Inlägg från: emejo128 |Visa alla inlägg
  • emejo128

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Tinna: En sådan gitarr funderade vi på att köpa till Elsa, men du kanske avråder oss?? Hon är ju helt galen i musik. Annars funderade vi på att köpa en mikrofon på stativ. Hon gör inget annat än sjunger hela dagarna.

Idag är det lite bättre väder här. Snön är borta och vi ska grilla i eftermiddag. Sedan blir det väl en massa röj i trädgården. Jag vill ha vår vildträdgård färdig för plantering när det blir så dags, men det går långsamt framåt. Jag undrar om det blir någon fruktträdgård där någonsin. Barnens trädgård måste också göras iordning. Nu kan inte Lotha komma ner där längre, så vi ska täppa igen alla hål hon jar grävt och så nytt gräs. Åh, jag längtar tills trädgårdssäsongen kommer igång på riktigt.
  • emejo128

Goddag. Här skiner solen. Fick en himla massa gjort igår ute i trädgården. Vi röjde ris och rensade nässlor under vinbärsbuskarna. Barnen hjälpte förstås till överallt

Helene: Visst är det gott med grillat. Vi grillade också igår. Karre till mig och maken och korv till barnen. Till det klyftpotatis och rotfrukter med tzatziki.

Sterna: Varför är hon avstängd??

Efter jobbet idag ska jag på massage Härligt. Det var så länge sedan nu. Sjukdomar och sånt har kommit imellan och jag har fått avboka mina tider. Men nu äntligen

• emejo128

Här är det hektiskt. Eleverna skriver nationellt prov på torsdag och nu, de sista lektionerna, försöker de själva banka in så mycket grammatik och skrivregler som bara går. Min lektion nu slutade vid tjugo i elva, men eleverna hade så mycket frågor att vi drog över 20 minuter.

• emejo128

Bessie: Förlåt, det var nog jag som sade att det blir lindrigare på små barn Sorry. När Axel hade det så var han visserligen full, full, full med prickar precis överallt (på pungen, i ansiktet, på hela kroppen...) men han hade inte så hög feber och han mådde inte så jättedåligt av det även om han var sjuk. Nu jämför ju jag med när JAG hade vattenkoppor när jag var 16 och var hemma från skolan i två veckor! Jag trodde att jag skulle dö.

A N: usch vad jobbigt. Hoppas att sjukhusvistelsen ger något och att de kan sätta fingret på vad det kan vara med henne.

Jas: Roligt med simskola.

Tinna: Grattis Tänkte även idag att vi kanske inte skulle prata om hockeyn Men grattis i alla fall.... På fredag. Revansch!

Idag jobbar jag kort dag och slutar vid klockan ett. Skönt. Hoppas att det är fint väder i eftermiddag, för då ska vi fortsätta med trädgårdsstädningen så att det kan bli klart där någon gång.

• emejo128

Godmorgon. Ledig dag idag (onsdag). Barnen äter frukost framför TV:n, maken jobbar dag, så han kommer faktiskt hem ikväll!!! och det är mulet och trist ute Hoppas att det lättar upp lite. Fast det går ju vara ute i alla fall. Maken klippte gräset för första gången igår. Inte vår vanliga gräsmatta dock, utan han prövade bara att klippa ner allt i vildträdgården. Jag har inte kollat hur det blev ännu. Han sade att marken var ganska ojämn, men troligtvis inte mer än att vi står ut med det om vi ska ha en frukt- och bärträdgård där och ingen fotbollsplan.

Tinna: Hoppas ni får en trevlig utflykt. Jag tänker också alltid så där... för ett år sedan, för två år sedan. Det är ett trevligt sätt att minnas. Tyvärr har jag börjat likdant med mamma nu. För ett år sedan åkte hon in, idag för ett år sedan sövdes hon... i dag för ett år sedan väckte de upp henne. Fasar inför den 17:e maj

NK: Passa på och njut idag då

Jas: Men fy vad tråkigt att behöva lägga en massa energi på sådant. Lycka till.

Helene: hälsa lillebror och hoppas att saker och ting känns ljusare snart.

• emejo128

Godmorgon. Har suttit och vaktat första delen i nationella provet nu. Eleverna suckade högt hela tiden. De skulle skriva uppsats.

NK: vad var det för underkräm du köpte? Gav den resultat?

Bessie: Ja, det är helt ofattbart vad stora "de små" har blivit. Här har vi ju ingen som är mindre heller, utan Elsa är minst. Och hon är ju så STOR!

Igårkväll blev jag trött på alla leksaker som vräks ut hela tiden. Barnen rotar inte i lådan och tar ut det de vill ha, utan de häller ut allt på golvet. Visserligen så plockar de upp ganska bra efter sig, när jag säger till dem, men inte alltid... Igår tjatade jag på att de skulle städa upp sina saker hela kvällen. Elsa plockade upp hal lådan med matleksaker och tallrikar, men Axel bara gnällde och sade att det var för mycket saker ute, han kunde inte städa rätt. Så det blev inget mer undanplockat för hans del. Senare på kvällen så ställde jag undan hela lådan med djur (de leker bara med krokodilerna - de lämnade jag kvar, för de var i duschen), alla kulor, som jämt sprids över hela golvet, en låda med "plock" som de bara häller ut, men inte leker särskilt mycket med och större delen av billådan. Jag lämnade bar 10 bilar ute. Sedan har de alla sina Blixten-bilar kvar, en bilbana, några traktorer, målarsakerna, pusslen, en griffeltavla, strykbrädan, ugnen och matleksakerna , som Elsa plockade upp. Plus sakerna som de har i sina rum (det här var bara i lekrummet). Allt har jag ställt undan och det ska vara undanställt ett bra tag nu. Det lär ju bli en massa nya leksaker nu när Elsa fyller år i alla fall.

• emejo128

hal lådan=hela lådan. Skrev lite snabbt.

Tilläggas kan att jag lämnade kvar lådan med dockleksaker i garderoben, för är det något de ALDRIG leker med så är det den lådan.

• emejo128

Hejsan hoppsan. Igår var jag på jättedåligt humör och mådde dåligt, dåligt, dåligt. Idag mår jag mycket bättre. Skönt

Nu har jag fått klartecken från min rektor att jag kan vara hemma torsdag och fredag nästa vecka, för att rätta nationella prov, samt att jag får ekonomisk ersättning för att jag planerar att jobba på onsdagen, min lediga dag också. Bra.

Helene: Jag skulle nog ändå låta honom sova bredvid om det är närhet han behöver. Våra barn är också sådär i perioder, men efter ett tag har de "tankat färdigt" med mammanärhet och de börjar sova bättre i sina egna sängar igen. Har man behov av närhet så tycker jag att man ska få det. Jag är precis likadan.

Angående stavning så måste jag hålla med Dink: Enkelhet framför allt. Jag tycker inte om när man slänger in en massa onödiga bokstäver där det inte behövs. Men det är ju en smaksak. Mitt namn stavas så enkelt som möjligt, fast det finns hundra olika stavningar på det. Emeli. Inget E på slutet, bara ett M...

• emejo128
    GRATTIS JAKOB!!! Hoppas det blir en rolig födelsedag med presenter och gott.

Helene: tack, skulle gärna tagit mig en bit, men jag lämnade barnen på dagis när maten stod på bordet Synd, för nu börjar jag bli hungrig. Skönt att få så mycket undanröjt. Jag älskar ju att röja och få det rent och snyggt. Maken fick rycket i helgen också. I söndags vräkte han ut allt ur vår "skräpgarderob", sorterade och slängde och flyttade undan. Så nu är det jättefint där inne och man kan gå in och hämta det man behöver utan att vada fram bland saker. Själv behövde jag bara titta på... Härligt.

Igår pratade jag med maken i telefonen när han fortfarande var kvar på jobbet och jag hade kommit hem. Jag skulle dammsuga och den där förbannade dammsugaren vi har är skitdålig så jag var på ett så vansinnigt humör. När maken kom hem på kvällen (han har sin dagvecka, så han jobbar inte hela dygnet) så hade han ett stort paket med sig. En ny dammsugare En BRA! dammsugare för en gångs skull. En Miele med alla superfinesser och bra munstycke. Glad. Överraskning. Känns lite 50-tal bara. Mannen kommer hem med en present till frugan - en dammsugare Nu är visserligen min make en duktig användare av dammsugaren också, men ändå. Jag har varit irriterad på vår dammsugare ända sedan vi flyttade från förra huset och jag förlorade min älskade centraldammsugare Men den här Mielen är lätt att dra efter sig och den har svängbara hjul där bak också, så den fastnar inte bakom hörn och liknande. 

Bessie: vad spännande att det börjar hända grejer Roligt. 

• emejo128
    Tinna: ja, vi får ta någon dag när koppor och sånt är borta Det skulle vara skoj.

Bessie: Åh, jag vill också ha centraldammsugare. Men jag får nöja mig med den jag fick nu istället. Vi har inget bra ställe att placera en centraldammsugare på nu. Det funkar inte Vi har tänkt på alla möjliga lösningar, men det finns ingen som är bra rent praktiskt.

Nej, nu ska jag gå och plocka ihop lite böcker inför grupparbetet jag ska köra igång i en klass nu.
  • emejo128
    GLAD!!! Fick nya lönen idag i ett litet brunt kuvert av min rektor. Tack, tack, tack för individuell lönesättning. Jag tyckte att jag hade relativt bra lön förut, men nu har jag bättre Fick förhöjning med 2000:- GLAD!!! Fast jag pratade med en kompis på grundskolan som också fått sin nya lön och hon var inte lika glad. Jag ligger nästan 7000:- över henne nu. Det är ganska stor skillnad. Vi har jobbat lika länge.

Helene: vad skönt att det ordnar sig med D's mage och att du fick intyg. Tycker också att det låter konstigt av dagis att kräva det. Men vad vet jag...
  • emejo128

Ja här firade vi inte i alla fall. Blev så sur efter det där bortdömda målet som helt klart var ett domarfel Men, men. HV var det bättre laget allt som allt, så de förtjänade SM-guld.

Nu ska jag göra mig iordning och sedan ska jag åka och handla lite till barnkalaset imorgon. Det blir kalas för Elsa en helg innan, eftersom nästa söndag, på hennes födelsedag så kommer tjocka släkten och på lördagen ska hon och jag åka till Cloetta center och se på musikalen Nalle Puhs födelsedagskalas Det kommer hon att gilla tror jag.

• emejo128

Ha, ha. SM blev ju fetat för att det finns en FL-förklaring till det i mitt inlägg här ovanför. Och det var inte riktigt den förklaringen som jag menade när jag skrev att HV vunnit SM-guld...

• emejo128

Tinna: ha det så skoj ikväll.

Tårta: Jo, mina barn bara älskar tårta, särskilt marsipantårta, men jag vet att de barnen som kommer imorgon är mer förtjusta i maräng. Så det blir marängbottnar med glass imellan. Jag kör glassen i mixern med lite mjölk och tinade bär. Det blir som ganska hård milkshake, men lätt att bre på tårtan. Sedan grädde över med oblat med Nalle Puh på. Elsa var med och beställde, så hon har valt själv.

När släkten kommer ska jag dock göra en prinsesstårta med marsipan.

Jas: Åh, vad härligt. Här blir det inga sådana resor eftersom vi har hund och det i princip bara är svärmor som kan passa henne. Mamma och pappa åkte bara på golfresor när de åkte förr och nu lever ju inte mamma längre. Pappa åker däremot fortfarande på golfresor (han har precis bokat den första sedan mamma dog) och jag tror inte att han vill ha med oss när han ska spela golf...

• emejo128

En timme kvar till kalaset ska börja här. Allt är under kontroll och barnen är klädda. Nu ska jag bara se till att det inte stökas till alltför mycket innan  gästerna kommer. Insåg i morse att marängglasstårtan nog bara räcker till barnen, så jag slängde ihop en rulltårta med grädde och mosade hallon till oss vuxna. Sedan insåg jag att det troligtvis inte blir så många vuxna som stannar och att de två som stannar är pappor. Men de tycker väl om att fika de också... Eller är det typiskt kvinnligt?

Mo m: tyvärr har jag inga bra råd att ge dig. Har inte det problemet. Är det något som tynger maken så berättar han och pratar med mig. Men det enda är väl att "tjata". Att fråga och be honom dela tankar med dig. Att du vill veta och möjligtvis hjälpa (om det är något sådant det gäller).

NK: Vilken söt kommentar. De är för gulliga.

Nej, nu ska jag nog skicka ut barnen medan jag blåser upp de sista ballongerna.

• emejo128

Godkväll. Barnen är däckade efter en eftermiddag med lek, lek, lek, tårta och godis. De har haft jätteskoj och Axel var till och med villig att hjälpa till att städa efter att sista familjen åkt hem. Elsa var jättetrött och gick och lade sig strax innan sex (en halvtimme efter att sista åkt). Men det var väldigt lyckat i alla fall och de stora barnen var ute mest hela tiden, medan de mindre var inne mest och bara ute till och från.

Studsmatta: vi köpte vår på Sagoland i Linköping. Den kostade 1995:- för en 3.94 stor och med skyddsnät. Motsvarande matta på Toys R Us kostade 2500 tror jag, med nät, och den var någon halvmeter mindre.

Tinna: stackars Alma. Hoppas det blir relativt lindrigt i alla fall.

• emejo128

Så, nu är sista lektionen avklarad. Jag ska planera lite inför morgondagen och sedan är det snart dags att dra sig hemåt.

Tinna: Ja, det är ju spännande att vara sjuk och få uppmärksamhet så länge man inte mår dåligt. Hoppas det inte blir för mycket kli för henne.

Malin: Vår studsmatta är 3.96. Det är lagom tycker jag. Den största blir för stor för oss och den mindre blir för liten. Skoj med dop i helgen. Vi ska ha kalas igen För tjocka släkten.

Idag för ett år sedan väckte de upp mamma efter att hon legat nedsövd i två veckor. Då trodde vi att det skulle vända, men det blev aldrig bättre. Hon låg i respirator i 1½ månad sammanlagt. Från den 5:e april till den 17:e maj, då hon dog.

• emejo128

Godkväll. Här sover barnen sedan en halvtimme tillbaka i alla fall. Sitter och kollar campingplatser inför i sommar. Tydligen måste man boka på de lite mer populära campingarna om man vill ha någon vecka i juli. Jag som köpte den här förbaskade husvagnen för att inte behöva planera. Jag känner bara skit inför att campa. Vi var nere i husvagnen och kollade till den häromdagen och jag började må illa. Jag hoppas verkligen att vi kommer att få det bra så, och jag vet att barnen kommer att älska det... men jag då. Jag vill bo på hotell när jag är på semester. Fina hotell!!

Fast maken och jag ska till Göteborg en helg i sommar och bo på Scandic - själva. Så jag får väl trösta mig med det.

Systeryster: hua för öroninflammation. Bra att få tid.

Helene: Roligt med praktik.

• emejo128

Elsa brukar somna mellan 18.00 och 19.00. Ibland kan det bli senare om hon har somnat när vi åkt bil under dagen eller så. Men en vanlig dag blir det de tiderna. Sedan vaknar hon vid halvsju-sju på morgonen.

• emejo128

GRATTIS TILL BELLA!!!!

GRATTIS TILL HANNA!!!!

Idag är första dagen någonsin som vi skulle vara tvungna att ta VAB-dag. Elsa hade 39 graders feber. Det upptäcktes självklart efter att Andreas åkt till jobbet. Jag har massvis att fixa på jobbet idag eftersom jag ska vara hemma och rätta resten av veckan. Då är man väldigt glad att svärmor bor så pass nära och att hon är pensionär. Så hon har Elsa och jag ska komma hem så fort jag kan.

Så nu ska jag jobba undan det jag måste få gjort idag.

Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]