• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • ninanell
    sydneygirl skrev 2008-02-10 23:00:46 följande:
    Angående mulesing:Jag har sett ett lamm som genomgått denna procedur direkt efter att det utförts. Sambons släktingar har en fårfarm i NSW i australien med många tusen får, och utför denna procedur.Själv blev jag rätt bestört när sambon berättade hur det går till och att han själv gjort detta många gånger under den tid han bodde på farmen och jobbade som jackeroo. När jag själv såg lammet jag nämde ovan var det riktigt tufft, mådde rätt illa faktiskt. För jag visste ju vad det hade gått igenom alldeles innan.Visst är det grymt - inget snack om saken! Och det är ingen jag pratat med därnere som inte medger att det måste göra fruktansvärt ont på de stackars lammen. Att använda bedövning är tyvärr inte realistiskt, rent ekonomiskt. Så krass är verkligheten.Jag tycker förstås det är grymt och hemskt, men samtidigt är detta sambons släktingars liv. I många generationer har de haft fårfarmar och de kan inget annat. De vill förstås lammens bästa och ingen skulle vara tacksammare än de om man lyckas hitta alternativ som är genomförbara utan att lammen skadas.Som det är idag gör det inte det. Och låter man bli att genomföra mulesing så dör lammen en mycket plågsam död. Vad som händer då är att flugorna lägger ägg i avföringen som fastnat på ullen. Larverna äter sedan på lammet som dör på ett mycket otrevligt sätt. Jag förstår att detta gör att många bojkottar ull, det gör jag verkligen. Och hade inte jag varit så nära det hela (de är ju min släkt nu också) så hade förmodligen sett det hela på ett annat sätt också. Vet inte riktigt vad jag vill säga med mitt inlägg. Men vill iaf klargöra att detta är inget fårfarmare gör av illvilja eller för att ullen ska få en annan kvalitet eller nåt. Det handlar helt enkelt om att görs det inte dör lammen.
    Vila ursäkter, vilken förnekelse.
    ..
  • Helene m Olivia o Sigrid

Huuu, gör ett bildsök på "mulesing"!! (eller INTE om du är känslig!)

De skär ju bort halva rumpan ju!!!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Tomtemormor

Uppenbarligen finns alternativ till mulesing. Försök pågår med plastklämmor, injektioner och avel. Avel borde ju vara det bästa alternativet.

• månsken
    Angående mulesing:Jag har sett ett lamm som genomgått denna procedur direkt efter att det utförts. Sambons släktingar har en fårfarm i NSW i australien med många tusen får, och utför denna procedur.Själv blev jag rätt bestört när sambon berättade hur det går till och att han själv gjort detta många gånger under den tid han bodde på farmen och jobbade som jackeroo. När jag själv såg lammet jag nämde ovan var det riktigt tufft, mådde rätt illa faktiskt. För jag visste ju vad det hade gått igenom alldeles innan.Visst är det grymt - inget snack om saken! Och det är ingen jag pratat med därnere som inte medger att det måste göra fruktansvärt ont på de stackars lammen. Att använda bedövning är tyvärr inte realistiskt, rent ekonomiskt. Så krass är verkligheten.Jag tycker förstås det är grymt och hemskt, men samtidigt är detta sambons släktingars liv. I många generationer har de haft fårfarmar och de kan inget annat. De vill förstås lammens bästa och ingen skulle vara tacksammare än de om man lyckas hitta alternativ som är genomförbara utan att lammen skadas.Som det är idag gör det inte det. Och låter man bli att genomföra mulesing så dör lammen en mycket plågsam död. Vad som händer då är att flugorna lägger ägg i avföringen som fastnat på ullen. Larverna äter sedan på lammet som dör på ett mycket otrevligt sätt. Jag förstår att detta gör att många bojkottar ull, det gör jag verkligen. Och hade inte jag varit så nära det hela (de är ju min släkt nu också) så hade förmodligen sett det hela på ett annat sätt också. Vet inte riktigt vad jag vill säga med mitt inlägg. Men vill iaf klargöra att detta är inget fårfarmare gör av illvilja eller för att ullen ska få en annan kvalitet eller nåt. Det handlar helt enkelt om att görs det inte dör lammen.
    Men du förstår ju som du sade, att man bojkottar ull då.

Inser att det är en konstig situation för dig att vara i. Du har förväntningar på dig av nya släktingar att acceptera dem o så. Likväl kvarstår ju fakta, att mulesing är något som alla borde informeras om, och som sedan borde dö ut pga sitt våldsamma och hemska utförande - genom att alla isåfall hade just Bojkottat ull! (ca 80% var det ju, av den ull som handlas med i världen, som var australiensk)
  • Froststar
    Svar på #230
    Det här är undanflykter och väldigt dåliga ursäkter. Inte illvilja??? Intressant vinkling... Om det nu är lammens väl de har för ögonen, så finns alternativ. Det finns intrakutana injektioner som gör samma sak som mulesing fast på ett helt annat, skonsamt sätt. Varför inte använda sådana då?

Jo, säkert för att de är dyrare än ingenting precis som bedövning och smärtstillande, det är därför.

Och vadå flugorna lägger ägg i avföringen???? Flugorna lägger faktiskt ägg i sår också, hur många lamm ses efter så att inte såren infekteras?

När man använder en motivering som oekonomiskt inom djurhållning och därför inte ser till att sluta plåga djuren, då ska man INTE hantera djur.
  • adams morsa

För att svara på TS, jag tycker ju inte om tanken på det nu när jag tänker efter men vi har rätt mycket skinn produkter.... Jag och sambon har en varsinn jacka, sonen har fårskinn, läder soffor... ja det kan ju fortgå...

• sydneygirl
    ninanell skrev 2008-02-10 23:07:22 följande:
    Vila ursäkter, vilken förnekelse...
    Du får gärna utveckla det här! För det första förnekar jag ingenting - jag tycker det är hemskt och grymt mot lammen och sorgligt att det är så krasst att det är det ekonomiska som styr. Är det oklart på något sätt i mitt inlägg?
  • sydneygirl
    Froststar skrev 2008-02-11 08:14:56 följande:
    Svar på #230 Det här är undanflykter och väldigt dåliga ursäkter. Inte illvilja??? Intressant vinkling... Om det nu är lammens väl de har för ögonen, så finns alternativ. Det finns intrakutana injektioner som gör samma sak som mulesing fast på ett helt annat, skonsamt sätt. Varför inte använda sådana då?Jo, säkert för att de är dyrare än ingenting precis som bedövning och smärtstillande, det är därför.Och vadå flugorna lägger ägg i avföringen???? Flugorna lägger faktiskt ägg i sår också, hur många lamm ses efter så att inte såren infekteras? När man använder en motivering som oekonomiskt inom djurhållning och därför inte ser till att sluta plåga djuren, då ska man INTE hantera djur.
    Men som jag skriver handlar det om just ekonomi! Det handlar alltså om att (i dagsläget) stänga ner farmen eller utföra mulesing. (För släktingarna nu alltså).

Så krasst är det. Jag hade gärna sett att släktingarna gjorde nåt annat, men nu gör de inte det. Jag kan fördöma denna procedur, vilket jag gör, men jag kan inte fördöma dem som personer. 

Jag har som jag skrev full förståelse för att folk bojkottar ullen - det har jag verkligen.
  • sydneygirl
    Tomtemormor skrev 2008-02-10 23:51:35 följande:
    Uppenbarligen finns alternativ till mulesing. Försök pågår med plastklämmor, injektioner och avel. Avel borde ju vara det bästa alternativet.
    Avel är ju det absolut önskvärda. Försöken som pågår är förstås väldigt intressanta.

Och Australien (wool industry representatives) har sagt att man till 2010 ska ha fasat ut mulesing - men vet inte hur "bestämt" detta är. Man hoppas ju att det ska finnas en lösning på detta.

Det är ju en industrifråga - och det är bra ju mer fokus det får i media. För helt klart ger det ju en spark i baken till industrin - att detta måste upphöra.
  • sydneygirl
    månsken skrev 2008-02-11 07:50:55 följande:
    Men du förstår ju som du sade, att man bojkottar ull då. Inser att det är en konstig situation för dig att vara i. Du har förväntningar på dig av nya släktingar att acceptera dem o så. Likväl kvarstår ju fakta, att mulesing är något som alla borde informeras om, och som sedan borde dö ut pga sitt våldsamma och hemska utförande - genom att alla isåfall hade just Bojkottat ull! (ca 80% var det ju, av den ull som handlas med i världen, som var australiensk)
    Jo, det är en väldigt knepig situation att ha släktingar som utför något man själv anser är barbariskt. De är medvetna om hur jag känner, sambon framförallt förstås. Tror inte de tycker jag är konstig på nåt sätt

Och ja - jag håller fullt med dig om att det måste få ett slut! Jag vill att det ska komma fram alternativ som kan "lagstiftas" inom ull-industrin, för som jag skriver tidigare så är det rent krasst inget alternativ med bedövning idag.

Och inte heller tycker jag bedövning är det mest önskvärda, bäst skulle avel eller någon form av "icke-kirurgisk" metod vara. För självklart önskar jag att släktingarna kan fortsätta med sin fårfarm men utan att skada djuren.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??