För att återgå till trådstarten så har jag det senaste året lagt om vår kost samtidigt som vi handlar varor med bättre kvalitet. Och under det här året har den totala matkostnaden sjunkit.
Kött köper vi ungefär varannan var tredje månad direkt på en gård i närheten, det brukar oftast bli 5-7 kilo köttfärs (som de maler när vi väntar 10 % fetthalt), 3-4 kilo högrev att göra grytor på, 2 nötstekar, 1,5 kg skinkbog, 1,5 kilo lövbiff och sen brukar det bli lite "lyxkött" beroende på av de har styckat just den dagen. Totalt brukar vi betala ca 1200:-.
Grönsaker får vi hemlevererade via årstiderna i snitt 2-3 gånger i månaden ( kostnad 200 kronor per låda)
Rågflingor och mjöl köper vi via något som heter ekobeställarna. Kravmärkt och närproducerat. Kostnad ca 200 varannan månad.
I affär kompletterar vi med frysta grönsaker (ekologiska i den mån det går att finna), bönor och linser (bra fiberkälla utöver proteiner), mejeriprodukter (ekologiska då det alternativet finns), ägg, svensk kyckling (köper gärna hel kyckling, undviker frysta kycklngfiléer som många gånger innehåller 10-20% vatten, de danska är oftast marinerade för att komma undan salmonellakontroller), fisk etc.(samt givetvis hygienartiklar) Per månad brukar kostnaden här ligga på ca 2500:-
Måltiderna är upplagda enligt tallriksmodellen. Redan när jag lagar mat så bestämmer jag hur många portioner det är för, oftast 4 så att jag och maken får matlåda också. Sen vi började handla såhär så har våra matkostnader sjunkit, vi kastar mindre överbliven mat och vi besöker affären mer sällan. När jag planerar maten så planerar jag inte bara vilken rätt jag ska laga utan äen vilka grönsaker som ska ätas till. Jag tror att det är själva planeringen som har gjort att kostnaderna kunnat hållas nere.