• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • PetraD

alla utan de krav-märkta gör nog säkert det

ang. willys köttfärs vet jag inte. men kanske de gör som ica
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:30:21 följande:

Fru U skrev 2008-02-03 00:25:42 följande:
    jaha, då vill jag veta vilka svenska äppelproducenter som besprutar och hur och när willys preparerar sin köttfärs?
  • PetraD

hur vet du att den är nymald??
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande:
    den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
  • Theorese

För att återgå till trådstarten så har jag det senaste året lagt om vår kost samtidigt som vi handlar varor med bättre kvalitet. Och under det här året har den totala matkostnaden sjunkit.

Kött köper vi ungefär varannan var tredje månad direkt på en gård i närheten, det brukar oftast bli 5-7 kilo köttfärs (som de maler när vi väntar 10 % fetthalt), 3-4 kilo högrev att göra grytor på, 2 nötstekar, 1,5 kg skinkbog, 1,5 kilo lövbiff och sen brukar det bli lite "lyxkött" beroende på av de har styckat just den dagen. Totalt brukar vi betala ca 1200:-.

Grönsaker får vi hemlevererade via årstiderna i snitt 2-3 gånger i månaden ( kostnad 200 kronor per låda)

Rågflingor och mjöl köper vi via något som heter ekobeställarna. Kravmärkt och närproducerat. Kostnad ca 200 varannan månad.

I affär kompletterar vi med frysta grönsaker (ekologiska i den mån det går att finna), bönor och linser (bra fiberkälla utöver proteiner), mejeriprodukter (ekologiska då det alternativet finns), ägg, svensk kyckling (köper gärna hel kyckling, undviker frysta kycklngfiléer som många gånger innehåller 10-20% vatten, de danska är oftast marinerade för att komma undan salmonellakontroller), fisk etc.(samt givetvis hygienartiklar) Per månad brukar kostnaden här ligga på ca 2500:-

Måltiderna är upplagda enligt tallriksmodellen. Redan när jag lagar mat så bestämmer jag hur många portioner det är för, oftast 4 så att jag och maken får matlåda också. Sen vi började handla såhär så har våra matkostnader sjunkit, vi kastar mindre överbliven mat och vi besöker affären mer sällan. När jag planerar maten så planerar jag inte bara vilken rätt jag ska laga utan äen vilka grönsaker som ska ätas till. Jag tror att det är själva planeringen som har gjort att kostnaderna kunnat hållas nere.

• Mint

Hel- och halvfabrikat måste väl ändå bli dyrare än att köpa råvaror?

Rotfrukter, lök och baljväxter är ju både riktigt billigt och riktigt nyttigt.

• Mint

Ojdå, har läst hela tråden nu, hrm. Ja, vad säger man?

• fairyfloss

Det var inte många konstruktiva råd i den här tråden! Om än underhållande att läsa. Men om man nu äter varje dag och mer än fyra äpplen eller bara kottletter så kan jag försöka komma med lite konstruktiva råd i alla fall .

En sak som man kan tänka på är att kroppen bara kan ta upp ca 25 gram protein i taget, alltså per måltid. Resten används bara upp som energi. Eftersom kött är ganska dyrt så kan man ju läsa hur mycket protein/gram kött och se till att man bara har precis 25 gram per person till måltiden och inte mer. Lägger man sen till bönor eller linser så kan man äta ännu mindre kött, eftersom de också innehåller protein. Baljväxtern är dessutom jättebilliga om man köper torkade som man själv blötlägger, kokar och fryser in. Linser är superbra eftersom man inte behöver blötlägga de alls först!

Grönsaker är dyrt, och det är svårt att få ned kostnaden på det. Mitt tips är att köpa frysta grönsaker (eller på burk, tex tomater) för sånt som inte är i sesong, det blir billigare. Och sen kan man ju självklart välja de färskvaror som är billigast för stunden!

Köper man uncle ben's ris på ICA så är det dyrt. Köper man 5 kilo ris på prisextra är det desto billigare. Det gjorde vi när vi bodde i Sverige och det var inte många kronor per potion det! Och inte sämre kvalitet än vad vi köpte på ica (inte vad vi märkte i alla fall, vi köpte råris desutom som är mycket nyttigare än vitt).

Sen kan man ju tänka på att försöka laga så mycket som möjligt från grunden, och undvika att köpa tex tortelini eller liknande (jag vet att du skrev att ni gör det TS). Bröd är supermycket billigare att baka själv, om man nu kan avvara den tiden! Men för mellan 20 och 30 kronor per limpa är det kanske värt det .

Ja, det var mina ekonomitips i alla fall!

• rött och guld
    PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:52:07 följande:
    hur vet du att den är nymald??rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:
    för att den ser nymald ut och det står dagens datum på och för att de sa att de malde viss köttfärs där.
  • rött och guld

reagerade på denna meningen i inlägg nr 174:

de danska är oftast marinerade för att komma undan salmonellakontroller)

komma UNDAN salmonella kontroller???

• rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 21:33:08 följande:
    faktiskt... hur stor är fettmängden i den billigare färsen? 20% skulle jag tippa på och det är väl mindre bra... förövrigt så vill jag ge dig en applåd- så många inlägg och inte ett vettigt ord än så länge
    fett är inget farligt, men du verkar ha fått för dig det.
    tänk bara på vad kockarna på tv säger:
    -fint kött ska ha insprängt fett.
  • juzze

Tror du det är "fint" kött som blir till köttfärs med hög fetthalt?
    rött och guld skrev 2008-02-03 21:52:11 följande:

fett är inget farligt, men du verkar ha fått för dig det.tänk bara på vad kockarna på tv säger:-fint kött ska ha insprängt fett.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!