• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Mori
    Fru U skrev 2008-02-03 00:28:52 följande:
    Vi med men det var skrämmande att se vilka tillsatser som faktiskt kan finnas i s.k vanligt kött

Ja verkligen! Man ösnkar att fler tog sig tid att läsa på förpackningarna när de köper mat. Jag ställer mig tveksam till att den stora massan som köper vacumförpackade köttbullar vet något om kvaliteten på köttet i de bullarna, eller att de är stekta i kotalg!

Och precis som du säger, inte många har koll på att kycklingfilen inte bara är just kycklingfile

• Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande: den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
    jag säger att den för 29,90 är knappast lokalproducerad.
    se som i inläggen innan att de handlar inte om fall den är nymald utan hur djuren levt, va de ätit, hur köttet behandlas och fraktas...

nej dyrare är inte alltid bättre, men (tyvärr) oftast..
    julmust is the shit!
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande: den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
    En sjuklig kossa ger inte smaskig köttfärs bara för att den är nymalen. Kossan står inte bakom charken på Willys och väntar på att bli köttfärs, den kommer i bitar...
  • 1111111

rött och guld skrev 2008-02-03 00:12:21 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:06:44 följande:ingenting! de högre får bara mindre lön.och vi kommer ju aldrig sluta konsumera, men vi kan dra ner markant på det onödiga konsumerandet!
    Och det gör du genom att dra ner på grönsakerna och ösa på med köttet. Jag tycker det låter tossigt , men det är ju min (vegan-)åsikt.

Men jag är nyfiken: Har du läst nåt om köttens bidrag till växthuseffekten jämfört med grönsaker, bönor och linser? Och jag är verkligen nyfiken på om ni får i er 500 gram frukt och grönsaker om dagen på den där budgeten.
  • 1111111

rött och guld skrev 2008-02-03 00:26:32 följande:

Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande:jag vet, jag vill ha så "ren" mat som möjligt.nymald köttfärs billigt.(för det är ingen garanti att den är renare om den är dyrare om ni ny trodde det)folk fuskar till höger och vänster även inom krav!
    Det är en allvarlig anklagelse, har du källor på det tack?
  • PetraD

låter ju verkligen inte speciellt hälsosamt

visst äter jag också ibland nån mat så sent (kanske bla.a. därför jag har ca 40kg för mycket på kroppen) men äter ju mitt på dagen också
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:

jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
  • PetraD

men då är det väl bättre att äta NYTTIGT
    inte så kunnig om just detta, men finns det inte mediciner för sånt??
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:19:49 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande:
    han har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig mycket vikt!
  • PetraD

frukosten låter ju bra, men kanske inte resten så värst hälsosamt
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:27:04 följande:

ja? vad äter du själv till frukost?
  • PetraD

kan det inte bero på att hans kropp behöver samla på sig för att det dröjer tre dagar tills han äter igen
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:28:27 följande:

ja, men alla fungerar ju olika, vi vet ju inte varför han blir så stor om magen eftersom han ej är undersökt än(han är 25 och har gubbmage) hans far är farligt stor om magen, så visst är jag rädd...
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!