• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • emcjoh

Frågade min son alldeles nyss om han skulle vilja ha klänning på sig.
    Som Nea?(lillasyster): Neeej!
    Skulle ni reta någon pojke som hade det på dagis?
    Neeej, vi får inte retas!

Klok pojke, utan fördomar vad det verkar, TROTS att jag aldrig skulle göra ngt sådant som att klä honom i klänning.
    Det har jag faktiskt två döttrar som kan ha, o. en 4årig prinsessa som älskar rosa
    Ytterkläder är en annan sak, har overaller som alla 3 haft (urspr. köpta till den största tjejen) de används t. de är utslitna, för både ekonomin o. miljöns skull!

• Hannah76

Jag är nyfiken på när ni tycker att barn är gamla nog att få vara med och bestämma över sitt utseende? När släpper ni fram deras egna viljor i uttryck?

• emcjoh

Får köpa kläder åt min man för att han inte skall gå omkring i trasiga. Intresserad av kläder? NOT!
    Sonen (5 snart 6år) gör som pappa, bryr sig inte, bara han inte fryser.
    Lilla dottern o. jag frossar i rosa, tyll, spets, rysch o pysch, hon är en riktig liten dam den o. vill bestämma själv(4år gammal)
    Den stora var heller inte så intresserad förrän hon blev tonåring o. bestämmer naturligtvis själv nu.

• tessum
    Hannah76 skrev 2008-02-07 09:33:11 följande:
    Jag är nyfiken på när ni tycker att barn är gamla nog att få vara med och bestämma över sitt utseende? När släpper ni fram deras egna viljor i uttryck?
    Det beror väll helt på vad barnet vill. Mina barn ska vara 18 innan dom får bestämma allt själv, om ens då =)
    Om min son ville ha klänning så hade han fått låna syskonens klänningar HEMMA.
    Min 5 åring (flicka) får bestämma vad hon ska ha på sig på helgerna men inte på veckorna för då tar jag fram det som passar till dagis, men det beror mest på att hon alltid vill ha klänning med smala axelband och jag tycker att det är för kallt att gå till dagis i det.
    Min äldsta dotter vill även sminka sig och ha halsband varje dag men det får hon inte. fem åringar måste ju få testa på smink men absolut inte dagligen.
  • la perla

har inte last hela traden men har last andra tradar om samma sak och undrar vad ar det som ar sa fel med att vi ar olika? har olika klader? att en liten pojke har klanning pa sig har ju ingenting med jamnstalldhet att gora om det ar dar poangen ligger? varfor vill man till alla odds ha allt konsneutralt? trist om vi ska vara likadana allihopa..ja jag forstar inte denna hysteri.

• Hannah76

la perla skrev 2008-02-07 10:00:22 följande:

har inte last hela traden men har last andra tradar om samma sak och undrar vad ar det som ar sa fel med att vi ar olika? har olika klader? att en liten pojke har klanning pa sig har ju ingenting med jamnstalldhet att gora om det ar dar poangen ligger? varfor vill man till alla odds ha allt konsneutralt? trist om vi ska vara likadana allihopa..ja jag forstar inte denna hysteri.
    Det är inte det som det handlar om. Utan det handlar om att "tillåta" sin pojke ha klänning om denne vill det. Har inget med kön- eller jämställdhetsfrågan att göra. Utan att låta sina barn uttrycka sig som de vill.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-07 09:33:11 följande:
    Som tessum sa så beror det på barnens intresse. Dom kan visst få välja själva nu med men det är jag som lägger fram alternativen. När dom är i skolåldern så kan dom få vara med och bestämma vilka kläder som ska inhandlas men det är jag som har sista ordet. Där beror det på pris och hur praktiska plaggen är. Vill dom ha något annat utöver det så får dom spara sina pengar och köpa det själva.
  • uniMog
    la perla skrev 2008-02-07 10:00:22 följande:
    Det är absolut inget fel med att vi är olika. Just därför bör en pojke som vill ha klänning få ha det och inte stoppas i ni "typisk pojke"-facket.
    Why are vampires always so stupid?
  • Cocarola

la perla/hannah76: jag tycker att att det har med jämställdhet att göra.

Om man i så tidig ålder börjar instruera barnet att det kan eller inte kan göra olika saker beroende på vilket kön det tillhör, så kommer det naturligtvis att göra skillnad för barnets könsidentitet. Kan man som förälder inte inse att en klänning bara är ett klädesplagg, så finns det ju en ganska stor risk att det finns flera (omedvetna?) könsfördomar som man också kommer att föra över till sina barn.

Svar på tråden pojke med klänning?????