Godmorgon.
Axel hostade mindre på natten sedan. Tror att den varma drycken lindrade lite och tack för tipset om Alvedon Tinna.
Bilbarnstol: När Elsa blev så stor att hon växte ur babyskyddet köpte vi en till likadan stol som Axel hade. Axel åkte bakåtvänd till i oktober i år (han fyllde 4 i augusti). Då fick han en ny stol att åka framåt i. Så nu har vi två stycken monterade bakåtvända stolar i båda bilarna och flyttar Axels lätta stol mellan bilarna. Jätetsmidigt. Elsa kommer inte att få någon framåtvänd stol förrän till sommaren efter att hon har fyllt 4. Säger som Jojja, att det är lättare att laga ett brutet ben än en bruten nacke. Maken kör ju ambulans och hans skräck är att komma till en bilolycka med ett barn och bruten nacke, efter allt han har hört som kan hända. Kopierat från Folksam:
"Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med 4 års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.
I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn högre risk för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn."
Och så här står det om barns ben:
"Säkerhetsmässigt är det ingen fara att barnet åker med böjda ben. Det är sällan barnet som klagar, utan istället vi vuxna som tycker det ser obekvämt ut. Ett barn kan till exempel sitta på huk långa stunder utan problem."
Jag har kompisar som vänt på sina barn tidigt (typ när de var 2 år) och jag har hört dem säga till barnen: "Men sitter du inte väldigt obekvämt nu, stackars dig som sitter så trångt med benen." Det är ju klart att barnen klagar då.
Blev visst lite långt, men för mig är detta så himla viktigt. Ett barn kanske är stort nog viktmässigt (tror att det är 15 kilo som rekommenderas) redan när han/hon är i 2½-3 årsåldern, men skelettmässigt KAN inte ett så litet barn hålla nacken ordentligt för att klara en frontalkrock.
Jas: Hoppas ni hittar några trevliga skridskor. Har ni inte så att ni bara kan uppgradera virusprogrammet? Vi har Norton och det gick ut innan jul. Då var det bara att köpa en uppgradering på nätet. Hur smidigt som helst.
Jojja: usch för vattkoppor. Fast Axel hade det när han var 2 år och han var ganska prickig, men mådde inte särskilt dåligt. Jag hade vattkoppor när jag var 16 år och det var det värsta jag varit med om (nästan

)
Tinna: Hoppas det blir en rolig dag.
Nej, jobba lite kanske...