Svar på #230
sydneygirl skrev 2008-02-10 23:00:46 följande:
Angående mulesing:Jag har sett ett lamm som genomgått denna procedur direkt efter att det utförts. Sambons släktingar har en fårfarm i NSW i australien med många tusen får, och utför denna
procedur.Själv blev jag rätt bestört när sambon berättade hur det går till och att han själv gjort detta många gånger under den tid han bodde på farmen och jobbade som jackeroo. När jag själv såg lammet jag nämde ovan var det riktigt tufft, mådde rätt illa faktiskt. För jag visste ju vad det hade gått igenom alldeles innan.Visst är det grymt - inget snack om saken! Och det är ingen jag pratat med därnere som inte medger att det måste göra fruktansvärt ont på de stackars lammen. Att använda bedövning är tyvärr inte realistiskt, rent ekonomiskt. Så krass är verkligheten.Jag tycker förstås det är grymt och hemskt, men samtidigt är detta sambons släktingars liv. I många generationer har de haft fårfarmar och de kan inget annat. De vill förstås lammens bästa och ingen skulle vara tacksammare än de om man lyckas hitta alternativ som är genomförbara utan att lammen skadas.Som det är idag gör det inte det. Och låter man bli att genomföra mulesing så dör lammen en mycket plågsam död. Vad som händer då är att flugorna lägger ägg i avföringen som fastnat på ullen. Larverna äter sedan på lammet som dör på ett mycket otrevligt sätt. Jag förstår att detta gör att många bojkottar ull, det gör jag verkligen. Och hade inte jag varit så nära det hela (de är ju min släkt nu också) så hade förmodligen sett det hela på ett annat sätt också. Vet inte riktigt vad jag vill säga med mitt inlägg. Men vill iaf klargöra att detta är inget fårfarmare gör av illvilja eller för att ullen ska få en annan kvalitet eller nåt. Det handlar helt enkelt om att görs det inte dör lammen.
Det här är undanflykter och väldigt dåliga ursäkter. Inte illvilja??? Intressant vinkling... Om det nu är lammens väl de har för ögonen, så finns alternativ. Det finns intrakutana injektioner som gör samma sak som mulesing fast på ett helt annat, skonsamt sätt. Varför inte använda sådana då?
Jo, säkert för att de är dyrare än ingenting precis som bedövning och smärtstillande, det är därför.
Och vadå flugorna lägger ägg i avföringen???? Flugorna lägger faktiskt ägg i sår också, hur många lamm ses efter så att inte såren infekteras?
När man använder en motivering som oekonomiskt inom djurhållning och därför inte ser till att sluta plåga djuren, då ska man INTE hantera djur.