sydneygirl skrev 2008-02-11 10:10:23 följande:
Jo, det är en väldigt knepig situation att ha släktingar som utför något man själv anser är barbariskt. De är medvetna om hur jag känner, sambon framförallt förstås. Tror inte de tycker jag är konstig på nåt sätt Och ja - jag håller fullt med dig om att det måste få ett slut! Jag vill att det ska komma fram alternativ som kan "lagstiftas" inom ull-industrin, för som jag skriver tidigare så är det rent krasst inget alternativ med bedövning idag. Och inte heller tycker jag bedövning är det mest önskvärda, bäst skulle avel eller någon form av "icke-kirurgisk" metod vara. För självklart önskar jag att släktingarna kan fortsätta med sin fårfarm men utan att skada djuren.
Jo. Hade det gått att med avel "fixa" fårens pälsproblem, vore väl det ett bättre alternativ. Det tar ju dock tid att avla fram en ras utan problemet, och under den tiden måste ju mulesingen hindras! (För min del hade de förstås gärna fått skaffa sig andra levebröd än att driva fårfarm.) Egentligen sjukt att man tycker det är för dyrt att ge levande varelser av kött o blod bedövning när man ska skära i dem..
Förstår att det blir lite knepigare för dig att fördöma dem som personer eftersom det är dina "svärsläktingar". Själv har jag inte möjlighet att känna någon respekt för människor som är kapabla att utföra sådana handlingar. Jag känner bara skräck, fasa och chock när jag tänker på det/ser det.