• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • MrM

Neisti skrev 2008-02-06 23:08:55 följande:

Innan människan kom o skövlade och "förstörde allt i sin väg levde alla djur fritt... Har vi inte då ett ansvar gentemot dem, eller ska de helt enkelt inte få finnas till för att allt inte är som det var; Naturligt!! Tycker att vi ska skapa de bästa förutsättningar som finns för dem istället...
    Ett ansvar att göra vad exakt? Att bevara ett antal sönderavlade arter som inte har någon naturlig plats i vår fauna? Att fortsätta avla fram dessa arter till ett liv i fångenskap? Jag kan inte se att vi har något sådant ansvar.

Mvh
  • MrM

Neisti skrev 2008-02-06 23:04:20 följande:

But why??! Vi "utnyttjar ju varandra, (det finns såklart de som inte ska ha hund oxå) Men tycker inte man kan jämföra ett utnyttjande av hunden med ett annat där man föder upp djur för att plåga, döda och/eller äta upp dem!! Ser du ingen skillnad alls i detta? Är det allt eller inget? Jag ser även stor skillnad i att ha en häst som får gå fritt på flera hektar mark med all slags berikning den kan få inklusive ett flocksamhälle, än att ha ett marsvin i en bur..
    Nej, vi utnyttjar inte varandra. Det är ett helt och hållet ensidigt utnyttjande från människans sida. Hundarna har absolut ingenting att säga till om i förhållandet. De är helt beroende av ägarens gunst. De hålls i koppel. De får inte uträtta sina behov när de vill. De får inte para sig som de vill. De får den mat som ägaren serverar. De får sova där ägaren tillåter dem. De får aldrig vara flockledare. De tränas och tuktas till att passa in i människans miljö på människans villkor. Sedan kan alla djurägare försöka övertyga sig själva att det är ett ömsesidigt förhållande bäst de vill. Det är säkert en nödvändig mekanism för dem som vill betrakta sig själva som djurvänner.

Det finns många skillnader mellan att föda upp djur för slakt och för sällskap men det finns en gemensam grundtanke och det är att människan är mer värd än djuren och att människan är i sin fulla rätt att helt och hållet styra över djurens liv.

Mvh
  • Lady Dahmer

så bara för att vi är mer värda än djuren och för att vi är överordnade så ger det oss rätten att bruka dem precis som vi vill? LÅter lte som hur man resonerade om kvinnor, slavar och judar förr.

• Lima80

Jag förstår inte alls åsikter som att människan är värd mer än djur och att vi pga det får utnyttja dem på vilket sätt vi vill! Att människan per automatik har ett högra värde än andra djur är något väldigt objektivt och inte alls något som kan slås fast som den absoluta sanningen.

Jag tycker vi skall respektera djurens rätt till liv, alla kännande varelser har ett intresse av att slippa lidande och att leva och varför skall inte vi människor ta hänsyn till det?

• Neisti
    Lima80 skrev 2008-02-07 16:47:07 följande:
    Jag förstår inte alls åsikter som att människan är värd mer än djur och att vi pga det får utnyttja dem på vilket sätt vi vill! Att människan per automatik har ett högra värde än andra djur är något väldigt objektivt och inte alls något som kan slås fast som den absoluta sanningen.
    Jag tycker vi skall respektera djurens rätt till liv, alla kännande varelser har ett intresse av att slippa lidande och att leva och varför skall inte vi människor ta hänsyn till det?
    Exakt!!! Bara för att de inte kan leva i total frihet (som de kunde och gjorde innan människan klampade in i deras liv) har de självklart rätten att finnas till, leva ett så bra och berikande liv som är möjligt!! Allting förändras, inte heller vi lever som vi gjorde på stenåldern!!!
  • Lurvenpajsaren

"Allting förändras, inte heller vi lever som vi gjorde på stenåldern!!!"

Precis; vi människor ska bara ha och ha och ha, men aldrig att vi låter djur och natur andas och få ha det liv de har rätt till.

• Liten Björn

Tror inte jag äger något sådant. Mest för att päls inte är särskilt snyggt. Tycker det ser lite horigt ut med pälskappa. Fast jag tror att mina stövlar har riktig kaninpäls på. Det reflekterade jag inte ens över när jag köpte dem.

Nu för tiden finns det alternativ som ser näst intill helt äkta ut, så om man nu tycker päls är så snyggt kan man faktiskt köpa fuskpäls istället. Om man kan bespara djur lidande så tycker jag man borde göra det också.

• Froststar
    Svar på #192
    MrM skrev 2008-02-06 23:35:43 följande:
    Neisti skrev 2008-02-06 23:04:20 följande:
    Nej, vi utnyttjar inte varandra. Det är ett helt och hållet ensidigt utnyttjande från människans sida. Hundarna har absolut ingenting att säga till om i förhållandet. De är helt beroende av ägarens gunst. De hålls i koppel. De får inte uträtta sina behov när de vill. De får inte para sig som de vill. De får den mat som ägaren serverar. De får sova där ägaren tillåter dem. De får aldrig vara flockledare. De tränas och tuktas till att passa in i människans miljö på människans villkor. Sedan kan alla djurägare försöka övertyga sig själva att det är ett ömsesidigt förhållande bäst de vill. Det är säkert en nödvändig mekanism för dem som vill betrakta sig själva som djurvänner.Det finns många skillnader mellan att föda upp djur för slakt och för sällskap men det finns en gemensam grundtanke och det är att människan är mer värd än djuren och att människan är i sin fulla rätt att helt och hållet styra över djurens liv.Mvh
    OK, jämför med fritt levande vargar då. Får alla vara flockledare där? Får alla para sig som dem vill (hört talas om Alfahanne, Alfahona)? Får alla lägga sig där de vill? Får alla bete sig som de vill? Får de alltid äta det de vill eller t.o.m. äta upp det de själva fångat? Får alla överleva?
  • Lyckoprinsessan

Om man har en vacker, varm och skön päls i garderoben som dessutom är från 1960-talet och från icke utrotningshotat djur, ska man inte använda den då?

Jag vill gärna bära min ärvda päls men vet inte om jag vågar....

• oOoKärlekoOo

Såg en filmsnutt skickad till mig via mailen. Det var hundar å andra djur som först slängdes levande i marken, hängdes levande i en snara så att de ströps till döds. Man såg hur hunden som hängde i snarar ryckte till ibland och hur ledsna de små djurens ögon var då de kastats i marken ett par gånger. Sen flådde de vissa av de stackars arma djuren levande, som de kved, gnydde och skrek. Alla blodiga skinnlösa små djur låg sedan helt utmattade i en vagn huller om buller LEVANDE. Mådde verkligen illa när jag såg det. Det visades även små stackars katter och hundar i trånga burar som kastades vind för våg i dessa burar, som de ylade och skrek, usch!!

Jag har äkta skinnstövlar hemma och de är också de sista jag någonsin kommer att äga. Lovade mig själv att aldrig köpa äkta päls/skinn i något format, inte ens en kohud som matta som vissa har.

Det är verkligen både äckligt rent etiskt att köpa och stötta detta, men också att överhuvudtaget att bära ett dött djurs hud på sin kropp.

Tycker det är så fruktansvärt att folk köper äkta idag, det kan ju inte ha undgått dagens utbildade människa hur denna päls "tillverkats". UUSCH!!

**Socionom2008**
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??