• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • tösmamma

PS:::tycker inte 4000 kr i månaden är en dyr kostnad ..snarare normal..med tanke på ett blöjbarn med...

• Arga Klara

Visst ska kött ha insprängt fett. Men inte en FEMTEDEL fett! Ewww. Tänk dig att var femte tugga du äter är rent fett.

• josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 21:52:11 följande:
    fett är inget farligt, men du verkar ha fått för dig det.tänk bara på vad kockarna på tv säger:-fint kött ska ha insprängt fett.
    haha... men köttfärs är inte kött med insprängt fett i... det är fett som de skär av från andra köttbitar och tillsätter till köttet så den fabeln fungerar inte... och köttfett ÄR inte bra. Det är bra för smaken däremot men det synliga fettet ska man ju skära bort efter tillagning...
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 22:27:21 följande:
    haha... men köttfärs är inte kött med insprängt fett i... det är fett som de skär av från andra köttbitar och tillsätter till köttet så den fabeln fungerar inte... och köttfett ÄR inte bra. Det är bra för smaken däremot men det synliga fettet ska man ju skära bort efter tillagning...
    nu menade jag karrekotletter,DÄR har du fint kött.
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:39:51 följande:
    nu menade jag karrekotletter,DÄR har du fint kött.
    Va? Men vi disskuterade ju kättfärs från willys som kostade 29.9+... hur står det till med minnet? Jag har ju till och med citerat vad jag svarade på
    Fint och fint.. GOTT ja, men nyttigt? njaaa...
  • rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 22:43:30 följande:
    Va? Men vi disskuterade ju kättfärs från willys som kostade 29.9+... hur står det till med minnet? Jag har ju till och med citerat vad jag svarade på Fint och fint.. GOTT ja, men nyttigt? njaaa...
    ni kanske gjorde det men inte jag.
    äter väldigt lite köttfärs just nu.
    nu är det mest karrekotletter,kyckling,fläskfile,oxfile,kotletter,lövbiff.
  • rött och guld
    Arga Klara skrev 2008-02-03 22:06:21 följande:
    Visst ska kött ha insprängt fett. Men inte en FEMTEDEL fett! Ewww. Tänk dig att var femte tugga du äter är rent fett.
    vad har du fått en femtedel ifrån?
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:47:21 följande:
    ni kanske gjorde det men inte jag.äter väldigt lite köttfärs just nu.nu är det mest karrekotletter,kyckling,fläskfile,o xfile,kotletter,lövbiff.
    men hur ska man kunna diskutera med dig om du svarar på något annat än det man frågar utan att säga VAD det är du svarar på? Om jag ställer en specifik fråga till dig så kan du väl inte svarqa något annat? var är logiken i det?
    och enligt din blogg så verkade det inte vara oxfile som stod på veckans meny direkt...
  • rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 22:43:30 följande:
    Va? Men vi disskuterade ju kättfärs från willys som kostade 29.9+... hur står det till med minnet? Jag har ju till och med citerat vad jag svarade på Fint och fint.. GOTT ja, men nyttigt? njaaa...
    stackars dig som har snöat in på att allt ska vara nyttigt, måste bli dyrt...
    idag åt vi en fettdrypande pizza var med massor utav kebabkött och bacon ,ost och skinka.
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:48:07 följande:
    vad har du fått en femtedel ifrån?
    20% är en femtedel.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!