• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • nilshugobollträ

ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2008-02-08 17:29:56 följande:

Såg en filmsnutt skickad till mig via mailen. Det var hundar å andra djur som först slängdes levande i marken, hängdes levande i en snara så att de ströps till döds. Man såg hur hunden som hängde i snarar ryckte till ibland och hur ledsna de små djurens ögon var då de kastats i marken ett par gånger. Sen flådde de vissa av de stackars arma djuren levande, som de kved, gnydde och skrek. Alla blodiga skinnlösa små djur låg sedan helt utmattade i en vagn huller om buller LEVANDE. Mådde verkligen illa när jag såg det. Det visades även små stackars katter och hundar i trånga burar som kastades vind för våg i dessa burar, som de ylade och skrek, usch!!Jag har äkta skinnstövlar hemma och de är också de sista jag någonsin kommer att äga. Lovade mig själv att aldrig köpa äkta päls/skinn i något format, inte ens en kohud som matta som vissa har. Det är verkligen både äckligt rent etiskt att köpa och stötta detta, men också att överhuvudtaget att bära ett dött djurs hud på sin kropp. Tycker det är så fruktansvärt att folk köper äkta idag, det kan ju inte ha undgått dagens utbildade människa hur denna päls "tillverkats". UUSCH!!
    ja har oxå sett några sånna program...´FRUKTASVÄRT, VIDRIGT !!!
  • LinnV

de som jag vet som använder päls gör det för att visa att de är rika, att de har råd att köpa en päls. alltså en status grej.

Jag förstår inte heller varför man anväder päls, jag skulle inte komma på tanken, dels för djurens skull och dels för att det är så himla fult..

• Neisti

ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2008-02-08 17:29:56 följande:

Såg en filmsnutt skickad till mig via mailen. Det var hundar å andra djur som först slängdes levande i marken, hängdes levande i en snara så att de ströps till döds. Man såg hur hunden som hängde i snarar ryckte till ibland och hur ledsna de små djurens ögon var då de kastats i marken ett par gånger. Sen flådde de vissa av de stackars arma djuren levande, som de kved, gnydde och skrek. Alla blodiga skinnlösa små djur låg sedan helt utmattade i en vagn huller om buller LEVANDE. Mådde verkligen illa när jag såg det. Det visades även små stackars katter och hundar i trånga burar som kastades vind för våg i dessa burar, som de ylade och skrek, usch!!Jag har äkta skinnstövlar hemma och de är också de sista jag någonsin kommer att äga. Lovade mig själv att aldrig köpa äkta päls/skinn i något format, inte ens en kohud som matta som vissa har. Det är verkligen både äckligt rent etiskt att köpa och stötta detta, men också att överhuvudtaget att bära ett dött djurs hud på sin kropp. Tycker det är så fruktansvärt att folk köper äkta idag, det kan ju inte ha undgått dagens utbildade människa hur denna päls "tillverkats". UUSCH!!
    Det är verkligen fruktansvärt och oxå MYCKET skrämmande att vissa människor argumenterar FÖR pälsindustri!! Helt otroligt och overkligt....
  • oOoKärlekoOo
    Neisti skrev 2008-02-08 18:23:00 följande:
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2008-02-08 17:29:56 följande: Det är verkligen fruktansvärt och oxå MYCKET skrämmande att vissa människor argumenterar FÖR pälsindustri!! Helt otroligt och overkligt....
    Ja, man kan ju VERKLIGEN fråga sig vad som rör sig i huvudet på dem. Om man har penggar och vill flasha som någon var inne på så finns det så mycket annat man kan göra, varför inte kanske ge pengar till djurensrätt och gå ut offentligt med det tex? Då blir de ju både kä'nda för att ha mycket pengar, och för att vara mänskliga och bamhärtiga.

Om jag hade haft obegränsat med pengar vilket många tycks ha, så hade jag gett av dem till djurrättsorganisationer odyl som kan göra skillnad, både genom att stoppa skiten men också genom att undervisa och sprida sitt budskap.

Att förespråka pälsindustrin är samma som att ha ett sjukt tankesätt tycker jag.
    **Socionom2008**
  • Neisti

"Att förespråka pälsindustrin är samma som att ha ett sjukt tankesätt tycker jag.
    [/citat]

Jo, och oförmåga till empati, vilket nästan är än mer skrämmande.... Våld föder våld!!! Usch...

• Tomtemormor

Så du menar seriöst att för att en människa äter kött så kan samma människa inte ha empatisk förmåga? Eller var drar du gränsen någonstans?

Neisti skrev 2008-02-09 09:13:22 följande:
    "Att förespråka pälsindustrin är samma som att ha ett sjukt tankesätt tycker jag.[/citat]Jo, och oförmåga till empati, vilket nästan är än mer skrämmande.... Våld föder våld!!! Usch...
  • Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-09 14:33:44 följande:
    Så du menar seriöst att för att en människa äter kött så kan samma människa inte ha empatisk förmåga? Eller var drar du gränsen någonstans?
    Drar gränsen?! Det handlar väl inte om vart jag drar gränsen!!!! Om du läser inlägg 200 utan att bry dej.. Utan att tycka att det är fruktansvärt, så tycker jag att du borde slå upp ordet empati i en ordbok!!!!! För nu var det pälsindustrin det var tal om, men det förstod du väl?
  • Tomtemormor

Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du?
    Jag tycker i alla fall det är en himmelsvid skillnad på den "slakten" och den som våra t ex lamm råkar ut för. Och lammskinn är verkligen inte den sämsta sortens päls. Ja bortsett från persian då.

Neisti skrev 2008-02-09 17:08:03 följande:
    Drar gränsen?! Det handlar väl inte om vart jag drar gränsen!!!! Om du läser inlägg 200 utan att bry dej.. Utan att tycka att det är fruktansvärt, så tycker jag att du borde slå upp ordet empati i en ordbok!!!!! För nu var det pälsindustrin det var tal om, men det förstod du väl?
  • Enomia

Dahmer:
    "eller så kanske vi ska hålla oss till ämnet -- pälsdjur föds upp och dödas enbart av fåfänga. Skinn är iallafall en biprodukt av köttindustrin. Jag personligen är vegetarian och väljer bort båda."

Fast egentligen måste man ju nästan vara vegan för att vara riktigt konsekvent. Mjölkproduktionen bidrar nog till mer lidande än köttproduktionen(nöt). Att vara vegetarian är ingen garant för att man alltid värnar om djurens bästa, päls eller ej.

Jag tycker att det är bra att du väljer bort bägge, men ville bara påpeka att mjölkproduktionen i fråga om lidande är en större bov.

• Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-09 17:45:51 följande:
    Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du? Jag tycker i alla fall det är en himmelsvid skillnad på den "slakten" och den som våra t ex lamm råkar ut för. Och lammskinn är verkligen inte den sämsta sortens päls. Ja bortsett från persian då.
    Men snälla du!! Tror du att all päls som säljs i Sverige är av "prima" svensk uppfödning eller???? Och katt/hundpäls har du garanterat sett om du tittar mycket på päls, då den säljs här lika mycket som någon annanstans... (dock under falsk marknadsföring) Man kan ju undra varför?!!!!! Men åter till saken, du tycker alltså att bara för att vi inte flår våra djur levande så finns det inget lidande??? Här har du några metoder: Sug på dem en stund och återkom gärna med nåt fint inlägg om hur bra vi i Sverige faktiskt är på att ta hand om våra djur....

Avlivningsmetoder
    Inom pälsindustrin används mycket grymma metoder för avlivning, vilket är ett tydligt exempel på att djuren behandlas som produkter. Det viktiga är kvalitén på pälsen inte djurens lidande. På svenska pälsfarmar är elchocker den vanligaste metoden. En elstav förs in i munnen och en annan i ändtarmen. De kopplas sedan till ett bilbatteri och strömmen slås på. Det finns ingen spänningsmätare vid proceduren trots att för låg spänning kan göra dödsprocessen extra plågsam. Chinchillor blir oftast avlivade med elchocker.
    Nackbrytning är en annan metod. Djuret fattas med ena handen i svansen och tas med andra handens tumme på djurets panna och fingrarna under hakan. Huvudet dras sedan hastigt bakåt och nacken bryts. Djuret dör och endast några nervryckningar märks av efteråt.
    Minkar avlivas mestadels genom gasning. Mellan 15 och 40 minkar tvingas in i en låda som fylls med gas. Gasen blir avstängd efter fyra minuter. Vilken metod farmaren än väljer att använda sig av så finns det risk för att misslyckas. För låg spänning dödar inte med detsamma utan drar ut på djurets lidande. Vid nackbrytning finns det risk att slinta. Kaniner slaktas efter sexton veckor med ett slag i bakhuvudet.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??