• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:50:27 följande:
    stackars dig som har snöat in på att allt ska vara nyttigt, måste bli dyrt...idag åt vi en fettdrypande pizza var med massor utav kebabkött och bacon ,ost och skinka.
    hur kan du påstå det? Känner du mig? Har jag någonsinn berättat för dig hur jag lever? Eftersom du berättar dina åsikter som om de vore fakta så lär jag ju rätta dig Du verkar inte ha särskilt stor koll på näringsläran
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • rött och guld
    Mia83 skrev 2008-02-03 22:53:55 följande:
    Kul för dig att du väljer att spara några kronor i stället för att ta hand om din kropp och leva hälsosamt.Vissa av oss andra väljer dock att investera i våra kroppar.
    du har visst inte fattat att det inte hjälper att äta hälsosamt, man får hjärtinfarter och stroke och andra sjukdomar ändå.
    se bara på fredrik paulun..hälsogurun him self...
  • mejram

Ja, jisses......mycket ska man höra innan öronen trillar av... Ska inte ens börja kommentera, utan förska hjälpa ts lite i stället.

Jag gillar också Den hemlige kocken, många bra tips där. Framför allt säsongstabell på olika grönsaker. Att köpa gurka, tomat och isbergssallad mitt i vintern är rätt meningslöst. Då kan man lika gärna ta ett glas vatten.

Försök att få mesta möjliga näring per 100g. Inte mesta möjliga energi.

Gör man grytor och såser på köttet så räcker det till många fler portioner. Då kan man dessutom riva/skära ner en massa grönsaker - vitkål, rotfrukter, kålrabbi, lök och blanda i lite linser för att dryga ut. Att blanda i någon matsked linser i köttfärssåsen och sedan successivt öka kvoten linser/köttfärs är ett fiffigt sätt att vänja barnen vid smaken av baljväxter.

Grodda egna groddar är superbilligt och ger bra näring nu när sallad och bladgrönsaker är dyra.

Barn brukar gilla pizzasallad - kostar nästan inget och ger mycket näring. Bra mycket näringstätare än isberg/gurka/tomat.

Barn gillar ofta soppa, vi vuxna är lite sämre på att äta det. Med ett hembakt bröd behöver det inte kosta många kronor per portion.

Minska på mejeriprodukter - man behöver inte ha creme fraiche eller matlagningsgrädde så fort man ska göra sås.

Mackor, eller snarare pålägg är dyrt (ost, skinka, salami, leverpastej etc.) det är billigare att laga riktig mat. Vänj barnen tidigt med att äta varierade mellanmål för att inte fastna i mackträsket. En avocado, lite yoghurt och hemmagjord müsli, gröt som ex.

Hur mycket av 4000:- går till mat och hur mycket går till hushåll? Det kanske är hushållskostnaderna som drar iväg? Testa tvättnötter i stället för tvättmedel, en påse på 1 kg för 160:- räcker minst ett år för oss (2 vuxna, ett barn), ca 4 maskiner tvätt i veckan. Maskindiskmedel är svindyrt - byt till billigaste sorten eller dela tabletterna på hälften - det diskar lika bra ändå. Toapapper - det billigaste är inte alltid blligast, utan oftast bara lösare rullat så man tror att det är mer än vad det är på rullen. Skippa en massa olika rengöringsmedel - vanligt handdiskmedel fungerar i 99% av fallen. Bindor/tamponger - skaffa menskopp, så behöver du aldrig mer betala det. Blöjor - potträna (fast den är svår, jag vet...)

Finns väl miljoner saker att tänka på. Jag tycker faktiskt att det hjälper att tänka hälsosamt, då hoppar man över alla onödiga hyllor i affären och kommer inte hem med en massa "lull lull".

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Kenzie
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:56:38 följande:
    du har visst inte fattat att det inte hjälper att äta hälsosamt, man får hjärtinfarter och stroke och andra sjukdomar ändå.se bara på fredrik paulun..hälsogurun him self...
    Ja nej det finns ju ingen som helst forskning som visar på sambandet mellan bra kost och lägre risk för hjärtinfarkt. Eller jo förresten, det fanns det ju!
    Älskade Theodor 060329
  • Mia83

rött och guld skrev 2008-02-03 22:56:38 följande:

du har visst inte fattat att det inte hjälper att äta hälsosamt, man får hjärtinfarter och stroke och andra sjukdomar ändå.se bara på fredrik paulun..hälsogurun him self...
    Det är jag som inte har fattat något?
    Nej, DU har inte förstått att med rätt kost och livsvanor så ökar man chanserna till ett hälsosamt liv.
    Den genetiska biten kan man dock aldrig gardera sig emot.
    Läs på om hur kost och motion påverkar oss så kan vi ta upp den diskussionen då.
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:54:52 följande:
    Bästa jag skrev 2008-02-03 22:52:52 följande: va? nej jag skrev att jag åt endast 4 äpplen vissa dagar och klarde mig på det.det va när jag bantade.
    när du bantade? ahahahaha.... tur att pizzorna nu motverkar dåtidens svältkur.... Bästa sättet att bli skitfet på... svält dig så kroppen står på sparläge och suger åt sig alla kalorier man stoppar i sig till att äta fel, onyttigt som fan och massor med fett.... det kan bara sluta på ett sätt, tyvärr....
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • rött och guld

Bästa jag skrev 2008-02-03 22:53:59 följande:

Så nästa gang din sambo skal äta blir vel då på..... onsdag?
    nej, som sagt, jag vi äter middag när han kommer hem frå jobbet.
    men om han hade fått som han hade velat hade han säkerligen inte ätit förräns på onsdag.

han åt INGENTING under de 5dgaagrna jag va iväg hos mina föräldrar. och jag blev FLY förbanad!
    så visst kämpar jag.tror det är någon slags ätstörning, så jag vill kolla honom..
  • rött och guld
    Arga Klara skrev 2008-02-03 22:55:29 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 22:53:39 följande:
    Högst 10%. Är det älgfärs så brukar det vara mindre.
    jaha, och älgfärs det äter alla förstår jag... + det finns i alla affärer eller?
  • Butterscotch
    mejram skrev 2008-02-03 22:57:22 följande:
    Testa tvättnötter i stället för tvättmedel, en påse på 1 kg för 160:- räcker minst ett år för oss (2 vuxna, ett barn), ca 4 maskiner tvätt i veckan.
    Det här lät spännande - jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om tvättnötter. Vad är det och hur funkar det?
  • Bästa jag

rött och guld skrev 2008-02-03 22:59:02 följande:

Bästa jag skrev 2008-02-03 22:53:59 följande:
    nej, som sagt, jag vi äter middag när han kommer hem frå jobbet.men om han hade fått som han hade velat hade han säkerligen inte ätit förräns på onsdag.han åt INGENTING under de 5dgaagrna jag va iväg hos mina föräldrar. och jag blev FLY förbanad!så visst kämpar jag.tror det är någon slags ätstörning, så jag vill kolla honom..
    Han kanskje er deprimerad?
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!