Inlägg från: emejo128 |Visa alla inlägg
  • emejo128

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Japp, jag har storstädat hela nedervåningen (förutom vardagsrummet där vi ju har våra garderober spridda över hela rummet). Men allt annat är skinande rent. Köket, farstun, hallen, badrummet, barnens lekrum och kontoret. Längtar verkligen tills sovrummet är färdigt så att hela huset kan bli skinande rent.

Maken har i alla fall snart tapetserat färdigt rummet. Sedan ska han börja lägga golvet. Är helimpad. Han är så duktig

• emejo128

Tinna: det låter lyxigt med städhjälp Det är ju det att det går så fort från skinande rent till stök överallt.

Nu står det en rådjursstek i gjutjärnsgrytan och en potatisgratäng i ugnen. När vi ätit ska vi på en playdate. Skoj.

• emejo128

Helene: I Vimmerby var det. Hon heter Veronica... hrm, kommer inte ihåg efternamnet. Men om du ringer till Sybutiken så kan du nog få tag i henne. Hon jobbar i källaren där och om det inte är samma nummer till Veronica så vet de i alla fall hur man ska få tag på henne. 0492-12888.

• emejo128

Helene: Jättefin klänning

Har lagt in en bild på Axel i bloggen, när han hjälper pappa med golvläggning. Han är så hjälpsam och kämpar som en galning.

ydringer.blogg.se

• emejo128

Godmorgon. Torsdag och ny jobbdag. Maken hann nästan lägga fördigt golvet igårkväll. Det är en liten glipa kvar som han var tvungen att såga rätt så mycket och eftersom klockan var sent så gav han sig. Idag jobbar han, så det blir väl inte färdigt förrän imorgon.

Tinna: Nej, något är verkligen inte bra med lillkillen. Hoppas det ger något med läkare idag.

Funderade mer och mer på fotograferingen igår. Jag var ju verkligen i tagen ett tag. Vann en tävling i tidningen Foto för X antal år sedan, fick flera bilder sålda, inte bara till vänner som har förstoringar av sina barn eller natur på väggarna, utan även bekantas bekanta som såg vad jag gjort och ville ha. Jag har även fotat ett bröllop, men tyckte inte att det var så roligt. Funderade på att det var ju ganska skoj att fota när det begav sig. Så jag plockade fram alla papper och böcker från 4!! olika fotokurser som jag gått. Men det där pirret inför att gå ut och fotografera infann sig inte i alla fall. Tror att jag fortsätter att lägga det på is och fotar bara mina familjebilder och kompisars barn (som jag jämt har gjort) och fortsätter att sy istället. Det är det som jag känner är roligast nu.

Jag ska ju på syfestivalen i helgen. Det ska bli så skoj och det ska bli rätt så skönt att komma iväg själv och bo hos kompis i Stockholm hela helgen.

• emejo128
    Jojja: Kommer inte ihåg vad de heter nu (sitter på jobbet) men den boken som vi följde i en av kurserna var skriven av John Hedgecoe (Den jag gick i England). Han har även gjort Stora Fotoboken som jag tycker är bra och väldigt omfattande. Det var en av mina första fotoböcker och jag lärde mig massvis från den. Sedan har jag en bok i grundläggande mörkrumsteknik (sade ju att jag började fota för länge sedan ), och den sista kursen jag gick var grundläggande digitalfotografering med Photoshop, så jag har ett par böcker om det  också. Och en himla massa kompendier om det gyllene snittet, exponeringar, obejktiv etc etc. Kelby Scott är ett författarnamn som hoppar in in huvudet på mig. Han är det nog som har skrivit böckerna om Digitalfoto. Eller någon av dem jag har i alla fall.

Porträttfotografering ingick i kursen jag gick på Gamleby folkhögskola. Det var intressant. Jag tar mycket kort på kompisars barn nu. Har lite grejer så jag kan sätta upp en hemmastudio. Mina barn har jag tyvärr inte fotat så mycket så. Hmm, det blev jag ganska sugen på nu. Kanske skulle ta tag i det i alla fall.
  • emejo128

Godkväll. Axel bara hostar och hostar. Vet inte vad jag ska göra. Han har hostat konstant utan avbrott sedan klockan sju och han kan inte somna på grund av det

Imorgon ska jag åka till Stockholm, utan man och barn, och vara hos en kompis hela helgen. Det ska bli så skönt.

Dink: Hua, stackars lillfisan.

• emejo128

Bessie: Kram gumman. Vad tråkigt. Men du hade inte haft roligt om du åkt iväg tror jag. Inte när det är som det är med sjuka barn. Mys ordentligt och ha en härlig helg.

Tinna: Alvedon ja. Det kanske vore något. Tyvärr har vi ingen Mollipect hemma. Dumma jag borde ha åkt till apoteket idag eftersom han hostade likadant igårnatt, men det tänkte jag ju inte på. Jag petade i honom lite varmt vatten med honung i (fick någon flash om att min mamma brukade ge mig det när jag var sjuk, men det var kanske mot halsont). I alla fall så lugnade hostan sig ett tag. Ska nog ge lite Alvedon också. Det kan ju inte skada. Ska fråga maken - han är ju sjuksköterska i alla fall. Kan han inte vara hemma när barnen inte är pigga!!??

• emejo128

Godmorgon.

Axel hostade mindre på natten sedan. Tror att den varma drycken lindrade lite och tack för tipset om Alvedon Tinna.

Bilbarnstol: När Elsa blev så stor att hon växte ur babyskyddet köpte vi en till likadan stol som Axel hade. Axel åkte bakåtvänd till i oktober i år (han fyllde 4 i augusti). Då fick han en ny stol att åka framåt i. Så nu har vi två stycken monterade bakåtvända stolar i båda bilarna och flyttar Axels lätta stol mellan bilarna. Jätetsmidigt. Elsa kommer inte att få någon framåtvänd stol förrän till sommaren efter att hon har fyllt 4. Säger som Jojja, att det är lättare att laga ett brutet ben än en bruten nacke. Maken kör ju ambulans och hans skräck är att komma till en bilolycka med ett barn och bruten nacke, efter allt han har hört som kan hända. Kopierat från Folksam:

"Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med 4 års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.

I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn högre risk för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn."

Och så här står det om barns ben:

"Säkerhetsmässigt är det ingen fara att barnet åker med böjda ben. Det är sällan barnet som klagar, utan istället vi vuxna som tycker det ser obekvämt ut. Ett barn kan till exempel sitta på huk långa stunder utan problem."

Jag har kompisar som vänt på sina barn tidigt (typ när de var 2 år) och jag har hört dem säga till barnen: "Men sitter du inte väldigt obekvämt nu, stackars dig som sitter så trångt med benen." Det är ju klart att barnen klagar då.

Blev visst lite långt, men för mig är detta så himla viktigt. Ett barn kanske är stort nog viktmässigt (tror att det är 15 kilo som rekommenderas) redan när han/hon är i 2½-3 årsåldern, men skelettmässigt KAN inte ett så litet barn hålla nacken ordentligt för att klara en frontalkrock.

Jas: Hoppas ni hittar några trevliga skridskor. Har ni inte så att ni bara kan uppgradera virusprogrammet? Vi har Norton och det gick ut innan jul. Då var det bara att köpa en uppgradering på nätet. Hur smidigt som helst.

Jojja: usch för vattkoppor. Fast Axel hade det när han var 2 år och han var ganska prickig, men mådde inte särskilt dåligt. Jag hade vattkoppor när jag var 16 år och det var det värsta jag varit med om (nästan )

Tinna: Hoppas det blir en rolig dag.

Nej, jobba lite kanske...
  • emejo128
    Mo M: Hur lång är han? De flesta bilbarnstolar ska "klara" barn som är upp till 115 cm. Axel växte ur sin längdmässigt nu när han var drygt 4 år och han är nog ganska lång för sin ålder, om man jämför med hans jämnåriga kompisar. Fast om M grät så är ju inte det bra heller.
Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]