 gånger och hoppas kunna göra det en 50:e gång också innan jag slutar. De senaste åren har jag haft svårt att få upp Hb:t, man ska ha 125 för att få lämna och mitt är ofta 124 (ibland 126) så oftast får jag inte. Därför tänkte jag nöja mig med 50 gånger och överlåta stafettpinnen åt någon andra Men jag vill verkligen få till den där 50:e gången först, så just nu "fuskar" jag och äter extra järntabletter ett tag, så ska jag försöka lämna om ett par veckor

• mycketsaft

Kan inte lämna för jag har för dåligt blodvärde, oftast kring 100-105. Sambon gör det istället :)

• PerG

Har lämnat i flera år, men nu för tiden har jag för låg vilopuls för att lämna...

• PolyPond

Inte, av flera skäl:

1. Jag är pollenallergisk. Förr fick man inte vara blodgivare om man är det, men det kan vara ändrat. Jag känner dock vissa dubier kring att ge mitt blod av den anledningen.

2. Jag har ingen särsklit fräck blodgrupp (och tänker väl apropå punkt ett att det kanske är bättre att få blod från någon annan när det nu inte är det finaste blodet att få)

3. När jag bodde i närheten av någon blodcentral senast hade jag lite halvtaskiga järnvärden.

4. Bor lite långt från blodcentralen.         

• PolyPond

Ha! Glömde skriva att jag inte FÅTT ge blod på flera år för att jag har haft sex med män som har haft sex med män.
    Det är den första punkten givetvis. 

• Sticka

Jag lämnade blod till de sa till mig att inte komma mer, då jag blev så otroligt sjuk av det. Man måste ju väga minst 50 kg och det gjorde jag visserligen, men det var med för lite mariginal för att kroppen skulle palla med. Plasma gick bättre, men ändå inte helt bra.

• Louwa

Försökt lämna blod sedan jag fyllde 18. Först vägde jag för lite och hade för dåliga blodvärden, blev gravid och var då tvungen att vänta ut graviditeten och efter det nio månader, blev gravid igen innan de nio månaderna hade gått, när tvåan var född hade jag för dåliga blodvärden igen .( Ska försöka nu igen i oktober då är det nio månader sen min lilla trea kom till världen. Hoppas blodvärdena ser bättre ut nu :)
    Anledningen till att jag så gärna vill lämna är för att min farmor jämt lämnat och det känns som en fin grej att göra både för andra och för henne.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Malva 130101 ♥ louise.brickarp.se
Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?