Tomtemormor skrev 2008-02-09 17:45:51 följande:
Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du? Jag tycker i alla fall det är en himmelsvid skillnad på den "slakten" och den som våra t ex lamm råkar ut för. Och lammskinn är verkligen inte den sämsta sortens päls. Ja bortsett från persian då.
Jag intresserar mig inte bara för vad som händer inom Sverige, utan ser detta ur ett mycket större perspektiv. Och tycker inte det är fel att stötta något som är bra - även om det pågår längre bort än "runt det egna hörnet". Men stöter regelbundet på just de argumenten från folk som vill "försvara" att de bär päls(/även äter kött om det är en del av diskussionen just då) att det är bra i Sverige och då behöver inte svenskarna engagera sig, i vad som händer på annat håll.
Jag tror att om det nu är så att djuren lider mindre i Sverige av att bli tex gasade, elchockade, nackade och flådda - så är det nog mer ovanligt att det är så, jämfört med resten av världen. Tänk på hur stort land kina är tex, och hur fruktansvärt (!!!) de behandlar djur. (Även människor för den delen, har ju dåligt med mänskliga rättigheter där. Jag ser noga till att inte köpa något gjort av djur som är producerat i Kina. Tanken äcklar mig, när jag nu sett deras våld.)
Att bära päls är en handling som principellt stödjer pälsindustrin i det stora hela. Alla som bär päls, gör enligt mig ett "statement" FÖR pälsindustrin världen över.