• Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • IsDimma

Jag får inte. När dom väl gjorde om reglerna och tillät mig som blodgivare, då har jag ändå för små och för dåliga och för få synliga kärl så jag får fortfarande inte. Jag behöver dom själv om det händer något.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Kimona

Jag ger inte blod. Ville göra det, men tycker det är så jäkla obehagligt att få in en kanyl i armvecket. Första gången de skulle sätta in en butterfly stack de 6 gånger innan de gav upp. Jag har så tunna, små blodkärl.

Jag tycker inte att man kan säga att det INTE gör ont. Alla är olika känsliga. Jag tål mycket, men just detta är så obehagligt och gör ont på mig

• Nockanpockan

Är blodgivare sedan 3 år tillbaka Glad Känns bra att hjälpa till.. Ska även börja lämna plasma Glad

Tycker det är bra att även då få koll på sina egna värden.. 

Fick reda på att jag var B-negativ när jag började också Glad  Kul att vara lite speciell Flört

• Smålandstjej 85

Lämnar blod gjorde det första gången denna veckan blev blodgivare förra året men efter en jobbig vår / sommar så kände jag mig redo först nu !! varför är RhD negativ och tror det inte finns så många med min blodgrupp och vill då kunna ge blod till dom som behöver det

• Kajee

Mitt blod duger tydligen inte att skänka bort så jag får behålla det själv. Inget jag beklagar alltför mycket men det är skönt att ha kollat upp ändå.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Rocket Mania

Jag vill men får inte pga en sjukdom. Skitsurt, jag skulle vilja. Tidigare har jag inte fått pga undervikt och sedan graviditet.

• iaseia

Jag har lämnat blod, men mina värden har alltid varit så låga de senaste så jag har faktiskt gett upp. Tänkte ja ska ta tag i det nu igen, när jag kommit i gång med träning och börjat ta lite extra B-Vitamin, förhoppningvis har jag bättre värden.
    Som du säger man får en gratis checkup. Och att man får juice och knäckemacka, sen får man ju  köpa saker i presentshopen också för sina poäng. 

• Knodd

Jag är blodgivare och har varit det i ett antal år med uppehåll då vi gjorde IVF och var gravida. För mig som kan och får lämna är det ett självklart val. Har AB + som bara en viss procent har och då är det ju bra att kunna avvara.

• partouze

Är 0 positiv något som är bra som blodgivare? Läste att de inte va så eftertraktat någonstans i tråden?

• CeciliaMaria82

Jag anmälde mig som blodgivare och blev godkänd, fick sen veta jag var gravid så har inte fått ge blod ännu! Så fort jag slutat amma ska jag iväg igen och se om jag fortfarande får ge blod!

Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?