• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • tjoppaloppan

Är uppe och kissar och dricker mitt i natten efter att Isak kommit över till våran säng och bäbisen i magen levde rövare så att jag inte kunde ligga stilla mer. Jag var tvungten att kliva upp en liten stund.

Jo, Datanissan, det stämmer att Isak är väldigt tidig språkligt.
    På hans dagis finns det jämnåriga som inte alls pratar, utan fortfarande mest säger "Dä" (Där) och pekar, så det tycks variera stort i tvåårsåldern.
    Isak pratar bättre än alla tre-åringar på sitt dagis och tydligare och mer artikulerat än många av fyra-femåringarna, (fast nu ska man komma ihåg att flera av barnen är tvåspråkiga på hans dagis och kommer igång med språket lite senare, men å andra sidan får TVÅ språk.
    Isak har bara ett språk att hålla reda på.)
    Även om fyra, femåringarna självklart begriper mycket mer av språket passivt, så kan deras aktiva språk låta nästan likadant som Isaks.
    Han har ett väldigt stort ordförråd. Just nu håller han på att tillägna sig många utfyllnadsord, vilket låter så himla gosigt från den lilla munnen. Såhär kan det låta:

"Mamma vill du VERKLINGEN göra det? Vill du VERKLINGEN det?"
    "Nej, mamma, du får inte ta den. Den är JU Isaks JU"
    "Nu är det klossdags FAKTISKT mamma, nu är det FAKTISKT det!"

Jag tror "verklingen" på att läsa och sjunga MYCKET för barnens språk och det gör vi. Vi läser alltid två, tre sagor vid sovet på dagen och två, tre på kvällen.
    Sen blir det oftast någon spontan läsning per dag också när han går och hämtar någon bok och vill läsa saga.
    Desutom sitter vi vid pianot och sjunger och bläddrar i barnsångböcker och det är ju också en sorts läsning. Nu har ju jag både den tiden och det intresset, (plus att det varit vintersäsong, inomhusväder och jag har tjock mage och inte varit så fysiskt aktiv på sistone, till förmån för språkträning och till nackdel för utomhusaktiviteter och spring)
    men om jag räknar ihop den tiden vi lägger på läsning och sång så blir det nog ungefär mellan en till en och en halv timme aktiv språkträning om dagen, vilket ju blir en del på en vecka.
    Plus att jag är ganska bra på den passiva språkträningen.
    Om vi är ute och leker ser jag till att föra in något nytt ord varje dag.
    Jag nämner hela tiden vad han gör, för mig känns inte det krystat, även om jag nog tror att några tycker det. Men det ÄR språkstimulerande.

"Vad bra du KLÄTTRAR nu, Isak. Förut behövde du hjälp när du KLÄTTRADE upp för stegen, men nu kan ju du KLÄTTRA själv. Vad kul!"
    Varpå han svarar "Isak klättrar sälv." "Ja, du KLÄTTRAR jättebra själv."

Nog med skryt.
    (Vad heter det? Skryta, skröt... Skrutit? Apropå språkträning )

Hjälp, vad läskigt det lät med din granne! Vilken TUR att det ändå gick bra!

Nu ska jag krypa ner igen och sova tills mina killar vaknar.

Trevlig helg!

• Spirit

tjoppaloppan - känner igen det där med språkträningen! Så gör jag också och Fabian pratar massor. Bättre än många äldre barn. Han håller också på att lägga till utfyllnadsord just nu.

Annars sover mina killar middag nu. Sen ska vi till min kusin på födelsedagsfirande.

• marle

Kiakr in en kortis...som vanligt med låång tid mellan inhoppen här..här är det full rulle på lilla Ida nu som går för fullt Sååå gulligt när de börjar gå och en helt ny värld öppnar sig...hon går och går och går runt i vårt hus från köket ut i vardgasrummet runt till hallen och in i köket igen och så säger hon mama..mama..mama..mama och med en lite frågande tonläge hihi..så urgulligt..sen kan hon säga "där" när man frågar ex. var är pappa.? så pekar och hon på pappa och säger "däää"...hon kan visa var hon har sin fot och hon flera andra saker här hemma..apropå språkträningen så är det precis som ni säger ovan i era inlägg att prata mycket med sina barn, benämna allt och vad de gör, bekräfta vad de gör/vill, läsa sagor och sjunga, rimma och ramsa är oerhört stimulernade för språkutvecklingen.

För övrigt så har hon i onsdags fyllt 1 år (!) redan..usch så fort det gått...det är en underbar tid nu när hon blivit större också men jag kan ibland sakna liten bebis...hade en riktigt nostalgidag när hon fyllde ett år och kollade på allt från bb, kläder, sånger från dopet, filmer mm. kan inte förstå att det händer så enormt mycket på bara ett år!
    Vi har haft kalas med barne i föräldragruppen och idag med våra famijer (20st !) och nu är vi heeelt slut här...ida stupade i säng och det borde jag också göra men tänkte bara kika in ett litet hopp här och sega hej...för övrigt har vi problem med Iaas sömn..hon har en hel del uppvak på natten (ofta på tidig morgon) och DET är jobbigt..jag är såå trött hela tiden så jag borde sova tidigt på kvällaran MEn den egna tiden är så värdefull så jag sitter uppe....det blir en ond cirkel..sent uppe, lite sömn och en IDa som kan vara ritkigt mammig klängig n u...man går i någon slags halvvaken tillstånd....så skönt att våren är på väg..hur har ni det ute i landet? har ni fått vår ännu?

godnatt på er.och på återseende..
    kramiz

ida 1 år 5 mars
  • Fröja

Kul att se dig Marle! Grattis till stora ettåringen!

Språket engagerar också oss. Alice är också tidig, men inte så tidig som Isak. Så läser vi bara en saga på kvällen.

Men vi övar liksom du Tjoppaloppan på ord, om och om igen. Säger ramsor när man tar på fingervantar, pratar om vad vi gör och vad vi har gjort under dagen. Pratar om vad vi ska göra imorgon. Sjunger mycket varje dag.

Sedan vet vi att både R och jag pratade tidigt och mycket när vi var små. Det går antagligen i arv. Eller också vet vi det och uppmuntrar talet... som en slags självuppfyllande profetia.

Vi är hemma idag, Alice har feber och vi är båda snoriga. Trååkigt!

• tjoppaloppan

Fröja, här är det också snorigt och Isak är hemma från dagis idag.
    Just nu springer han omkring med en gammal keps jag hade rensat ut ur garderoben, men som visade sig ha ett stort underhållningsvärde , så jag får nog behålla den till den planerade utklädningslådan.
    Han springer omkring med den alldeles för stora kepsen på sig och säger att "Titta, Isak var snygg nu, mamma. Isak är mammas kille."
    Ehrm.... undrar vart han har hört de fraserna förut...

Marle, hjälp! Har det redan gått ett år!? Otroligt!

Själv läcker jag mjölk. Vet inte om det är ett tecken på att det börjar närma sig, men det tyder ju på att kroppen börjar bli redo för bäbisankomst.

Jag har slukat Katarina Wennstams bok "Smuts" nu i helgen. Om trafficking och sexköpslagen. Intressant och spännande roman! Rekommenderas.

• Fröja

Jag har precis köpt Bitterfittan. Men bara hunnit med de första sidorna än. Verkar intressant.

• Sus69

Fröja: Bitterfittan?!? Blev nyfiken vad är det för bok?

Vinkar och säger HEJ till alla er andra, är inne och läser men är mycket dålig på att kommentera, sorry..
    Känner mig fortfarande trött och sliten,får väl skylla på det..

Kram Sussi

• Sus69

Fröja: Bitterfittan?!? Blev nyfiken vad är det för bok?

Vinkar och säger HEJ till alla er andra, är inne och läser men är mycket dålig på att kommentera, sorry..
    Känner mig fortfarande trött och sliten,får väl skylla på det..

Kram Sussi

• Datanissan

Thor aer ocksaa foerkyld. Vi har har en ny barnvakt, bokad foerra veckan innan han fick feber eftersom jag ska till taendflaekaren idag. Tyvaerr saa raader det amningsstiltje i min hjaerna idag och jag har redan varit nere i stan en vaenda kl 10 daa jag trodde att jag skulle vara daer. Men det var 12.10 saa jag faar aaka tillbaka snart.... suck! Positivt aer dock att Wilde verkar gilla Christa som aer haer idag. Konstigt det daer eftersom jag gillar vaar vanliga nanny men Wilde verkar ha lite svaart med henne. Thor ocksaa av ngn anledning. Kan inte foerstaa varfoer men har funderat paa att byta av den anledningen.

Vill ocksaa veta mer om Bitterfittan.... kaenner igen titeln men kommer inte ihaag vilken bok det aer. Har precis laest Lisa Marklunds sista.... kanonbra men daa aelskar jag alla hennes beocker aeven om hjaeltinnan aer i jobbigaste laget. Identifierar mig inte helt med Annika Bengtzon men kaenner igen hennes ambition och kaerlek till barnen.

Annonserade efter Au pair i NWT i loerdags och fick ETT svar. Dubbelsuck! Faar foersoeka igen ngn annan tidning. Ngn som kan tipsa om var jag borde annonsera? DN kanske?   

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~