• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Mary Lo

Klart att djuren vet när de mår dåligt. Jag förstår inte resonemanget. Finns ju mängder av exempel på djur som tas ur naturliga element och görs om till något de inte är. Eller bara hundar som inte får tillräckligt med motion, utan proppas fulla med mat eller glöms bort? Har man en gång sett ett olyckligt djur så vet man.

Mucósus orificium.
  • Froststar
    Svar på #158
    TTOO skrev 2008-02-05 17:05:21 följande:
    Är det bara jag som nu drar en parallell till mitt inlägg som ungefär löd "Hur ska djuren kunna veta att de har det dåligt?".Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också.
    Vem har sagt något om att katterna har det dåligt??? En katt lider inte av att vara kastrerad (om man nu utför kastreringen på rätt sätt). En katt lider inte av att vara inomhus om den aktiveras.

En räv lider av att bo på (i bästa fall) 1 kvm yta gallerbur. En hund lider av att flås levande. En mink lider av att bo instängd på miniyta utan möjlighet till vattendrag och annat som minkens instinkter säger att den behöver. Alla djur som hålls instängda för "uppfödning" av päls lider av att inte aktiveras, de blir ju fullkomligt apatiska om de lever så länge vill säga. En räv uppskattar inte att få elstöt i rumpan.

En katt är tam. Katter har varit domesticerade i flera tusen år. Ingen har väl ett lodjur i lägenheten tror jag.

Om det nu är så mycket viktigare för dig att du ska "vinna" än att inse att vi faktiskt inte behöver vara grymma mot djur, att vi inte behöver päls för att hålla oss varma så är det väl inte mycket att diskutera. Antingen vill du provocera folk eller så lider du fullständig brist på empati. Vilket som av de två möjligheterna tillsammans med sättet du uttrycker dig på tyder på en "diskussionsnivå" som jag inte vill sänka mig till. Det är faktiskt inte upp till dig att bestämma när diskussionen är över, däremot får du fritt bestämma när du vill dra dig ur.

"Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också" - Ungefär som dagisbarn "Haha min pappa är starkare än din."
  • Tomtemormor

Om nu allt från djurskinn försvinner, vad ska ni värma er med när nordan viner?

• Mary Lo
    Froststar skrev 2008-02-05 17:30:21 följande:
    Svar på #158Vem har sagt något om att katterna har det dåligt??? En katt lider inte av att vara kastrerad (om man nu utför kastreringen på rätt sätt). En katt lider inte av att vara inomhus om den aktiveras. En räv lider av att bo på (i bästa fall) 1 kvm yta gallerbur. En hund lider av att flås levande. En mink lider av att bo instängd på miniyta utan möjlighet till vattendrag och annat som minkens instinkter säger att den behöver. Alla djur som hålls instängda för "uppfödning" av päls lider av att inte aktiveras, de blir ju fullkomligt apatiska om de lever så länge vill säga. En räv uppskattar inte att få elstöt i rumpan. En katt är tam. Katter har varit domesticerade i flera tusen år. Ingen har väl ett lodjur i lägenheten tror jag. Om det nu är så mycket viktigare för dig att du ska "vinna" än att inse att vi faktiskt inte behöver vara grymma mot djur, att vi inte behöver päls för att hålla oss varma så är det väl inte mycket att diskutera. Antingen vill du provocera folk eller så lider du fullständig brist på empati. Vilket som av de två möjligheterna tillsammans med sättet du uttrycker dig på tyder på en "diskussionsnivå" som jag inte vill sänka mig till. Det är faktiskt inte upp till dig att bestämma när diskussionen är över, däremot får du fritt bestämma när du vill dra dig ur."Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också" - Ungefär som dagisbarn "Haha min pappa är starkare än din."
    TACK!
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Tomtemormor skrev 2008-02-05 17:47:39 följande:
    Hm... gladpack?
    Mucósus orificium.
  • Tomtemormor

Mary Lo skrev 2008-02-05 17:52:13 följande:

Glad pac försvinner nog i samma veva som oljan tar slut. Det får nog bli bomull och lin i alla fall.
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-02-05 17:05:21 följande:
    Är det bara jag som nu drar en parallell till mitt inlägg som ungefär löd "Hur ska djuren kunna veta att de har det dåligt?".Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också.
    Mycket lustigt resonemang, och märkliga jämförelser folk drar....
  • Neisti
    Froststar skrev 2008-02-05 17:30:21 följande:
    Svar på #158
    Vem har sagt något om att katterna har det dåligt??? En katt lider inte av att vara kastrerad (om man nu utför kastreringen på rätt sätt). En katt lider inte av att vara inomhus om den aktiveras. En räv lider av att bo på (i bästa fall) 1 kvm yta gallerbur. En hund lider av att flås levande. En mink lider av att bo instängd på miniyta utan möjlighet till vattendrag och annat som minkens instinkter säger att den behöver. Alla djur som hålls instängda för "uppfödning" av päls lider av att inte aktiveras, de blir ju fullkomligt apatiska om de lever så länge vill säga. En räv uppskattar inte att få elstöt i rumpan.En katt är tam. Katter har varit domesticerade i flera tusen år. Ingen har väl ett lodjur i lägenheten tror jag. Om det nu är så mycket viktigare för dig att du ska "vinna" än att inse att vi faktiskt inte behöver vara grymma mot djur, att vi inte behöver päls för att hålla oss varma så är det väl inte mycket att diskutera. Antingen vill du provocera folk eller så lider du fullständig brist på empati. Vilket som av de två möjligheterna tillsammans med sättet du uttrycker dig på tyder på en "diskussionsnivå" som jag inte vill sänka mig till. Det är faktiskt inte upp till dig att bestämma när diskussionen är över, däremot får du fritt bestämma när du vill dra dig ur."Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också" - Ungefär som dagisbarn "Haha min pappa är starkare än din."
    Jävligt bra skrivet!!! Och jag ser oxå en konstig slags tävlingslust bland vissa folk här i tråden! Det är väl ett slags försvar, till att det inte finns något försvar till pälsindustrin antar jag!!
  • Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-05 17:58:02 följande:
    Mary Lo skrev 2008-02-05 17:52:13 följande:
    Glad pac försvinner nog i samma veva som oljan tar slut. Det får nog bli bomull och lin i alla fall.
    Har du gett upp allt?!! Om du nu är så miljömedveten och bitter så sluta ät kött och bidra till den största miljöboven som finns....!
  • Lady Dahmer
    Tomtemormor skrev 2008-02-05 17:47:39 följande:
    på samma sätt som nu. jag förstår inte frågan?? tror du på allvar att man inte blir varm av syntet?
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??