• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Lady Dahmer
    Tomtemormor skrev 2008-02-09 17:45:51 följande:
    Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du?
    många gånger. ta en extra titt på kragen nästa gång du ser en jacka med pälskrage. hund o kattpäls är ett av de mest använda skinnen i sverige för kragar och skindetaljer på skor o kläder o väskor.
  • Tomtemormor
    ladydahmer skrev 2008-02-11 19:01:44 följande:
    många gånger. ta en extra titt på kragen nästa gång du ser en jacka med pälskrage. hund o kattpäls är ett av de mest använda skinnen i sverige för kragar och skindetaljer på skor o kläder o väskor.
    Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?
  • Froststar
    Svar på #242
    Tomtemormor skrev 2008-02-11 19:28:42 följande:
    Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?
    Har du något vettigt att tillföra eller är du bara ute efter att reta folk?
  • Tomtemormor
    Froststar skrev 2008-02-11 21:36:51 följande:
    Svar på #242Har du något vettigt att tillföra eller är du bara ute efter att reta folk?
    Jag blev upplyst om att det ofta var hund- och kattskinn på pälskragar. Du är kanske inte så gammal så du hört talas om kattskinn vs reumatism. Då har du antagligen inte heller hört talas om att bistick också lär vara bra mot reumatism. Men min fråga om hur jag ser att det är hundskinn, förstår jag inte kan reta dig. Skulle du vilja förklara dig närmare?
  • Froststar
    Svar på #244
    Tomtemormor skrev 2008-02-11 21:46:21 följande:
    Jag blev upplyst om att det ofta var hund- och kattskinn på pälskragar. Du är kanske inte så gammal så du hört talas om kattskinn vs reumatism. Då har du antagligen inte heller hört talas om att bistick också lär vara bra mot reumatism. Men min fråga om hur jag ser att det är hundskinn, förstår jag inte kan reta dig. Skulle du vilja förklara dig närmare?
    Ja då. Asiater tror att mald tigerpenis är potenshöjande. Det ingår i samma kategori som kattskinn mot reumatism. Jag trodde inte ens att du menade allvar

Sedan förstår jag inte hur du kan se att det är kattskinn baserat på ditt uttalande "Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?" Kan du genom att titta på pälsen bedöma att det är bra mot reumatism så det måste vara kattpäls?

Bistick är en annan femma. Giftet ska innehålla ett aktivt ämne som även verkar mot reumatism. Bigift har använts länge i olika medicinska behandlingar.
  • Tomtemormor

Du tror inte det kan vara så att jag vet hur kattskinn ser ut? Jag har sett ett flertal kattskinn redan. Hundskinn finns antagligen i betydligt fler varianter så då undrade jag hur jag kan se att det är hundskinn.
    Det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig.

• Froststar
    Svar på #246
    Tomtemormor skrev 2008-02-11 22:15:27 följande:
    Du tror inte det kan vara så att jag vet hur kattskinn ser ut? Jag har sett ett flertal kattskinn redan. Hundskinn finns antagligen i betydligt fler varianter så då undrade jag hur jag kan se att det är hundskinn.Det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig.
    Jag är inte otrevlig men ditt inlägg sade ingenting om att du har sett flertalet kattskinn. Ditt inlägg sade ordagrant "Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?"

Hur ska jag kunna gissa ovanstående av det? Men om du nu inte förstår det ologiska i detta så får det ju vara.
  • Tomtemormor
    Froststar skrev 2008-02-11 22:26:24 följande:
    Svar på #246Jag är inte otrevlig men ditt inlägg sade ingenting om att du har sett flertalet kattskinn. Ditt inlägg sade ordagrant "Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?"Hur ska jag kunna gissa ovanstående av det? Men om du nu inte förstår det ologiska i detta så får det ju vara.
    Ditt inlägg 243 föreföll inte särskilt vänligt i alla fall. Men då lämnar vi det och återgår till frågan.
    Hur ser jag att det är hundskinn?
  • månsken
    sydneygirl skrev 2008-02-11 10:10:23 följande:
    Jo, det är en väldigt knepig situation att ha släktingar som utför något man själv anser är barbariskt. De är medvetna om hur jag känner, sambon framförallt förstås. Tror inte de tycker jag är konstig på nåt sätt Och ja - jag håller fullt med dig om att det måste få ett slut! Jag vill att det ska komma fram alternativ som kan "lagstiftas" inom ull-industrin, för som jag skriver tidigare så är det rent krasst inget alternativ med bedövning idag. Och inte heller tycker jag bedövning är det mest önskvärda, bäst skulle avel eller någon form av "icke-kirurgisk" metod vara. För självklart önskar jag att släktingarna kan fortsätta med sin fårfarm men utan att skada djuren.
    Jo. Hade det gått att med avel "fixa" fårens pälsproblem, vore väl det ett bättre alternativ. Det tar ju dock tid att avla fram en ras utan problemet, och under den tiden måste ju mulesingen hindras! (För min del hade de förstås gärna fått skaffa sig andra levebröd än att driva fårfarm.) Egentligen sjukt att man tycker det är för dyrt att ge levande varelser av kött o blod bedövning när man ska skära i dem..

Förstår att det blir lite knepigare för dig att fördöma dem som personer eftersom det är dina "svärsläktingar". Själv har jag inte möjlighet att känna någon respekt för människor som är kapabla att utföra sådana handlingar. Jag känner bara skräck, fasa och chock när jag tänker på det/ser det.
  • Tomtemormor

Det skulle kunna lösas om de som inte utförde mulesingen fick betydligt bättre betalt för lammen. Nu vet jag förstås inte hur det skulle gå till eller vem som ska ta såna beslut. Men under såna omständigheter skulle bortavlandet av missbildningen ta fart. Det finns bara en sak som styr och det är pengar.

månsken skrev 2008-02-11 22:42:30 följande:
    Jo. Hade det gått att med avel "fixa" fårens pälsproblem, vore väl det ett bättre alternativ. Det tar ju dock tid att avla fram en ras utan problemet, och under den tiden måste ju mulesingen hindras! (För min del hade de förstås gärna fått skaffa sig andra levebröd än att driva fårfarm.) Egentligen sjukt att man tycker det är för dyrt att ge levande varelser av kött o blod bedövning när man ska skära i dem.. Förstår att det blir lite knepigare för dig att fördöma dem som personer eftersom det är dina "svärsläktingar". Själv har jag inte möjlighet att känna någon respekt för människor som är kapabla att utföra sådana handlingar. Jag känner bara skräck, fasa och chock när jag tänker på det/ser det.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??