• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:01:39 följande:
    men du tror ju att du känner mig och dömer mig för hur jag lever!
    nej. jag RÄTTAR dina felaktiga påståenden som du inte verkar ha någon koll över ändå.... Du slänger ur dig en massa knasiga "fakta" om mat som inte stämmer på en fläck. Jag dömmer inte dej... Jag är en tjockis- jag har kunskaperna men visar det inte.
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • rött och guld

Bästa jag skrev 2008-02-03 23:00:47 följande:

rött och guld skrev 2008-02-03 22:59:02 följande:
    Han kanskje er deprimerad?
    verkligen inte!
  • Kenzie
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:04:14 följande:
    konstigt då att en person som äter enligt konstens alla regler-som fredrik paulun-drabbas,tycker du inte??
    Nu är det ju så här, som någon ovan nämnde, att det faktiskt finns en genetisk faktor också. Man kan liksom inte undvika att få vissa sjukdomar om det sitter i generna, oavsett hur bra man äter. Men man kan även få  dessa sjukdomar på andra sätt och ett av sätten är att stoppa i sig fet och dålig mat som förstör kroppen.
    Älskade Theodor 060329
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:04:58 följande:
    öhhhh. en stroke är inte genetisk...
    haha... snälla, läs på liiiite innan du uttalar dig om en sak du inte vet något om 
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • Bästa jag

rött och guld skrev 2008-02-03 23:08:23 följande:

Bästa jag skrev 2008-02-03 23:00:47 följande:
    verkligen inte!
    Vad er det för fel på honom då?
  • en glad

"se bara på fredrik paulun..hälsogurun him self..."
    - Fredrik Paulun fick väl varken stroke eller hjärtinfarkt. Och det han fick hade väl inget med kost att göra?

• mejram
    Butterscotch skrev 2008-02-03 23:00:39 följande:
    Det här lät spännande - jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om tvättnötter. Vad är det och hur funkar det?
    Googla på tvättnötter så får du upp info och försäljare.

Det är nötter från ett träd som växer i Asien. Nötskalen innehåller saponiner som fungerar som tvättmedel. Man tar en 4-5 skalhalvor och lägger i en tygpåse (som oftast följer med nötterna) och låter den gå med i tvätten. Nötterna kan återanvändas 3-6 gånger, beroende på tvättemperatur och vattenkvalitet. Inget sköljmedel behövs, tvätten blir mjuk och väldoftande och lättstruken. Svärmor har tvättat och strukit i 50 år och hon har aldrig haft så lättstruken tvätt som nu med nötterna. Ska man tvätta vittvätt eller har svåra fläckar behöver man sätta till bleksalt, det brukar finnas hos "nötförsäljarna" också.
    Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • rött och guld
    Kenzie skrev 2008-02-03 23:01:50 följande:
    I vanlig nötfärs (inte lågpris)är det oftast 10 % fetthalt och ja det finns i alla affärer.
    och jag HATAR nötfä Men fett är smakbärare. Kött med fett smakar helt enkelt mycket mer och godare.
  • rött och guld
    Mia83 skrev 2008-02-03 23:02:52 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:59:02 följande:
    Den ekonomiska pressen kanske knäcker honom.
    ekonomisk press? skulle inte tro att vi har någon ekonomisk press! oroa dig inte för oss...
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!