• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Tomtemormor
    mindless skrev 2008-02-10 17:03:06 följande:
    Synd att det inte är du som bestämmer då. Men faktum kvarstår, svenskt kött bidrar till regnskogsskövling.
    Ett par hundratusen ton 2003. Föreföll dock vara på nedgång. Men alldeles för mycket. Vi behöver äta mer lamm.
  • colinjustin

Skulle nog inte själv köpa mig en ny päls idag men jag har några som jag ärvt och de använder jag om vädret tillåter. Mina söner fick ett par tofflor med minkpäls som innerfoder. Helt Ok tycker jag.

• månsken
    colinjustin skrev 2008-02-10 17:46:43 följande:
    Skulle nog inte själv köpa mig en ny päls idag men jag har några som jag ärvt och de använder jag om vädret tillåter. Mina söner fick ett par tofflor med minkpäls som innerfoder. Helt Ok tycker jag.
    Oj. Det tycker inte jag. Snälla köp tofflor utan päls nästa gång.....
  • Helene m Olivia o Sigrid

Har en helt underbar yllekappa med silverrävskrage som jag använder till riktigt fint.
    Den är dock väääldigt gammal och jag har ärvt den efter min mormor, skulle inte falla mig in att köpa en ny päls! (det vore ju faktiskt mer fel att INTE använda den tycker jag, nu finns den ju redan och då ska den ju fylla sitt syfte annars är det ju helt bortkastat egentligen!)
    Har skinnkappor också (även de är gamla) 

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Lima80
    colinjustin skrev 2008-02-10 17:46:43 följande:
    Jag tycker absolut inte att det är okej. Det finns så många varma och sköna material som kan användas till foder utan att några djur behöver sätta sina liv till.
    I Sverige föds 1,4 miljoner minkar upp varje år för att bli dödade så att vi kan ta deras pälsar. Minkarna lever i trånga burar där de inte får utlopp för sitt naturliga beteende. Många av minkarna får psykiska störningar i brist på stimulans.
    Uppfödningen av minkar måste stoppas, allt annat är förkastligt och inte etiskt försvarbart!
  • Disan

Jag undrar om TS inte har ngt alls som kommer från djuren, typ skinn på skorna, skinnskärp etc... Duntäcke kanske? Eller är det okej att bära djur om man ändå skall snaska på deras smaskiga muskler..?

Själv har jag en fårskinns- och pälskappa som jag nästan aldrig använder eftersom den är så varm och Sverige inte alls så kallt nu för tiden. Inte mår jag dåligt för det! Däremot blir jag äcklad när jag äter köttbitar, med tanke på vad det är för ngt... Hu!

Tänk att man kan vara så här lycklig!!
  • månsken
    Disan skrev 2008-02-10 19:42:58 följande:
    Jag undrar om TS inte har ngt alls som kommer från djuren, typ skinn på skorna, skinnskärp etc... Duntäcke kanske? Eller är det okej att bära djur om man ändå skall snaska på deras smaskiga muskler..?Själv har jag en fårskinns- och pälskappa som jag nästan aldrig använder eftersom den är så varm och Sverige inte alls så kallt nu för tiden. Inte mår jag dåligt för det! Däremot blir jag äcklad när jag äter köttbitar, med tanke på vad det är för ngt... Hu!
    Den som helt lyckas med att undvika köpa/använda något alls som kommer från något djur, kan ju kalla sig vegan. Det framgår ju inte av TS om hon (förmodar att Låtten är en hon) är vegan eller ej.
    (Tycker det är ett beundransvärt, men svårt jobb att lära sig allt man behöver veta för att kunna leva 100% djurfritt.

Dock Inte Mindre Eftersträvansvärt.)

Till och med veganer, som jag har förstått det, säger väl att vad de gör är att Sträva Efter, att vara helt djurfria. Dvs. mat, päls, skinn, ull, dun, you name it.....

Själv har jag svårigheter att förstå de många köttätare som säger som du, att när de tänker på vad det är de äter - tycker de att det är hemskt.
    MEN, ändå vill de inte sluta med det. Vill fortsätta blunda för vad det ÄR de egentligen äter av, och lura sig själv och sina barn. (Lite OT här, ursäkta det..)
  • Mandi74

Har en jätte fin fårskinnsjacka med fårpälskrage på.. jätte fin och jätte varm. Glad

• Tomtemormor

Det blir nog bra alltihop, ska ni se. Inga djur som används till nåt och ingen olja. Vi får väl återgå till 1700-talet eller nå't. Tyvärr är jag nog för gammal för att få vara med och se hur ni ska gå iland med det, men intressant hade det varit.

• sydneygirl

Angående mulesing:

Jag har sett ett lamm som genomgått denna procedur direkt efter att det utförts. Sambons släktingar har en fårfarm i NSW i australien med många tusen får, och utför denna procedur.

Själv blev jag rätt bestört när sambon berättade hur det går till och att han själv gjort detta många gånger under den tid han bodde på farmen och jobbade som jackeroo. När jag själv såg lammet jag nämde ovan var det riktigt tufft, mådde rätt illa faktiskt. För jag visste ju vad det hade gått igenom alldeles innan.

Visst är det grymt - inget snack om saken! Och det är ingen jag pratat med därnere som inte medger att det måste göra fruktansvärt ont på de stackars lammen. Att använda bedövning är tyvärr inte realistiskt, rent ekonomiskt. Så krass är verkligheten.

Jag tycker förstås det är grymt och hemskt, men samtidigt är detta sambons släktingars liv. I många generationer har de haft fårfarmar och de kan inget annat. De vill förstås lammens bästa och ingen skulle vara tacksammare än de om man lyckas hitta alternativ som är genomförbara utan att lammen skadas.

Som det är idag gör det inte det. Och låter man bli att genomföra mulesing så dör lammen en mycket plågsam död. Vad som händer då är att flugorna lägger ägg i avföringen som fastnat på ullen. Larverna äter sedan på lammet som dör på ett mycket otrevligt sätt.

Jag förstår att detta gör att många bojkottar ull, det gör jag verkligen. Och hade inte jag varit så nära det hela (de är ju min släkt nu också) så hade förmodligen sett det hela på ett annat sätt också.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med mitt inlägg. Men vill iaf klargöra att detta är inget fårfarmare gör av illvilja eller för att ullen ska få en annan kvalitet eller nåt. Det handlar helt enkelt om att görs det inte dör lammen.

Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??